Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min första Mac(book).

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara presentera mig lite snabbt, då jag nyligen blev medlem på forumet och har skrivit ett fåtal inlägg.

Tanken är att jag ska köpa min första Mac, en Macbook, inom kort. Alla rykten om en uppdatering får mig att vänta men om det stämmer att de inte kommer en ny revision eller version eller vad man nu vill kalla det förrän i Januari/Februari så får jag nog köpa den nuvarande då min laptop i princip inte fungerar alls.

Jag tror att anledningarna till mitt byte av plattform är ganska vanligt, jag har använt Windows under många år sedan 3.11-tiden och fortsatt med det av gammal vana. Jag har även använt Linux såväl privat som i arbetslivet men då jag sysslar med musik privat så har det aldrig varit ett hållbart alternativ.
Under snart 2 år så jag använt Avedesk för att utöka Windows funktioner såväl visuellt som praktiskt och efter tidens gång förstått att mycket av det jag pysslat ihop fungerar out-of-the-box i OS X så det finns egentligen inga anledningar att inte byta. Det faktum att Macbooken är 13" ser jag bara som en fördel då jag vill att en laptop framför allt ska vara portabel.

Men avslutningsvis så får jag som sagt se när jag slår till, förhoppningsvis så ska de nya Macbookarna inte ligga alltför långt fram i tiden och jag kommer att bli nöjd och glad.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-30 18:34

Jag skulle vänta, något om jan/feb har jag inte läst men vad det än står så är det ju stor chans att det mest är gissningar och spekulationer, tills det står "den .. kommer nya macbooks" för då är de antagligen rätt säkra

Eftersom det har varit lite strul och core 2 duo är släppt tror jag att de kommer göra en uppgradering snart. Men visst, om du har ett behov av en laptop NU så är det ju bara att köpa en, skillnaderna blir ju inte enorma, men lite mer / krona får man ju alltid om man väntar.

Det där om Jan/Feb läste jag på ett amerikanskt forum och det var möjligtvis rena spekulationer. Om det inte var så att Leopard kommer att bli optimerat för 64-bitar så hade jag antagligen köpt en Macbook idag, men det känns som att jag inte har mycket att förlora på att vänta, åtminstone ett litet tag till.
Allt strul med Macbook'sen har ju givetvis fått mig att tveka lite, men det verkar som om det mesta har blivit åtgärdat samt att det är svårt att avgöra hur många som faktiskt har haft problem. Ingen av de jag känner med Intel-Mac'ar har haft problem medans man får en helt annan bild när man tittar runt på forum.

Men visst, just nu så känns det som om jag väntar ut en uppgradering samtidigt som jag vill ha en Mac NU. Svår avvägning..

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-31 01:24

Hur menar du med optimerat för 64-bitar? Jag antar att det bara rör sig om att de implementerar stöd för 64 bitar i de delarna som inte har det änsålänge. Det kommer ju fortfarande fungera på en 32-bit maskin, och det kommer ju när du kör på 32-bit "vara optimerat" för just 32-bit maskinen. Det är ju inte så att man på något vis får konvertera över en 32-bit applikation till 64-bit? Jag antar att de har en lösning för att tillhandahålla både 32 och 64-bit versioner i ett, för det skulle ju vara lite bedrövligt om en del utvecklare bara släpper 64-bitversioner av program som inte utnyttjar över 4GB ram och de med 32-bit blir utan. Men egentligen vet jag inte =P. Men det är väl bara en kompilering ifrån att bygga en 32-bitversion så varför inte ha med båda delarna?

Hur som helst så skulle jag vänta eftersom macbooken har funnits ett tag och priset/hårdvaran kan ju bara bli bättre vid en uppgradering. Eller så får du väl ta en macbook pro

Nja, jag har knappt råd med en Macbook så en Macbook Pro är verkligen inte att tänka på. Sen så vill jag ju verkligen ha en 13", jag är mycket förtjust i det formatet.

