Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej stänga av datorn :/

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 11:30

Vad är felet, kan inte avsluta datorn om jag går via applemenyn o klickar på "stäng av"
det händer liksom ingenting, logga ut går ej heller.
pillade lite i onyx dagen innan så jag undrar om de kan ha nån inverkan?

  • Medlem
  • 2006-10-30 14:03

Onyx kan säkert ha ställt till med nåt du inte bett om. Det är ett program som inte är helt bra för datorn, tycker jag. Liknande program som är bättre är t ex Cocktail, Macaroni och Xupport.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 23:53

ok men hur kan jag fixa detta då?

Du får alltså inga som helst meddelanden om att något program inte kan avslutas eller något sådant? Jag vill ju inte gärna råda dig att "hård-omstarta".

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 09:26

nope, klickar på "Stänga av" men det händer absolut ingenting
varken "Logga ut" eller "Omstart" funkar heller,
ska man måsta lägga in osx på nytt eller ?

Jag fick samma problem idag. Ser glatt fram emot en lösning. Under tiden så behöver du inte känna dig ensam. Själv installerade jag inte Onyx precis. Däremot Adobe CS2

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 21:59

stänger du oxå av den "the hard way" eller ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-01 05:42

Jag har också samma problem som ni beskriver... den stannar bara till och vägrar göra mer, helt enkelt. Som tur är startar jag inte om datorn särskilt ofta, så jag kan än så länge leva med det... men det börjar bli irriterande.

Jag har inga poblem med att datorn hänger sig. Det händer helt sonika ingenting alls när jag i äpplemenyn väljer omstart, vila eller stäng av.

Så jag startar helt sonika inte om. Men det håller ju inte i längden.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2006-11-02 16:52

hade samma problem i några veckor .. sen helt plötsligt så funkade det
vet inte vad jag gjorde

Jag fick samma problem igår på en av användarkontona - de övriga funkar som vanligt (har fyra användare). Den aktuella användaren har använt ett nytt USB-minne och en ny mp3-spelare samt laddat ner bilder från en minneskort-läsare, även de två senare USB. Jag körde Tech-Tools tester som konstaterade problem med Key-Note i Finder, slängde den men problemet kvarstår. Jag läste häromdan om kurrupta USB-minnen. Undrar om de kan påverka en mac. OSX 10.3.9

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-25 14:26

Öppna terminalen och skriv in följande för att tvinga datorn att stängas av ögonblickligen (den kommer fråga efter ditt lösenord):

sudo shutdown -h now

för omstart:

sudo shutdown -r now

shutdown kommer att berätta exakt vad den gör, så skulle det bli några problem kommer det att skrivas ut i terminalen.

Älskar att OS X har ett BSD subsystem

1
Bevaka tråden