- REP
- Medlem ●
- Uppsala
Jag snackade med en som tycker att PC är likvärdigt.
Han sa: när du säger att en billig mac utklassar en dyr PC vid videoredigering.
Var ligger vi på för prisklass?.
För 40.000 kr PC får du Philips 21" 201P skärm, RAID 0+1 hårddiskar med dubbla 2-2.5GHZ P4 och några GB RDRAM samt någon videokort med hårdvarustöd.
Så du menar att en 20.000krs mac utklassar en sådan PC när man renderar film eller redigerar så har du tyvärr fel, jag har lekt med PC burkar och mac rätt länge nu.
Det påståendet stämmer ej tyvärr.
Kom gärna med siffror.
Jag vet inte så mycket om videoredigering. Kan jag ha sagt fel ? Ni som kan videoredigeringar och vad utrustningar kostar extra, jämfört med PC. Jag skulle vilja ge bra svar till honom. Eller har ni en bra länk till någon test och kostnaderna.
Om PC är likvärdigt som du skriver. Köp en Mac för 40 laxar och se vad du får då!
Alternativt köp en PC för 20 laxar och jämför med Mac för 20 laxar.
Exakt. Ta t.e.x Cleaner 6. Trots att mina erfarenheter gör gällande att all slags kodning är snabbre på en schysst PC så släpptes den månader i före PC versionen. Och det av ett företag som är ruskigt PC-centrerat.
När det gäller redigering så är ju nästan varenda plug skriven för mac. Ovasett vilket program. (om vi inte räknar med leksaks program då)
Sen om du skall vara seriös så tittar du inte så mycket på kostnaderna på hårdvara utan vad du kan prestera med den i jobb. Så det är lite svårare att jämnföra på det sättet det gör.
[ 28 December 2002, 19:31: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]
vad galler desktop modeller skulle jag nog saga att macen e dyrare... dock jamforde jag en del datorer innan jag kopte min PBG4 667... den gav jag 32000 for. jag letade upp en IBM med samma konfigurationer. skillnaderna var att PCn hade 1.5Ghz istallet. Den hade dock ingen level 3 cache, ingen combo-drive (bara DVD) , ingen GB-ethernet. den var i titanium precis som PBen.. pris: over 40000... detta var dock 6 manader sedan...
(och sa kan jag ju inte IBMen kora OSX... vilket nog e den storsta nackdelen). Jag skulle aldrig kopa en PC... vilket arbetsomrade det an galler..
En jämförelse mellan Mac o PC för videoredigering är inte komplett utan Pinnnacles program- och hårdvaror:
http://www.pinnaclesys.com/wwwmenu.asp?langue_id=2
Tror det finns programvaror här som klarar minst lika mycket som Final Cut Pro 3...
Det är f ö Pinnacle som köpte Steinberg runt årsskiftet
Tycker nog att även den billigasre Macen är konkurrenskraftig.Man ska se det som ett paket.Hårdvara+Mjukvara.Att man dessutom kan köpa till Apple Protection Care gör inte saken sämre.Snarare bättre.
Ser jag till helheten så är Macen bättre.Och roligare.Definitivt.
En sak måste vi reda upp här!
Apple maskiner kan INTE konkurrera med Pc när det kommer till Pris/prestanda, här är pc oslagbar.
Man får både bättre samt snabbare hårdvara på Pc sidan än Mac sidan.
Detta resultera i att Pc är bättre i rendering samt allt som har med film att göra.
Även inom 3D är pc bättre än macen.
Läs och tänk efter :
http://www.digitalvideoediting.com/Htm/DVEditHomeSet1.htm
eller läs (Mac vs. PC Intel P4 )på samma hemsida som åvan.
Läs detta och beundra att det Apple säger och de tester som görs visar på helt andra saker.
Dagens Mac Är underlägsen Dagens Pc plattform när det kommer till att jämföra pris/prestanda
Pc är bättre i dagsläget när det kommer till video samt 3D.
Det finns fler tester som säger samma sak.
Hunter78 vad svammlar du om. Ja, PC är SNABBARE datormässigt. Men varför kör i princip 90% av videofolket på Mac? Och nu snackar vi inte om ILM och liknande.
Du tittar bara på råkraft. Inte användarvänlighet och helhetslösningar.
Hittar dessutom inte din artikel.
quote:Skapades ursprungligen av: Hunter78:
En sak måste vi reda upp här!
Apple maskiner kan INTE konkurrera med Pc när det kommer till Pris/prestanda, här är pc oslagbar.
Hur läser du ut att en PC är bättre i det här testet???
http://www.digitalvideoediting.com/2002/12_dec/reviews/powerbook1ghz021218.htm
Sen det mest ekonomiska och kraftfulla programmet FinalCut PRO kan du inte köpa till en PC.