Det här om "optimeringen" för 64-bitar i Leopard har jag säkert missuppfattat till stor del, men det känns mest som att en Core 2 Duo skulle vara härlig att ha, men visserligen inget måste. Just nu så känner jag väl mest att jag bara vill ha så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt

Jag står nu också i en liknande sits..... Förvisso har jag beställt en Mac Mini 1.66 CD, 1 GB i helgen men har nu avbeställt den då jag nyss fick 2 helt nya jobbchanser och den ena rör sig om ett 6 månaders kontrakt i utlandet, då vill jag gärna ha en bärbar dator. Nog har jag en bärbar dator en alldeles förträfflig Acer med en Pentium Processor på 1.7 Ghz och 1Gb ram som knappt är 4 månader gammal, men Det var ju en MAC jag ville ha.... Min Laptop är bara en ren arbetsdator, och min stationära PC är den jag använder mest, Laptopen ligger bara på skrivbordet och "samlar damm" tyvärr

Hursomhelst..... Får jag nu utlandskontraktet så måste jag nog köpa en MacBook.... Vore för jävligt att ha beställt en Mac Mini och sedan inte kunna använda den på 6 månader då jag ev. reser i början av December. MEN!! Visst FAN vill jag också vänta tills den nya MacBooken kommer ut....

Min plan var ju från början: Mac Mini och sedan en uppdaterad Macbook och ev. sälja minin...

Men hur gör man nu??? hehe!!

Måste ha en dator hursomhelst .... eller ja måste och måste... men jag vill ha och jag är trött på PC helt enkelt....

Ja, det är ett jobbigt läge, minst sagt. Jag kan i princip inte använda min ca 2½ år gamla laptop alls, det är glapp någonstans och batteriet är helt dött, så när den väl startar så kan den dö i princip när som helst utan förvarning. För tillfället så använder jag min sambos laptop, men den är en nödlösning då hon behöver den i sitt arbete.

Sen kan jag bara instämma i att man är less på Windows, och kanske då framför allt det kommande Vista som verklar bli helt vansinnigt. Då jag ändå vill använda ett modernt OS med allt det innebär så känns det bara som att Mac är ett val (Linux är det ej av många anledningar, trots att jag överlag tycker mycket bra om det).

Vi får hålla tummarna för att Apple skyndar på lite.

Lycka till med jobberbjudandena!

Hursomhelst....

Fick det ena jobbet och idag la jag sista ordern på Mac Minin....!! Beställd och klar!! Får den Tis-Ons .... HÄRLIGT!!

Då kan jag bara gratulera! Själv så väntar jag fortfarande på uppdaterad Macbook.

Sådär, nu har jag beställt en Macbook! Den enklaste med 1 GB minne blev det till sist, och jag längtar väldigt mycket. Jag ska försöka klara mig utan Boot Camp så länge det bara går, men kan tänka mig att offra 5 GB till småprogram som CPS2-emulatorer och liknande som jag inte får klarhet i om det finns bra alternativ till för OS X.

Den 1:a till 4:e smäller det

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-21 08:13

Wohooo

Första gången jag ser Macrelaterad reklam i gratistidningen - dagens Metro stoltserar med en bild på en MacBook och Stockholms Apple -återförsäljare på sidan 13! Mitt lyckotal

Okej det där var väl lite offtopic kanske.. ville bara uppmärksamma det hela

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-21 08:14
Ursprungligen av glitchpunk:

Sådär, nu har jag beställt en Macbook! Den enklaste med 1 GB minne blev det till sist, och jag längtar väldigt mycket. Jag ska försöka klara mig utan Boot Camp så länge det bara går, men kan tänka mig att offra 5 GB till småprogram som CPS2-emulatorer och liknande som jag inte får klarhet i om det finns bra alternativ till för OS X.

Den 1:a till 4:e smäller det

Congratz! Hoppas du blir nöjd

Nu har jag som sagt fått Macbooken, håller på att formatera samt installera om OS X för att frigöra lite utrymme och göra mig av med sådant jag inte anser mig behövs, som Garageband etc. Jag har kanske haft tur, men min dator är repfri och tyst och mitt första intryck är mycket positivt.

Jag är i full gång och har inte haft tid att sitta på forumet. Jag vet inte om det beror på att jag suttit och läst på så mycket, men jag känner att jag snabbt kommit in i "grundtänkandet", har inga problem med att installera, fixa och ställa in. Visst, det känns annorlunda ibland, men aldrig fel. Det enda som kan irritera är att muskelminnet inte har uppdaterats och jag kör knapptryckningar som sitter i sen Windowstiden (haha, jag fick min Macbook igår..). Visserligen har jag redan försökt göra tvåfingersscrollning på min flickväns Vaio med Windows, så det börjar kanske sätta sig

Vad vill jag säga med detta. Jo, tack för att ni skriver, besvarar frågor. Jag är mycket, mycket glad att jag bytt till OS X, än så länge, och kan inte se att det ska förändras.

1
Bevaka tråden