Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna CD för Stereon

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte bränna en CD i min inbyggda Superdrive i OS 9.2.2 för min stereo. Jag matade in en tom skiva och upp kom dialogrutan där man väljer något av de tre formaten och också väljer Förbered. Jag valde iTunes-alternativet för vanliga musik-CD och Förbered.

iTunes startade, men jag kunde inte välja Bränn därifrån, såg inte heller någon gul/svart bränn-symbol, och jag kunde inte se någon CD på skrivbordet. Vad händer. Hur gör jag. Vanlig CD-bränning i standardformat fungerar utmärkt.

Går det att spela en korrekt bränd Mp3 skiva på alla stereo-anläggningar med CD-spelare.

Oerhört tacksam för svar.

Hej ackiboa

Skapa en playlist i det vänstra fönstret, och döp den till ngt kul.
Sen drar du dom låtar du vill ha med på din skiva till den.

Sen markerar du din lista och vips så kan du trycka "bränn CD" uppe i högra hörnet.

Sen går resten av sig själv.

Jag brukar dock alltid skapa playlistan först och sedan trycka på bränn CD, då kommer en dialogruta upp som säger "mata in en tom CD" eller dyligt.

Lycka till!

- Slice -

• Medlem
  • 2002-03-15 16:29

Ja eller använd toast...

• Medlem
  • 2002-03-15 16:34

Eller Jam, den har mest möjligheter för audio cd. Normalisering av varje track osv..

Waveburner pro från logic är också bra: http://www.emagic.de/english/products/studiotools/wbpro.html

Citat:

Skapades ursprungligen av: - Slice -:
Hej ackiboa

Skapa en playlist i det vänstra fönstret, och döp den till ngt kul.
Sen drar du dom låtar du vill ha med på din skiva till den.

Sen markerar du din lista och vips så kan du trycka "bränn CD" uppe i högra hörnet.

Sen går resten av sig själv.

Jag brukar dock alltid skapa playlistan först och sedan trycka på bränn CD, då kommer en dialogruta upp som säger "mata in en tom CD" eller dyligt.

Lycka till!

- Slice -

Jag gör precis som du säger, men uppe i högerhörnet är det bara en grå symbol i relief. jag har provat samma mönöver i OS X, precis samma sak för mig där. Vad kan problemet vara?

Tack för visad omtanke.

Jag vet inte riktigt om det är "porten" du menar. Tryck på den så ska den gulsvarta symbolen dyka upp.
Ta gärna en screenshot av hela ditt iTunesfönster efter att du skapat playlisten klar så kan jag kolla om det ser normalt ut.

Citat:

.Går det att spela en korrekt bränd Mp3 skiva på alla stereo-anläggningar med CD-spelare.[/B]

Nej, CD-spelaren måste stödja mp3-formatet. Skall du spela upp skivan i en enhet som inte stödjer mp3 så måste du välja Audio CD under CD-burning i iTunes preferenserna. Vilket också innebär att du inte får in lika många låtar på skivan eftersom filstorleken blir ca 10ggr större.

Tack alla!

Nu har det löst sig. Men det krävde medverkan från både Sundsvall, Umeå och Öjersjö.

Det grå som jag trodde indikerade att bränning inte var tillgänglig, var som alla ni andra vet en "bländaröppning". En orginell lösning om än inte helt intuitiv för en utan kameraerfarenhet.

>>ackiboa
varför kör du inte Toast Titanium?

>>Pocahontas

Jag kikade på Toast häromdagen, vad är det för speciellt att tänka på när det gäller formatval?

>>ackiboa
Hänger inte med riktigt..Tänka på formatval?
Du skall alltså bränna en skiva med nedtankade låtar?
Välj Audio i fönstret och dra dit dina låtar, du får plats med 18-20 låtar av normallängd på en 650Mb skiva. Inte mycket annat att tänka på.

Annars är programmet SoundJam Pro som en annan föreslog, fan så mycket trevligare att jobba med än iTunes, trots att det är samma upphovsmän, men tyvärr så går ju inte det i X.

