Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TNT och Posten Inkompetenta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-11 16:36

I Fredags fick jag min Mac - min första Mac och det kunde varit en riktig dröm istället lyckas TNT förvandla allt till en sörja...

Börjar med att jag skulle erhållit min dator den 4:e Okt. Kollar ständigt på nätet efter mitt paket och på Apple sidan (vilken inte verkar fungera) står det hela tiden att den kommer den 4:e.

Den 5:e börjar jag undra så jag ringer Apple vilka säger att hela skeppningen blivit försenad och jag får beställningen Fre den 6:e. Okej - visst shit happens! Jag är ledig på Fredagar så visst kan jag ta emot den då. Jag ringer till TNT för att dubbelkolla för Apple verkar inte ha 100% koll.
Jo - TNT bekräftar paketet kommer vid Lunch med en av våra bilar, får jag veta!

Väl på Fredagen väntar jag. Först susar DHL förbi och sedan kommer posten. Killen tar ut ett paket. Går fram till min port - Portkod, stopp! Han vänder snabbt - hoppar in i bilen och sticker. Då går det upp för mig att det mycket möjligt kunde vara mitt paket.
Ringer TNT (nu är trevligheten som bortblåst hos dom - börjar jag bli jobbig?) vilka på ett mycket nonchalant sätt säger att Posten ALLTID kört ut deras paket och hänvisar mig därefter till Poståkeriet. Där får jag efter 9 min väntan (hon skulle kolla vem som körde ut mitt paket) reda på att det inte är deras jobb att kolla sånt. Hon kan göra det men poståkeriet hanterar bara gods. KUL!

Ringer TNT - får prata med en rejäl tjej vilken verkligen tar itu med saken - hon ringer till Poståkeriet och tvingar budet vända och komma tillbaka med mitt paket. Och 30 min senare har jag det hemma. Under skrivet och allt. 1st MacBook, 1st IPod nano, 1st neoprenskydd... Eller?

Nej inte riktigt - Datorn är där men resten finns inte. Ringer TNT - ditt paket är levererat - punkt slut! Ringer Apple - de ber om ursäkt (trots att det inte är deras fel!!) och säger att de ska kolla upp det hela. Får mail på Måndagen om att TNT/Poståkeriet klantat sig och jag får det omgående.

Kommer hem idag, den 11:e och erhåller en lapp där det står att de försökt leverera mitt andra paket i Måndags den 9;e men jag var inte hemma. Konstigt - folk brukar jobba vid den tiden! Ringer idag till TNT och frågar var mitt paket är - erbjuder mig att hämta det om det så är i Stockholm (7h bort) då jag tvivlar på deras förmåga att leverera! Då får jag veta att de tyvärr inte vet vart mitt paket är - de ska återkomma om några dagar!?

Vad gör man. I det stora hela och med tanke på hur världen ser ut idag är detta struntsaker - men att inte veta var grejerna är?? Helt sanslöst. Förtroendeingivande: NEJ! Tips till TNT - skriv att paketet kanske kommer någon gång under Månaden och garantera inte att samtliga kolli kommer fram...

Bör också tilläggas att jag skrivit ner mitt mobil nummer på paketet så jag har alltid varit tillgänglig. När jag beställt grejer med DHL så har de alltid ringt - även när det inte kört ihop sig och meddelat om att paketet ankommit och vart jag vill ha det levererat - om den angivna adressen fortfarande gäller. Har de inte nått mig på första numret ringer de vidare på de tre andra nummer jag angivit. Det är service!!!

Jag har också haft sjukt mkt problem med TNT, det känns som dom är klåpare allihopa. Sån tur är gäller detta en upphämntning av en utbytt macbookpro, så jag bryr mig ingenting.. har två MBP hemma sen två veckor tillbaka.. jag försökte få dem att hämta det först, ringde varje dag i 4 dagar.. nu har jag gett upp.. dom kommer säkert glömma att dom överhuvudtaget har ett paket här..