Apple Final Cut Pro 3.0 This $1000 Mac-only editing software package combines video editing, compositing and special effects in a great looking interface. Mac hardware makers like Pinnacle Systems, with its CineWave series of editing accelerators, along with Matrox with its RT Mac, give Final Cut Pro users a choice between using the system with hardware-assisted real time editing, or using the software with its own new real time features implemented in software. The software-only route comes in handy if you´re editing with a notebook, with Final Cut Pro 3.0 giving you the ability to load transitions and titles in RAM, giving you real time previewing on Mac G4s that run at 500MHz or faster. A favorite of professional users is its sophisticated color correction tools and user-friendly interface. With the right hardware (Pinnacle CineWave HD), HDTV producers find this the most cost effective solution to the HD "problem." Perhaps the hottest NLE software on the market today, all other NLE developers are targeting FCP 3 as the one to beat. Expect to see lots of competition for this hip NLE-of-the-moment in the near future.
Christopher Anderton
Det är på grund att den är en tradition att köra mac inom den grafiska biten samt video.
För macen en gång var mycket bättre en Pc.
Det håller inte i längden för Apple att köra 10 -15 år gamla påstående i dagsläget. Att Mac är snabbare än Pc eller är bättre än Pc
Men visst att Mac OsX kanske är ett bättre Operativsystem än Windows med vad spelar det för roll om man sitter inne i ett program hela dagarna och jobbar som t.ex. Premier, Avid som är detsamma på Pc som Mac.
Det visar bara att det inte håller vad Apple säger för det finns alternativ som är bättre än Apple.
T.ex. Att en Svenson har kört Volvo i 50 betyder inte att Volvo är bäst bland alla bilmärken idag eller hur ? Utan t.ex. Audi, BMW, SAAB, Mercedes, VW m.m. Kan vara bättre eller hur!
Men man måste våga försöka prova eller erkänna att man är besegrad av andra.
Var för bytte TV4 till Pc om det är så himla dåligt system. För priset spelar väl ingen roll för TV4 utan att det ska funka bra.
vad spelar det för roll om man sitter inne i ett program hela dagarna och jobbar som t.ex. Premier, Avid som är detsamma på Pc som Mac.
Det ena är urusellt, det andra är dyrt och krångligt. FinalCut PRO finns inte till PC.
Det är mjukvaran som är intressantast vill jag återigen påpeka. Macen är för mig gjord för videoredigering. Nu kan jag ingeting om att jobba professionellt, men jag har lekt en del i iMovie och tycker bara det programmet gör Mac till bättre val än PC för "dödliga". (Precis som det är med digital fotografering) Borde väl vara samma sak när det gäller de tunga programmen som Final Cut Pro.
Ciryon
:::NIKKE:::
Att du aldrig lär dig att Apple inte är
Pris/Prestanda det står PC för.
Däremot kan jag hålla med om att Apple har bra
Funktionalitet i Apples programvara är mycket god. Det ska Apple ha ett stort Plus för. Då tänker jag på i applikationerna m.m.
Apple är inte längre ledande inom hårdvaran utan det är PC.
Så Apple kan lägga ner det där att Mac är bättre än Pc för det är den inte, samt att dumpa priset hade inte skadat om de vill överleva.
Sedan kommer Pc in allt med som filmredigering maskin. Det finn många artiklar som vissa att så är det Apple håller på att tappa greppet om det inte gör något snabbt.
Då jag har redigerat en del kortfilmer på både PC och Mac, i Premier och "gratis"-system. Alltså sånna som följt med datorn så tycker jag iaf att det har varit betydligt lättare att komma igång på Macen. Det har inte varit några kommersiella filmer utan bara hemmafilm. Renderingstiderna har varit något bättre på PC men, och det är ett stor men, så har det alltid krånglat på PC, drivrutiner till kamerorna, kopplingarna till vidoebandspelarna osv. På Macen har jag bara pluggat in prylarna och köra. Men det är som påpekat när allt funkar och man väl sitter och redigerar spelar det inte så stor roll vad man sitter med. För hemanvändaren som vanligtvis inte är så duktig på fixa problem som dyker upp så är ju mac oslagbart. Det är ju helt otroligt enkelt att redigera sin film i iMovie och sen bränna på DVD i iDVD. Men sen vad proffsen använder är ju inte riktigt jämförbart.
Christopher Anderton
Det är på grund att den är en tradition att köra mac inom den grafiska biten samt video.
För macen en gång var mycket bättre en Pc.
Det håller inte i längden för Apple att köra 10 -15 år gamla påstående i dagsläget. Att Mac är snabbare än Pc eller är bättre än Pc
Men visst att Mac OsX kanske är ett bättre Operativsystem än Windows med vad spelar det för roll om man sitter inne i ett program hela dagarna och jobbar som t.ex. Premier, Avid som är detsamma på Pc som Mac.
