- Loofy
- Medlem ●
- Mölndal
- 2006-11-01 01:19
Oki hej på er alla, kavla upp ärmarna, ett skepp kommer lastat ... med ett ordentligt förstainlägg.
Här har ni en som börjat inse hur kul det vore att prova på en Mac nu. Jag har dock en MÄNGD frågor. Detta kommer gör att detta inlägg kommer bli väldigt långt och topicen kommer att bli bred. Jag förutsätter inte att alla som (eventuellt ) bemödar sig med att svara – skall svara på samtliga frågor jag har, utan svara på de ni känner att ”ni orkar med”, i omgångar om det passar bäst.
Har man bestämt sig för att välja Mac eller PC (alltså – definitionsfråga. Varför Definieras en Mac inte som PC i dagligt tal. Det är väl lika mycket "Personal Computer" som en windowsmaskin, egentligen?) och kommit fram till Mac i den delen – så återstår nästa fråga – Vilken Mac?
Grundläggande för valet faller på syftet med datorn:
Den skall komplettera den Laptop(PC, WinXP pro) jag har, och skall vara en stationär modell då flexibiliteten/bärbarheten finns i den laptop jag redan äger. Macen är tänkt att stå i arbetsrummet – som en dator som primärt skall användas för arbete – är den upptagen (vi är två hemma) eller det som görs på den för tillfället är lägre prioriterat än det som skall göras (studier vs Slösurf) så får/kan man använda laptopen i stället/till det.
Typ av Datoranvändare:
Jag använder dator mycket, har inlett en IT&Systemdesigns-utbildning nu och kommer väl använda dator väldigt mycket i och med det. Kan tänka mig att det blir en hel del mjukvaruutveckling dels i form av webbapplikationer, men också en del programmering av andra program. Jag gillar att sitta och leka i photoshop – men det högst på en lekmannamässig nivå utan några större ambitioner. Även om programmet kan bli systemtungt är det nog inte det för de jag använder det till. Typ, tillverka layouts till hemsidor, kanske redigera ett å annat digitalfoto(dock inte större än kanske motsvarande 8mpix). Min erfarenhet av datorer är väl relativt stor dock inte inom macvärlden – det kommer ni definitivt att se på en del frågor som kommer att dyka upp här nedan sedan)
Spel är inte att tänka på – har dels inte tid – studerar fulltid och jobbar nästan fulltid. Dels så ger det mig inget längre – senaste spelet jag spelade ”mycket” var väl Diablo2 eller liknande. Skulle man få sig ett spelryck så finns ju div. konsoller för det.
Min bättre hälft sitter inte vid datorn. Hon skriver lite i Word när nöden kräver – kanske chattar lite på MSN och surfar.
Egna funderingar och prioriteringar i datorvalet:
Först, Budget. Den ligger på dryga 13000:-.
Bara den raden sållar bort en mängd datorlösningar. De som återstår är i princip:
En relativt snikig 20” iMac.
Eller En Mac Mini.
Till att börja med, så vill jag ha en rejäl arbetsyta, en stor skärm. I dag sitter jag ju på 15,4” i min Laptop. Jag räknar med att få med en 20-22” skärm i budgeten. (Anledningen till stor/större skärm har ett syfte till – men det kommer jag till senare.) Anledningen är ju helt enkelt att man skall få plats med alla verktygslådor här och där, samtidigt som man har arbetsyta. Det är heller inte dumt att kunna få plats med långa programmeringsrader utan att behöva scrolla ihjäl sig. (Detta säger jag med reservation för Leopard som jag läste om nu/nyligen - upplösningsoberoende). För att tillgodogöra mitt behov vill jag ju helst kunna ha en upplösning på uppåt 1680x1050 eller 1600x1200 om vi skall snacka konventionellt format. Om man samtidigt skall kunna se vad som står i dessa upplösningar behöver man komma upp lite i storlek.
Arbetsrummet är tillika sovrum. Tjejen pratar om att hon vill ha en sovrums-TV, min plan eller, ambition är att försöka förena detta genom någon typ av extern TV-mottagare via USB(TV-kort). Denna utrustning är dock något som får hamna utanför budget nu och införskaffas i ett senare skede (julklapp kanske ?) – men möjligheten och en tanke på detta bör finnas redan nu. Detta var då anledning nummer två för skärm – lite större. (ungefärligt tittavstånd för TV-tittande knappa 3 meter.)
iMac då. Ja. 20” skärm som möter mina krav i termer av upplösning och storlek. Dock tappar man lite i flexibilitet i den skärmen.
En Mac Mini – Med en Samsung 225BW – 22”@4000:-? Fördel. OM jag skulle vilja, så kan jag koppla in min nuvarande Laptop till den, jag kan dessutom använda skärmen till nästkommande dator. Den är dessutom ett par tum större – bättre ur TV-synpunkten.
Det var skärmen.
Datorn sedan. (priser enligt Mecenaterbjudanden)
När jag säger iMac – så kommer den skilja från original konfigurationen enligt:
2 GB i Arbetsminne.
Motivation: Jag vill nog ha 2 Gigabyte i Ram nu. Hehe, Det känns dessutom som ett mer prisvärt tillval med 2 Gigabyte för 1560:- vs att hoppa upp från 2,16 DC -> 2,33 DC för 2196:-. Eller? Dum prioritering?
