Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook OS X-installationsskiva på G3?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte införskaffa en lite äldre Mac för att ha som musik/retro-dator. En iMac G3 eller G4 tror jag det blir. Det jag undrar är om man kan använda samma skiva som jag fick med till min iBook för att installera OS X på dem? Eller är den installationsskivan "låst" till just iBooks? Tänkte att det är ju enklare än att ladda ner OS X och krångla...

Det kanske inte är så lagligt, men går det rent tekniskt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-20 12:53

Lagligt - NEJ!!!

Vill du ha nyare OS än det som finns på orginalskivorna till datorn behöver du en licens. Det finns OSX-paket med familje-licens som man får installera på flera datorer.

Angående det rent tekniska svarar jag på om det överhuvudtaget går att köra nyare OSX på G3/G4. På det är svaret Ja, och det beror på. OS 10.3 kräver inbyggd usb-port, OS10.4 inbyggd FireWire-port för att kunna installeras rakt av. Men allt går att lösa. Med hjälp av programmet XPostFacto kan du installera OSX på datorer som Apple inte formellt stödjer, t.o.m grå pre-G3 burkar! Jag kör 10.3.9 på en gammal PB Wallstreet och med extra internminne är det en tyst smidig filserver. Läs på forumet på den länkade sidan, där finns mängder med information.

Rent tekniskt går det att installera Mac OS X från skivor som är specifikt anpassade för en vissa datormodell och sedan klona innehållet från hårddisken till den andra datorns. Däremot är det upp till dig och lokal lagstiftning angående avtalsrätt som avgör om du får göra det eller inte. Troligast inte.

Mac OS X Tiger är inte så dyrt. Strax över tusen kronor. Studenter har halva priset.

1
Bevaka tråden