Det visar bara att det inte håller vad Apple säger för det finns alternativ som är bättre än Apple.
T.ex. Att en Svenson har kört Volvo i 50 betyder inte att Volvo är bäst bland alla bilmärken idag eller hur ? Utan t.ex. Audi, BMW, SAAB, Mercedes, VW m.m. Kan vara bättre eller hur!
Men man måste våga försöka prova eller erkänna att man är besegrad av andra.
Var för bytte TV4 till Pc om det är så himla dåligt system. För priset spelar väl ingen roll för TV4 utan att det ska funka bra.
TV4s system fungerar dessvärre rätt så uselt numera. Premier är väl bara "hemmapulare" som kör med. Och jag säger så här eftersom du uppenbarligen inte jobbar i video-branschen. Jag bryr mig inte ett jota om vad Apple säger. PCs används mest för kodning och rendreingsmotorer p.g.a just att dom är snabbare. Men nästan allt arbete som involverar klippning, kretivitet o.s.v görs på Mac. P.g.a en väldigt enkel sak. Det strular väldigt mycket mindre.
Visst, du kan göra precis samma saker på en PC, men om du inte sysslar med rendreringar och komprimering så går det precist lika snabbt.
FCP är dessutom sjukt stort när det gäller redigeringar bland journalister och postproduktion. SVT (Olle kan väl rätta mig om jag har fel) och TV4 har sina journalister med Maccar och FCP. OCh ibland även iMovie (!)
TV4 bytte system p.g.a dom "standardiserade" samt att dom tror att dom sparar pengar på billigare hårdvara. Men dom glömde att hårdvara kommer i andra hand. Miljön kommer först. Alltid.
Det är inte tradition på samma sätt som i den grafiska branchen. Utan snarare så har denna bransch alltid haft blandade miljöer. Olika plattformar för olika saker. Och så är det fortfarande. Av en enkel anledning.
Däremot kan jag hålla med om att Apple har bra
Funktionalitet i Apples programvara är mycket god. Det ska Apple ha ett stort Plus för. Då tänker jag på i applikationerna m.m.
Apple är inte längre ledande inom hårdvaran utan det är PC.
Så Apple kan lägga ner det där att Mac är bättre än Pc för det är den inte, samt att dumpa priset hade inte skadat om de vill överleva.
Sedan kommer Pc in allt med som filmredigering maskin. Det finn många artiklar som vissa att så är det Apple håller på att tappa greppet om det inte gör något snabbt.
Du lyssnar ju ingenting. Strunt i hårdvaran nu. Läs igen vad jag har skrivit. Noga. Kan visa dig artiklar som motsäger det du säger. Gå och köp lite branschtidningar t.e.x
Så det är struntsamma vad "artiklar säger" jag kan komma upp med artiklar som visar att Amigan mosar både PC & mac för video. Gör DU ett bättre jobb på en maskin som har högre CPU-kraft? Gör du det, jättebra. Då är denna diskussion totalt meningslös.
[ 03 Januari 2003, 15:35: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]
Skit i hårdvaran. Mjukvaran finns ju inte till PCs. Rena renderingsfarma funkar ju PCs med Linux utmärkt, men den kreativafasen görs bäst i Macmiljö!
den här diskussionen igen,,puh
Apple och pc står ju för skilda principer. Apple kan ju kontrollera sin kompabilitet på annat sätt. Man måste kunna sina drivrutiner i högre utsträckning som PC användare inom video tror jag. Å andra sidan klarar man det så finns det ju stora fördelar i prestanda har jag förstått. Men det finns ju också mardröms exempel på vad som händer alla de stackare som inte gör det. Det är ju egentligen bara bra att vi har 3 starka aktörer som influerar och inspirerar varandra. Jag brukar rekommendera de som måste välja att välja ett system som de flesta av deras vänner kör, då finns det bäst chans att få hjälp. Apple får väl sätta in 4 processorer om dom inte hinner med?
Just nu sitter jag ock klipper i Final Cut Pro, samtidigt som jag rippar en egen tillverkad DVD till Divx, och tankar ner senaste Strikeforce Moden 1.80, samt kollar vad ni skriver. allt detta på en PB G4 550mhz. Det räcker rätt bra för mej, i detta fall handlar det om ett välskrivet OS i lika hög utsträckning som fungerande hårdvara.
vet att den har diskutionen kan halla pa i evigheter. Men for mig spelar det ingen roll hur snabb PCn an e... den krashar fortfarande oftare, du maste fortfarande ha hand om 1000 drivers, halften av programen du skaffar maste du forst fa att funka innan du kan anvanda dom. idiotiska saker hander gang pa gang , utan forklaring
det spelar roll pa vilken maskin du kor samma program. har sjalv jobbat med webdesign (photoshop/dreamweaver/flash) kombinerat pa PC och pa Mac... det vill bara inte funka i windows.. det VILL inte.. fargerna blir fel, trotts att dom e ratt. filer sparas inte pa ratt satt... allt mellan himmel och jord...
du sitter hela tiden pa spann att nagot skall handa, krasha... den kanslan har OS X nastan helt tagit fran mig.
jag skulle gora en sida snabbar fardig pa min 7200 an pa en 2Ghz Pentium 4.