Jag använder det fortfarande då jag inte tycker att iTunes och Toast är riktigt kompisar. Det är väl så att det är tänkt att DiscBurner och iTunes skall jobba ihop.

Jag har bränt en djäkla massa "Svens Bästa" i med hjälp av SoundJam Pro och Toast Titanium. Det har bara blivet så.
Skall göra några försök med iTunes och skapa skivalbum där och sen köra det i DiscBurner. Och göra en utvärdering vilket som ger bäst resultat, och är lättast att använda.
Oj nu måste jag sluta, Toastsymbolen studsar i Dockan

Nu gjorde jag en "Svens bästa" som jag skapat i iTunes och brände med hjälp av Disc Burner, och mitt första omdöme är att det känns "roligare" att göra den med hjälp av Toast Titanium och Sound Jam.

Men okej, det är ju resultatet som räknas och det blev lika bra, och går alltså att spela på min vanliga CD-spelare i min musikanläggning och framför allt i bilens CD.

Det viktigaste valet är egentligen vilken sorts CD-skivor man väljer att lägga sin musik på. Jag har funnit att Fuji funkar bäst för mina spelare.
Memorex, Nashua, och andra udda märken går inget vidare, musiken "slirar"

>>Pocahontas

Är "Svens bästa" Mp3or eller vanliga, 10 gånger större låtar hämtade direkt från en original-CD?

De är MP3 :or när de ligger i datorn, sen blir de Aiff på CD:n, 15-20 låtar brukar jag få plats med.
Den sista skivan nu, var både neddragna låtar, Dr Hook, Gary Moore, Sissel Kyrkebye mm, sedan valde jag ut några låtar från flera CD-plattor genom att jag lät iTunes importera dem. (du kryssar ur de låtar du inte vill importera) och trycker sen import så får du exakt de låtar du vill ha från en CD)
Skapar sen en ny spellista (Svens Bästa X) och plockar över låtarna till den.
(I biblioteket ligger alla låtar sorterade på artisterna.) Sen är det bara att trycka på Bränn CD. Himla smidigt.

Jag har all musik liggande i en mapp "Musik", inuti den ligger det sedan ett otal undermappar med varje artist. För att få låten till bibliteket i iTunes så klickar jag bara på aktuell låt, så hamnar den i bibliteket. Mem ligger fysiskt kvar i sin mapp förstås. Detta gör jag i Mac OS X.

På den andra hårddisken har jag SoundJam och då blir det där låtarna hamnar när jag klickar på de låtar som ligger på den disken.
All musik ligger i MP3-format.
När jag för över vinylskivor använder jag CD-SpinDoctor, då blir det Aiff-format, men det konverterar jag till MP3 med hjälp av SoundJam.
Aiff tar ju ruskig plats, så det vill jag inte ha liggade på disk.

Rätt kul att göra skivor, men tar lite tid, mycke pyssel, sen gör jag mina egna fodral, tar sin tid det med.

Sen kan man ju bränna över en massa MP3 till CD, men då som backup, och då väljer jag "Data" i Toast, skall ju inte spela upp dem. Bara spara;-)

Nåt mer du undrar över så kom igen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
De är MP3 :or när de ligger i datorn, sen blir de Aiff på CD:n, 15-20 låtar brukar jag få plats med

Men innebär det då att det fördelaktigt lilla Mp3-formatet blir stort igen, eftersom en CD i fallet ovan bara rymmer 15-20 låtar?

Du var mig en riktig hembrännare, det är väl sådant man kan hålla på med då man bor på landet.

Ja här bränner vi allt som brännas kan, idag brände jag bort en stor gräsplätt;-)
Sen släcker vi också.....törsten.

Honung som innehåller för mycket vatten, får en välbekant doft så småningom, kan även få bullar att skjuta i höjden.

För att återgå till skivorna, jo formatet Aiff till MP3 och Aiff igen, gör ju att man "tappar" bort lite, men örat uppfattar inte det så bra, (åtminstone inte mina), det blir ju klart en kvalitetsförsämring.

Du vet väl som sker när man förvandlar Aiff till MP3?

1
Bevaka tråden