Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scripta ps lite mer avancerat

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att det går att batcha så att alla bilder i en folder blir t ex 1000 breda känner jag till, men vad jag skulle vilja göra är att be ps att för varje bild i den eller den foldern som är bredare än den är hög -> sätt bredden till 1000 px; annars sätt höjden till 1000 pixlar?

Går detta att genomföra? Det skulle automatisera mitt arbete till en extremt mkt högre grad?

[Edit: glömde "påminn via epost"]

[ 29. Januari 2003, 11:17: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Image Magick (convert) fixar sådan annars och är lätt att scripta. Syntax:

convert -geometry 1000x1000 input output

Kommandot tar bilden input och ändrar den så att horisontellt eller vertikalt värde blir 1000 medan förhållandet mellan bredd och höjd bibehålls och skriver ut resultatet till filen output.

(Bilden ändras så att antingen bredd eller höjd når värdet 1000 givet samma proportioner.)

//Mikael

Jag skulle kunna fixa det snabbt i GD as well, men jag skulle gärna vilja veta om detta går att göra i PS eftersom det är en ganska elementär och ofta behövd funktion?

Japp, det går att göra - ganska enkelt t.o.m

Richard Rönnbäck, Adobe Systems Nordic

Richard, jag tror frågeställaren är ute efter lösning, inte ett konstaterande

• Medlem
  • International user
  • 2003-01-30 07:19

Funktionen finns ju lätt tillgänglig i Imageready´s Imagesize-dialog, men var finns den i PS? (vill oxå veta)

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Richard, jag tror frågeställaren är ute efter lösning, inte ett konstaterande

Hoppar in med ett lite scriptexempel, helt ärligt stulet rätt av från "Mike Cytrynowicz" på Apples applescriptusers mailinglista.

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell application "Adobe Photoshop 7.0"
activate
if width of current document is greater than height of current document then
resize image current document width pixels 100
else
resize image current document height pixels 100
end if
end tell</pre>

För övrigt så är Adobes support forum en ganska bra källa.
/Mattias

[ 30. januari 2003, 12:12: Meddelandet ändrat av: Mattias Jonsson ]

Misstänkte att det var möjligt att göra med applescript, men det skall väl att gå att göra i ps as well? Jag menar, man kan väl inte koppla applescript till en batch i ps och om det går så känns det lite tårta på tårta om det går att göra i ps? På en pece finns ju dessutom inte applescript, och då malmö högskola kör stenhårt på peces?

[Edit: skrev actionscript i stället för applescript ]

[ 30. januari 2003, 17:27: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]

Men kom igen nurå - nån måste ju sitta inne på kunskapen? Men jag misstänker gravt att adobe nordica-killen har confuasat ihop imageready med photoshop, och jag tror inte det går, men jag motbevisas gärna

Arkiv -> Automatisera -> Anpassa bild...

Lätt som en plätt.

Ouuuu!!! You are the man! Precis vad jag sökt efter - va´ fan ligger den där för!?

Tusen tack i alla fall!

1
Bevaka tråden