Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallera OS 9?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur avinstallerar/tar man bort OS 9? Jag har en äldre dator med både OS 9 och OS X Tiger på, använder aldrig OS 9, så jag funderar på att ta bort det. Tar det mycket plats? Om det inte gör det kanske jag kan låta det vara kvar iofs.

Verkar som allt ligger i mappen Macintosh HD/Systemmapp. Stämmer detta? Och isåfall, kan man bara ta bort den?

Allt ligger i mappen Systemmapp och du tar bort den genom att dra den till papperskorgen och sedan tömma papperskorgen. Mer än så är det inte.

Och om du har en mapp som heter "Applications (Mac OS 9)" så hör den också till OS 9 och kan slängas. Kolla bara så att du inte har annat än gamla OS 9-program i den, så att du inte råkar slänga fel grejer....

Okej, jag trodde det lagrades filer i typ library också, gör det inte det med vanliga program? Man vill ju inte att det ligger kvar gammalt skräp...

Det här är en av de onödigaste frågor jag vet.

Det är, som du anade, mycket lite du sparar. Min OS9-systemmapp är på fruktansvärda 157 Mb. En promille av hårddisken! Inget! OSX visslar iväg mycket mer bara i swaparea. Stuva ner systemmappen och ev OS9-programmapp någonstans där den inte är i vägen bara. (Och ta fram den när du t.ex. vill spela MDK.)

Det är alltså helt onödigt att ha systemmappen och OS9-programmappen skrotande på toppnivån. Jag antar att det där därför det är frestande att städa bort det, men man kan gott stuva ner det i en mapp där det känns rätt, precis var man vill.

Om du verkligen vill spara plats så tag bort ett eller två större OSX-program som du inte använder (iDVD är 433 Mb!).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 21:31

Ingemar har visserligen rätt, men om man nu av någon anledning ändå vill ha bort mappen, kan man skriva detta i terminalen:

sudo rm -r /Systemmapp

Tryck retur, fyll i lösenordet när den frågar efter det, tryck retur igen.

To remove Mac OS 9 and Mac OS 9 applications and files:

Log in to Mac OS X as an administrator who can use sudo to remove files. By default, all users who are administrators can use the sudo command to remove files. If you modify /etc/sudoers, you can choose which users can use sudo. For information about how to modify the /etc/sudoers file, enter man sudoers in a Terminal window.
Open Terminal.
Enter the following command to remove the Classic icon from System Preferences:
$ sudo srm –rf '/System/Library/PreferencePanes/Classic.prefPane'
Enter the following commands to remove Classic folders and files:
$ sudo srm –rf '/System/Library/Classic/'
$ sudo srm –rf '/System/Library/CoreServices/Classic Startup.app'
$ sudo srm –rf \
'/System/Library/UserTemplate/English.lproj/Desktop/Desktop (Mac OS 9)'
Enter the following commands to remove Mac OS 9 folders and files:
$ sudo srm –rf '/System Folder'
$ sudo srm –rf '/Mac OS 9 Files/'
Enter the following command to remove Mac OS 9 applications:
sudo srm –rf '/Applications (Mac OS 9)'
Restart the computer.

www.macosxhints.com/article.php?story=2006090904090456

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 10:28
Ursprungligen av Olav Rust:

To remove Mac OS 9 and Mac OS 9 applications and files:

www.macosxhints.com/article.php?story=2006090904090456

Det kanske bör tilläggas att det där är en lite drastisk handling. Det man gör då är ju att rensa bort alla spår av Classic och ta bort alla framtida möjligheter till att installera det.
Lite som att bränna upp sin gräsmatta, spärra av området runt den med polistejp och sedan utsätta den för antimateria-explosioner, eftersom man ändå inte hade tänkt använda den.

Själva Systemmappen är ju det enda som tar någon (knappt) betydande plats på hårddisken och allt det där andra stör ju inte på något sätt.

1
Bevaka tråden