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-11 19:29

Jag har haft lite blandat med leveranserna av mina Macar genom tiderna... i början var det TNT som hade hand om utkörningarna. De ringde ALDRIG och kunde bara ange tider såsom mellan kl. 8 och 14. Var jag inte hemma lämnades inte ens en lapp! Efter tredje gången lämnades en lapp där det stod att de försökt lämna paketet tre gånger och att det nu ligger på flygplatsen och att jag måste hämta det själv eller betala för utkörning. Lyckades övertala dem om att de gjort fel och ändå köra ut det utan kostnad.

Nästa gång har jag dessutom bett dem uttryckligen ringa mig (ringde dem samma dag på morgonen och bad dem meddela chauffören det, vilket de också gjorde), men inget samtal kom från chauffören, och eftersom jag inte hann ta mig hem från skolan (vilket var min plan) så fick jag ingen dator; var tvungen att ta ledigt från skolan, "skolka" för att få den nästa dag.

Senast hade Box Delivery fått ta över leveransen. Jag har begärt att få datorn till jobbet. De ringer mig (trots att jag inte begärt det) och är väldigt trevliga och säger att de strax kommer med mina paket. En stund senare dyker en kille upp som säger att jag bara kan få ett av mina två paket; det med två mini-DVI till DVI-adaptrar. Det andra har av misstag hamnat i en annan lastbil. För att kunna få datorn samma dag var jag tvungen att hämta det själv.

Jag har haft två till leveranser, båda gångerna med Box Delivery. En gång gick smärtfritt, underbar kommunikation, punktliga och trevligt bemötande. En annan gång strulade jag och hade missat mobilsamtalet och även paketet, då fick jag åka och hämta paketet själv.

Som sagt var... blandade resultat för min del, mest negativa. Det värsta är dock att det ska kunna ta 3-4 veckor att få en dator som man har beställt och betalat dyra pengar för...

• Oregistrerad
  • 2006-10-11 19:54

Posten är ett skämt ibland.

Jag väntar på ett paket från Dustin, och jag har med glatt humör följt dess väg. Paketet skall från Stockholm till Göteborg, och hittills har den varit och vänt i Göteborg två gånger. Se bifogad bild.

Mvh Lari

Ursprungligen av Lari Kovanen:

Jag väntar på ett paket från Dustin, och jag har med glatt humör följt dess väg. Paketet skall från Stockholm till Göteborg, och hittills har den varit och vänt i Göteborg två gånger. Se bifogad bild.

Mvh Lari

Se till att Dustin reklamerar leveransen och begär sedan att Dustin ska kreditera dig den summa som de får från Posten.

Från DVD-butiken DiscShop i Solna hem till oss i Bromma är det ungefär 7,8 kilometer, en sträcka som vi själva skulle kunna avverka på tjugo minuter med bilen, till en försumbar kostnad på fem-tio kronor.

Posten AB har dock en annan uppfattning om hur man bäst distribuerar brev och paket på ett tids- och kostnadseffektivt sätt. För att sätta sin master plan i verket behöver man åtta arbetsdagar.

Fördelarna är många - inte minst att man förvirrar och försvårar för eventuella förföljare, postkapare måhända, som vill åt paketets värdefulla innehåll av högkvalitativ DVD-film, utan även att man irriterar avsändare och mottagare på vederbörligt sätt, samtidigt som man håller kostnaderna på topp och därmed lägger en stabil grund för framtida portohöjningar.

Till att börja med skickar man paketet från Solna till Tomteboda i Stockholm. Där konstaterar man att adressen i Bromma är helt korrekt och tydligt angiven, innan man som en slags avledande manöver skickar iväg paketet till Växjö, dit det anländer efter åtta timmar, klockan 03.18.

