- Danne V
- Medlem ●
- Karlstad
Då e de dags igen. Den här gången är det ett tryckeri i Hong Kong som kunden använder. Jag har inte en susning om vad dom kan eller inte kan och orkar/kan inte gå igenom detta med kunden. Men dom kan i alla fall tydligen inte ta PDF:er.
Skickade ner några filer igår (med fonter inkluderade i dokumentet) och fick nu svar att dom inte "har" rätt font, och att dom vill ha ett par bildfiler med separat som Photoshop eller tiff.
Om jag inte hittar en lösning så får jag naturligtvis skicka ner allt löst i "en påse" så får dom sätta ihop själva. Men det bjuder mig emot.
Kan man köra t.ex. eps eller nån annan typ av fil som troligen funkar bättre hos dom?
(Senast jag ställde en liknande fråga var det någon som tyvärr började tjata om att dom minsann visst borde lära sig använda PDF och att det var standard och att kunden ska ställa krav osv. Snälla, snälla, det är inte läge för en sån hypotetisk diskussion, utan nu skulle jag gärna vilja ha hjälp).
Brukar fungera fint att spara i äldre version (8) av Illustrator. Gör om typsnitt till banor och se till att bilderna är inbakade.
Värsta tryckeriet jag varit med om tog bara filer i Corel Draw, laddade då hem en provversion och konverterade eps-filerna.
//Kidde
Hej,
Tack f svar.
Glömde säga att dokumenten är gjorda i InDesign CS2 och exporterade till PDF (högsta kvalité). Fonterna är alltså inkluderade, men det hjälper tydligen inte.
Jag har iofs Illustrator, men är inte riktigt säker på hur man tar in dokumenten och gör om dom...
OK, kan i alla fall öppna pdf-filerna i Illustrator. Men hur gör jag med loggan och texterna? Kan nån tipsa, så vore det kanon...
EDIT: Hittade "Create outlines" och har gjort om texten på detta sätt. Antar att det är rätt och att det blir en vektorisering på så sätt? Bör spara som Illustrator 3 eps, eller? Åsså var det några mer val....
Om du jobbar i Illustrator:
Gör all text till banor (Type/Create Outlines), använd inga konstiga toningar med verktyg som mesh tools osv. Spara som eps-format kompatibelt med äldre versioner, till eps Illustrator 8.
Vissa tryckerier har också udda krav på färgprofiler i bilder och då kan det bli ännu mer krångel.
Det enklaste hade väl varit att ringa tryckeriet eller den person(tolk?) som har kontakten med det, då skulle du förmodligen spara en del tid på onödiga hål i kommunikationen. Fråga dem vilket program de använder och i vilket format de vill ha filen.
Det enklaste hade väl varit att ringa tryckeriet eller den person(tolk?) som har kontakten med det, då skulle du förmodligen spara en del tid på onödiga hål i kommunikationen. Fråga dem vilket program de använder och i vilket format de vill ha filen.
Ja o nej. Tyvärr har man lite olika termer så det kan bli missförstånd i alla fall. Dessutom har domj just nu gått hem för dagen, så man skulle inte få svar förrän imorron. Därför är det mest praktiska faktsikt att bara göra så många olika format som möjligt och skicka ner (med olika namn) åsså kanske dom återkommer och säger att "nr1" funkar bra.
Så vad jag så gärna behöver hjälp med är att göra olika, troliga format. Inget annat även om jag förstår att ämnet inbjuder till att ge olika tips.
kanske även colerdraw om det finnes
jag tippar på att en äldre version av eps kan fungera, är det många sidor?
Ska se om Illustrator-filen kan funka.
Många sidor? Ja och nej. Det är en massa olika grejer, allt från visitkort till broschyrer. Det viktiga är att dom får typsnitten att funka annars kommer ju hela layouten (i broschyrerna i alla fall) att kantra helt.
Ska se om Illustrator-filen kan funka.
Många sidor? Ja och nej. Det är en massa olika grejer, allt från visitkort till broschyrer. Det viktiga är att dom får typsnitten att funka annars kommer ju hela layouten (i broschyrerna i alla fall) att kantra helt.
om dom görs om till banor - markera högerklicka skapa banor (create outlines) - blir dom vektor objekt, så då kan dom inte ändras efteråt - om man inte flyttar dom så att säga.
Skriver det eftersom du inte verakr pillat i just illustrator så mkt. Anledningen med antalet sidor är att man i illustrator måste spara det sida för sida, vilket kan vara tidsödande om man gör en katalog etc.