[ 03 Januari 2003, 21:22: Meddelandet ändrat av: Philip ]
Christopher Anderton
TV4 bytte för att de fick ett fett erbjudande från en huvudleverantör. Det hade egentligen inget med standardisering att göra, trots att det kan se så ut. I samband med detta lyckas man samtidigt välja ett redaktionellt system som bara har Windowsstöd och aldrig kommer att få Mac-stöd.
Om en leverantör erbjuder dig ett paket där du får med hela delpaketet (redigeringen) till ett vrakpris, är det inte mycket att sätta emot. Inte om sista raden på offerten är det som spelar roll. Man kan inte som delleverantör sälja under inköpspris.
Jag vet, för TV4 var vår kund. De är inte heller glada åt de nya systemet. Vet fortfarande inte om det fungerar.
Här kan man läsa lite om hur nöjda TV4 Väst är med sitt fina nya PC-system.... TV4 väst i protest mot övergång ifrån Mac till PC och mer här TV4 switch med protest...
Säger en hel del om hur lämpliga wintelburkar är för videoredigering. När till och med facket klagar lär det vara illa ställt.
En sak som "man" måste tänka lite på är att det finns väldigt BRA videoredigeringssystem som bygger på PC/Windows. Ta bara 9/10 AVID-redigerings samt Media 100:s värsting redigeringart. Dessa bygger på Windows 2000, men de kostar också 300 000 kr eller mer, vilket inte riktigt är vad vi alla vill lägga ut…
Tittar man på en bredare, lite billigare lösningar så finns bl.a. Final Cut, Avid Xpress DV, Premerier samt ett par lite mindre kända program (pinnacle har bla. ett som skall vara bra, för PC). Vad är den stora skillnaden mellan ex. Final Cut Pro och Avid Xpress DV då? Öppenheten och dynamiken! Sitter du i Final Cut kör du säkert 8 av 10 fall en DV-baserad redigering. Kör du Avid Xpress DV kör du i 10 av 10 fall en DV-baserad redigering. Saken är den att du med Final Cut kan ta steget till 8 eller 10-bitars okomprimerad videoredigering (eller tom film-redigerings om du så vill). Det kan du INTE göra med Avid Xpress DV.
Frågan är inte om det tar 2 eller 3 sekunder att rendera en crossdisolve, frågan har hur saker och ting faktiskt fungera i verkligheten. Final Cut kan ta in allt QuickTime kan spela upp, andra system är avsevärt mycket känsligare på denna punkten (Avider är inte roliga här alls).
Jag sitter dagligen vid en riktig AVID Xpress (inte "DV" programvaran) och en G4:a med Final Cut Pro. Den enda fördelen med xpressen för mig är det att den jobbar med okomprimerad video och därmed får väldigt bra kvalité när man jobbar till och från BetaSP ex., annars är det en extremt oflexibel lösning för nära 300 000 kr som på något sätt till stor del blivit standard runt om i världen… Det lusta är att jag säker dragit in 10-faldigt mer pengar på Final Cut maskinen eftersom den låter mig göra mer flexibla jobb.
En Final Cut-redigering går inte på så extremt mycket mer än en AVID Xpress DV (PC)-redigering. Prestandaskillnaden är rel. marginell - huvudsaken är att du får jobbet gjort. Detta klarar Final Cut:en av utan problem. Att jag på G4:an med Final Cut, After Effects och Cleaner kan jobba med flera saker samtidigt är också ett stort plus. Jag vet inte hur bra äkta multitasking fungerar på en PC/AVID eller PC/Premier lösning fungerar - jag vet bara att de flesta kunder jag haft det senaste 4 månaderna varit imponderade av det faktum att jag kan jobba på som de tänker (2-3 saker samtidgt ).
Ett vanligt exempel:
Rendering av en vinjett i AE medan vi pysslar med revision 2 av en klippning samtdigit som rev. 1 av klippningen komprimeras i cleaner. Fungerar mycket, mycket bra på en 2 år gammal Dual G4/450 under OSX.
Prestandan är på ett sätt ett problem för Apple, men det är inget jag stör mig på så extremt mycket. Huvudsaken är att det fungerar, vilket det gör för mig. Visst skulle det vara BRA om det gick 2 ggr snabbare (eller vad nu det "borde kunna gå"), men det är inte huvudsaken som sagt.
[ 04 Januari 2003, 17:01: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]