Nästan exakt ett dygn senare har paketet emellertid raskt återvänt till Stockholm och Tomteboda, bara för att fjorton timmar senare skickas vidare till Posten Nytorget på Södermalm, 1,5 mil från vårt närmaste utlämningskontor. Posten AB är nu nöjd med sin insats och spiller ingen tid med att markera ärendet som avslutat.

Är det ännu en skenmanöver? Nej, i det här läget krävs det ett ilsket telefonsamtal från adressaten för att Posten AB ska återuppta arbetet. Man suckar och stönar, men sagt och gjort: man börjar med att skicka tillbaka paketet till Tomteboda. Försändelsen anländer fredag kväll klockan 18.33.

Intermission. Helg! Party! Rajj, rajj!

Två och ett halvt dygn senare har paketet sniglat sej fram ytterligare 6 kilometer, från Tomteboda till Postcenter Ulvsunda. Nu arbetar man snabbt, man sätter in alla tillgängliga resurser och svetten stänker verkligen! Endast tre timmar senare finns paketet på vårt lokala utlämningsställe.

Men varför skynda vidare nu, så här nära målet, när man istället kan ta en paus, ställa ut en avi och leverera den till vårt brevinkast ett dygn senare, på sedvanligt maner? Sagt och gjort!

Nå - varför klaga? Paketet fick färdas mer än 90 mil (!) och se stora delar av Sverige, och den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, eller hur?

"För tredje kvartalet i följd förbättrades Postens Nöjd Kund Index, NKI...", säjer Erik Olsson, VD för Posten AB.

(Bara helt apropå, liksom...)

Senast redigerat 2006-10-11 21:51
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-10-12 12:36

Skickade mitt inlägg som jag skrivit till Apple - till en av kontakt personerna som hjälpt mig med denna lite komplicerade situation. Personen bad med att översätta detta inlägg till engelska så denna kan skicka det till sin chef!

Det gör mig väldigt glad att veta att Apple tar detta på allvar - för som jag skrev till dom så bryr sig inte TNT om Apple rykte... Om de slarvar bort paket och inte håller tider så belastar det Apples rykte...

Det som gör mig orolig är att TNT med hjälp av frakt-sedel numret inte kan hitta mitt paket. Och de antagligen måste leta efter det manuellt - då borde man verkligen se över sina rutiner. Även när DHL hade slarvat bort mitt paket kunde de hela tiden se var det fanns, för jag menar - visst blir det fel. Men det finns fel och fel...

• Medlem
  • Täby
  • 2006-10-12 19:43

Har aldrigt haft problem med TNT... dock har jag bara tagit emot paket genom dom och har alltid leveransadress till jobbet så att jag alltid är där när dom kommer. DHL skickar jag och tar emot saker med dagligen... vilket skitföretag alltså... strul nästan varje dag... har nu begärt in flera offerter från bla bilspedition då jag tröttnat på DHLs fasoner.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-12 19:59

Har haft problem med leveranser från Apple både med TNT och UPS. Bägge bolagen påstod dessutom att deras chaufförer inte hade telefon med sig och kunde inte ringa upp. Varför dom då tog mitt telefonnummer kan man ju undra... TNT tyckte dessutom att det var "besvärligt" att leverera till privatpersoner "för dom är ju aldrig hemma". Inte för att det komer att hjälpa men jag skickade iaf feedback till Apple om deras användande av budfirmor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 20:17

Budföretag är en ganska osmidig lösning för privatpersoner. Jag hade uppskattat mer om jag kunde hämta mina prylar kvällstid i närheten av min bostad. Blev positivt överraskad när jag köpte böcker från Adlibris och de levererades med Schenker toch jag fick ett SMS med all info som behövdes för att hämta paketet.

Idag har jag varit hos TNT i Upplands Väsby och hämtat grejor. Det är inte alla som har möjlighet att sitta hemma och vänta på att de kanske dyker upp.

Jag får väl skriva ett brev till Apple (och känna mig som en rättshaverist).

1
Bevaka tråden