/Tangen
Du är på rätt väg, spara i Illustrator 8, det har fungerat alla gånger (utom en då). Prata med ett Tryckeri i Hong Kong kan man bara glömma, väldigt svårt att kommunicera.
Alltid svårt att lämna original, men resultaten brukar alltid bli över förväntan (trycker förpackningar av olika slag).
Jahapp..... nu flöt det in lite nya upplysningar från kunden (tyvärr inte direkt från tryckeriet).
Dom är tydligen väldigt inne på att köra med Illustrator och FreeHand därnere, så det är det som tryckeriet vill ha (säger alltså kunden vilket inte gör att det är kassaskåpsäkert). Dessutom har jag nu adressen direkt till tryckeriet så att jag kan "kommunicera" med dom direkt.
Har nu sparat ner som en "vanlig" Illustrator eps-fil (utan vektorisering och "outlinad" text) och hoppas på att den ska funka bättre. Men vafan gör man med fonterna....?
Jaja.. dom har gått hem för länge sen och sitter väl just nu och glufsar i sig nudlar och njuter av värmen. Får se vad som händer imorgon...
Tack allesammans för förslag och tips!
Danne
Jahapp..... nu flöt det in lite nya upplysningar från kunden (tyvärr inte direkt från tryckeriet).
Dom är tydligen väldigt inne på att köra med Illustrator och FreeHand därnere, så det är det som tryckeriet vill ha (säger alltså kunden vilket inte gör att det är kassaskåpsäkert). Dessutom har jag nu adressen direkt till tryckeriet så att jag kan "kommunicera" med dom direkt.
Har nu sparat ner som en "vanlig" Illustrator eps-fil (utan vektorisering och "outlinad" text) och hoppas på att den ska funka bättre. Men vafan gör man med fonterna....?
Jaja.. dom har gått hem för länge sen och sitter väl just nu och glufsar i sig nudlar och njuter av värmen. Får se vad som händer imorgon...
Danne
så gör du med typon, då är det inte typsnitt längre
Danne
För att få med typsnitten kan du skapa textkonturer "outlina", eller helt enkelt skicka med typsnitten. Fast dom har väl PC i Hong Kong, så det kanske inte är nån bra idé. Om du gör textkonturer så får du se upp med svällningen, särskilt om det är små grader på texten.
Tangen,
Jo, jag har skapat outlines på texten och jag bara väntar på vad göken i Hong Kong säger. Men det var lite pyssel att markera texten. Ibland gick det bra att markera en hel rad, men ibland fick jag ta en bokstav i taget så det tog lite tid. Texten har ganska hög kerning (mycket luft mellan bokstäverna). Kan det ha med saken att göra?
Tangen,
Jo, jag har skapat outlines på texten och jag bara väntar på vad göken i Hong Kong säger. Men det var lite pyssel att markera texten. Ibland gick det bra att markera en hel rad, men ibland fick jag ta en bokstav i taget så det tog lite tid. Texten har ganska hög kerning (mycket luft mellan bokstäverna). Kan det ha med saken att göra?
ingen aning, jag har aldrig upplevt att det ska vara svårt att markera hela delar med text, brukar vara hyfsat enkelt. Men det kanske är någon annan som vart med om det?
Konorad eller typ Rännbäck.
Tangen,
Jag antar att du öppnat din PDF i illustrator, det är nog därför du inte kan markera all text samtidigt med textmarkören. Ett enkelt sätt att komma runt detta är att bara markera allt i dokumentet och välja "Create outlines". Då omvandlar den all text till banor. Spara bara sedan som EPS i version 8 så kan freehand (och de flesta älder versioner av illustrator) också öppna filen.
Edit: såååå långsaaaammmm.....
Grabbar!
En miljon tack. Det visade sig att killen i Hong Kong hade Mac OS X och Illlustrator CS, så det löste sig guschelov bra med fonterna också ifall han vill köra utan outlined text. Han har ialla fall berättat allt är OK, och jag hoppas det betyder samma sak därnere som det gör här.
Knepet att markera allt var ju så uppenbart att man slår pannan i bordet för att man inte klurade ut det själv. <skämmas /> Toppen!
Danne
häpp
Kanske för sent inlägg nu, men berättar iallafall att jag har varit med om att Illustrator lekt plockepinn med alltihop..Jag hade vektoriserat i InD och öppnade för säkerhets skull filen och fick förmaksflimmer när en bokstav låg långt bort på satsytan. Gulp! Kolla alltid!
Annat tips:
Kan vara idé att låsa objekten (även om det inte hjälpte vad gäller typsnitten) så flyger iallafall inte de omkring av misstag.
dubbelhäpp