Jag landar visserligen på 14500:- vilket är en hel del pengar över den budget jag satte. MEN… Jag får: Mer och snabbare hårddisk, bättre grafikkort en snabbare processor. Det medföljer tangentbord och mus ja – en hel del mervärde trots allt. Skall läggas till – Hårddisk används inte i några större mängder eg. Jag har 640 Gigabyte extern lagring för det som inte behöver ”snabb” åtkomst så att säga (ex system etc).
Alternativet Mac mini då?
Ja, det blir ju modellen 1,83Ghz med 2 gigabyte i arbetsminne även här. Den maskinen landar på 9410 kr. Men då är den bra ensam. Du har ingen skärm, du har inga tangentbord och möss etc etc. små prylar(bortsätt skärmen) som ändå ”plockar på”.
Estetik sedan, som inte är att förakta i sammanhanget. Båda är ju oerhört läckra i sin design, i enlighet med de andra Mac-modellerna förstås. I min skrivbordskombination skulle de båda sitta riktigt fint. Men jag undrar nästan om inte Mac Mini skulle ”vinna” här? Jag kommer nämligen ha den ståendes på en över hylla och tänkte köra trådlösa accessoarer i form av möss och T-bord. På samma hylla står även 2 x 320 Gb extern hårddisk. Kabeldragning etc är lätt att få till ”snyggt” Det enda som kommer ner är en kabel för skärmen som går på baksidan av hyllan. Samt en strömsladd. Vidare står en stereoförstärkare på hyllan som används till min högtalaruppsättning (vägghängda, platta högtalare, Canton ErgoF heter dem). Optisk kabel som tjoffas in i stärkarn så har vi ett hejdundrande ljud också. Ev. står även skrivarn på samma hylla också. Men förmodligen inte – då det blir en ganska stor färglaser modell, som väger en del. Mer sannolikt däremot är att den ansluts via Trådlöst Nätverk från annat rum.
Det enda som kommer stå framme i Mini Mac lösningen är således en skärm ett tangentbord och en mus. (är svag för ”less is more” )
I iMac-lösningen så är det en del kablar som behöver gå upp till hyllan… Ingen omöjlighet att få det snyggt heller – men, äsh vet inte vad tycker/tror ni om detta? För det är ju inget snack om att iMacen är en _bättre_ dator.
En sak till.
Hur lätt/svårt är det att uppgadera sin mac efter det att man köpt den? Låt säga att det kommer ut en ny schysst och kanske snabbare 2,5”-disk eller – om det kommer en ny processor – samma sockel. Kan jag köpa en sån till min Mac Mini å trycka i den då? Vilka problem får jag?
Innan vi går över till rena mjukvarufrågor. Så har jag en lite knasig fråga ang. tangentbord. Jag menar – macarnas tangentbord har ju en del specialtangenter – såsom kringlan och äpplet. Man kan ju inte köpa vilket tangentbord som helst då, hux flux. Det som jag sätt, det där med genomskinlig akryl i botten känns inte ”stabilt”. Finns det några rejälare doningar? Trådlösa som trådade? Tillverkar tex. Logitech tangentbord med Macintoshlayout?
Mjukvarufrågeställningar: (Många av dem kommer säkert att antyda för långt och länge utnyttjande av PC-maskiner)
Hur mycket lagringsutrymme upptar en installation av Mac OS X 10.4 (kallas/heter Tiger?)?
Hur bör man tänka i upplägget av installationen, Skall/bör man partionera diskar etc?
Hur mycket plats upptar program? Är de direkt jämförbara i storlek med windows. Låt säga – vad heter Office-varianten till Mac – har jag fattat det rätt när jag säger att det är iWorks? Eller är detta en lightvariant som Microsofts Works vs Officepaketet? Vad heter den större modellen isf? Hur stor plats tar ett motsvarande program?
Vad för standardprogram följer med operativsystemet – vad är det första man saknar efter att ha installerat det?
Som jag tidigare nämnt – så programmerar eller kommer det förmodligen programmeras en liten/hel del framigenom. Om jag säger Visual Basic, Macintosh då? Finns det några schyssta texteditorer för utveckling redan från början kanske?
Extra inlägg:
Utbildningen jag går är i princip via distans. Det fungerar som så att jag slipper åka till föreläsningen och sitter istället hemma och kollar på densamma genom strömmande media(video). Den sidan använder en embedded WMP-interface. Hur löser jag detta med macen? Kommer den spotta och frusta åt detta faktum – eller går typ iTunes in lite snyggt och styr upp verksamheten? – Eller – blir jag tvungen att köra dualboot och köra windows under föreläsningarna? (har ju visserligen min laptop – men! Hehe, vill ju använda macen! )
/-****
Vad händer om man får hem ett *.doc till macen kan jag öppna och titta/redigera detta? Fixar de ordbehandlarna som finns detta, eller gör inte alla det? Hur är det med de andra office-attributen – vilka problem kan detta bli?
Hur är det med mjukvarubrandvägg, hur vitala är sånna här bitar på macintosh? Hur ofta händer det att macintoshdatorer kapas?
Apple och nätverk?
Är det några konstigheter här? Jag har en linxys router kommer macen vilja prata med min XP-laptop? Vad behövs för detta?
Kommer mina externa USB-diskar likväl läsas av min XP-maskin som av macen?
Sådär. Det var lite av de funderingar jag hade – resten får komma efter hand.
Till att börja med nu, så skall DU ha ett stort tack. Som har hängt med enda hit! Har du några svar på någon eller några av de frågeställningar, har du några förslag på tankegångar eller liknande så tas detta gladeligen emot.
//Loofy