Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsten att stänga ett program

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som en nybliven Mac ägare kan jag ibland reta mig på en "feature" som även återfinns i Pocket PC handdatorer, nämligen att ett program inte stängs ner ordentligt när man trycker på det röda krysset i hörnet på fönstret. Visst, minneshanteringen på Mac är säkert väldigt bra men jag vill själv kunna bestämma och ett program ska ligga kvar och ta minne.

Så, jag förutsätter nästan att det finns (precis som på Pocket PC) nåt tweak som gör att krysset stänger en applikation "på riktigt", alltså som äpple+Q , eller har jag fel? Tacksam för vägledning..

• Oregistrerad
  • 2006-10-02 10:09

Detta är en vanlig ideologisk diskussion! Tanken är att man inte stänger programmet, bara fönstret. Det är meningen, sen avslutas vissa program ändå, men så "ska det inte vara".

Programmet är inte beroende av att ett fönster är öppet osv..

Jo jag förstår att det så det är tänkt att fungera och visst startar programmet lite snabbare nästa gång man startar det men ändå.. jag känner mig inte riktigt tillfreds med att en massa program som jag inte vill starta igen ligger kvar och tar minne. Ett fullständigt onödigt i-lands problem, jag vet, men är man nojig så är man

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 11:59
Ursprungligen av SugarDad:

Jo jag förstår att det så det är tänkt att fungera och visst startar programmet lite snabbare nästa gång man startar det men ändå.

Det är klart att det gör, det är ju redan i gång.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-02 10:22

Äpple+q

Rent generellt är tanken den att ett progam som bara kan ha ett fönster, t.ex. miniräknaren, stängs samtidigt som dess fönster, men program som kan ha flera fönster stänger den enbart fönstret.

Så beter sig ju för övrig många program på windowssidan också, att dokumentfönstret enbart stänger det aktuella dokumentet

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-02 10:44

Det blir mindre risk att man stänger ner program av misstag också. Det finns en glasklar indikation på om programmen på något sätt är igång och det är att det finns en svart triangel under dem i Docken. Lär in äpple-Q!

Själv irriterar jag mig numera varje gång jag sitter i windows på att man ofta inte vet om program körs eller inte. Exempel: du stänger ner huvudfönstret i firefox, men downloads-rutan ligger kvar. Den finns inte med i aktivitetsfältet längst ned. Är Firefox igång eller inte? Om ja, hela programmet eller bara den del som sköter nerladdningar?

Välkommen till MacOSX - en försmak av himlen!

• Medlem
  • International user
  • 2006-10-02 12:55

Sen så vill man ju ha vissa program igång även on de inte har ett fönster. Eftersom det gärna får arbeta i bakgrunden. Hur skulle det vara ifall Finder skulle stängas när du stänger fönstret. Nåja den låg under bältet men du förstår det är helt dum ide att programmet stängs för att ett fönster stängs. Självklart ska pogrammet vara igån tills man säger till det att avsluta alltså kommandot för quit. Faktum är att jag har försökt hacka till det i apples program så att ifall man stänger ett fönster så avslutas inte progammet. Har dock inte lyckats. Jag har lekt med nib filerna om ni undrar.

• Medlem
  • 2006-10-03 18:07

T.ex Mail är ett program som man inte behöver ha en massa fönster uppe.
När man ser att det kommit ett mejl så "äpple-tabbar" man sig fram till Mail och sen trycker "äpple-ett".
-Det tar ju jättelång tid tycker du kanske.
Men när man är van går det sjukt mycket snabbare, dessutom "äpple-W":ar man bara bort det sen utan att programmet stängs.

Extra-specialsmidigt är det ju eftersom man inte behöver lyfta händerna från tangentbordet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-03 18:23

Jag håller med om att programmet inte skall stängas av för att man dödar ett fönster. Dock vore det bra om man kunde "se" på knapparna i t.ex. iPhoto att hela programmet dör när man stänger ner fönstret, och inte som med iTunes där bara fönstret dör.

1
Bevaka tråden