Hur NEC uppräder på 5000K vet jag inte, när jag själv köpe ny skärm för några månader sedan konsulerade jag Sefan Ohlsson och även andra som har stor erfarenhet av DYRA skärmar. Personer som är konsulter för prepress, tryckerier mm
För min del blev det en Eizo CG 210. De andra skärmarna i samma prisklass exv
LaCie 321 mfl är bra men inte lika bra som Eizoskärmen enligt deras utsago.
Mikael
Tja, SpectraView-skärmarna är knappast gratis, de ligger marginellt under Eizo. Om det sedan ska ses som en kvalitetsindikator låter jag vara osagt, men mig veterligen är det just dessa två märken (idag) som har de bästa skärmarna och som faktiskt klarar 5000k. Men precis som med alla varumärken så har ju både Eizo och NEC billigare och dyrare modeller som med allra största sannolikhet också är olika bra.
Problemet med LaCie är att det är ett utpräglat OEM-företag, vilket betyder att en del av deras produkter är riktigt bra, medan andra är rena skräpet. Det är lätt att dra slutsatsen att LaCie gör bra skärmar för bildhantering med tanke på att deras CRT-skärmar höll en mycket hög klass. Men detta är ett misstag som många gör. Jag har själv haft LaCieskärmar i den högre prisklassen och de var helt värdelösa för färgkritiska applikationer. Därmed är inte sagt att laCie överlag är dåliga, men man bör gå in och kritiskt granska den aktuella modellen.
Jag har för övrigt sett en del andra trådar i ämnet bl a på fotosidan, där Stefan Ohlsson, som du själv referar till, ger goda vitsord till just SpectraView-serien.
Men som vanligt när det gäller den digitala världen så går allt med en rasade takt och sanningen blir mer och mer en färskvara. Många seglivade prepress-sanningar lever kvar idag, trots att verkligheten sprungit både i fatt och förbi dem för länge sedan. Inte minst den att CRT-skärmar (i allmänhet) skulle vara bättre än TFT-skärmar (i allmänhet). Galet sa Bull!
På det sättet var det nog ändå lite bättre förr; den kunskap man så surt hade förvärvat stod sig i många år :). Idag måste man ju i princip börja varje dag med att göra några snabba google-sökningar för att se vilka nya rön som förkastat gårdagens absoluta sanningar