Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.mac - synpunkter?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 22:20

Har suttit och kollat lite på apple.com för att se vilken macbook jag ska ha. Samtidigt kollade jag lite på .mac-grejjen. Det verkar ju väldigt smidigt. Med iweb, iphoto, sync å allt vad det heter.
- Är det så enkelt som det ser ut?
- Vad kostar ett helårs? Hörde $99, inte så farligt.
- Bandbredd, snabbt eller långsamt?
Några mer synpunkter? mac.se kan väl ändå inte vara lika smidigt?

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-01 21:00

Antagligen.
Ja.
Ingen aning.

Om mac.se har något liknande så antar jag att det är precis lika smidigt, för om jag ville ha den där funktionaliteten, vilket jag tror att jag vill ha, så skulle jag sätta upp en egen maskin som ger det.

.Mac ger väl ett IM-konto (men det kan man ju få gratis på aim) och en e-mailadress (även det kan man få gratis på exempelvis gmail.) och slutligen just onlinelagringen för websidor, podcasts, backup och dylikt, men just den senare delen kan man som sagt bygga ihop själv om man har lite unixvana.

Så hur gör man då?
http://www.tnpi.biz/computing/mac/tips/idisk/

Jag tänker nog skita i att köra på en extern firewiredisk, iaf skita i att köra fler än en, eftersom lådor för detta verkar så dyra och USB 2.0 är ju lite noob ;/, istället blir det datamaskin i förrådet med massa diskar och filsystem delat via NFS eller dylikt, och så ett "eget" .mac-konto.

Fördelarna är flera, lägre avgift (men mer ström tyvärr, helst skulle man ha en strömsnål maskin, eller dela med flera), rejält med utrymme, bandbredd, egen domän, inte låst till Apples välvilja, osv

Läste någonstans att man även med trialkontot får ladda ner något backupprogram, och när man väl har satt upp en egen fungerar programmet naturligtvis emot den också, så det blir ju jätteenkelt att göra backup över nätverket hemma också (och naturligtvis mycket snabbare än mot Apples .mac oavsett vilken bandbredd de tillhandahåller.)

Nej- Mac.se är inte i närheten av lika smidigt och ljusår ifrån lika väl integrerat med Mac OS som .Mac. Så om du som jag vill åt iLife-integrationen eller att synka inställningar mellan datorer är .Mac ditt enda val.

För ett tag sen hade jag dock kunna rekommenderat Mac.se om det mer är mail och lagring man vill åt men om du kollar runt lite här på forumet verkar Mac.se halvt dött. Betalande medlemmar får inte svar på frågor och och några som förnyat och betalat har inte blivit förnyade. Har inte sett någon från Mac.se svara på evigheter. En gåta varför.

1
Bevaka tråden