Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att skilja agnarna från vetet, iMac eller Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-01 01:19

Oki hej på er alla, kavla upp ärmarna, ett skepp kommer lastat ... med ett ordentligt förstainlägg.

Här har ni en som börjat inse hur kul det vore att prova på en Mac nu. Jag har dock en MÄNGD frågor. Detta kommer gör att detta inlägg kommer bli väldigt långt och topicen kommer att bli bred. Jag förutsätter inte att alla som (eventuellt ) bemödar sig med att svara – skall svara på samtliga frågor jag har, utan svara på de ni känner att ”ni orkar med”, i omgångar om det passar bäst.

Har man bestämt sig för att välja Mac eller PC (alltså – definitionsfråga. Varför Definieras en Mac inte som PC i dagligt tal. Det är väl lika mycket "Personal Computer" som en windowsmaskin, egentligen?) och kommit fram till Mac i den delen – så återstår nästa fråga – Vilken Mac?
Grundläggande för valet faller på syftet med datorn:
Den skall komplettera den Laptop(PC, WinXP pro) jag har, och skall vara en stationär modell då flexibiliteten/bärbarheten finns i den laptop jag redan äger. Macen är tänkt att stå i arbetsrummet – som en dator som primärt skall användas för arbete – är den upptagen (vi är två hemma) eller det som görs på den för tillfället är lägre prioriterat än det som skall göras (studier vs Slösurf) så får/kan man använda laptopen i stället/till det.

Typ av Datoranvändare:
Jag använder dator mycket, har inlett en IT&Systemdesigns-utbildning nu och kommer väl använda dator väldigt mycket i och med det. Kan tänka mig att det blir en hel del mjukvaruutveckling dels i form av webbapplikationer, men också en del programmering av andra program. Jag gillar att sitta och leka i photoshop – men det högst på en lekmannamässig nivå utan några större ambitioner. Även om programmet kan bli systemtungt är det nog inte det för de jag använder det till. Typ, tillverka layouts till hemsidor, kanske redigera ett å annat digitalfoto(dock inte större än kanske motsvarande 8mpix). Min erfarenhet av datorer är väl relativt stor dock inte inom macvärlden – det kommer ni definitivt att se på en del frågor som kommer att dyka upp här nedan sedan)
Spel är inte att tänka på – har dels inte tid – studerar fulltid och jobbar nästan fulltid. Dels så ger det mig inget längre – senaste spelet jag spelade ”mycket” var väl Diablo2 eller liknande. Skulle man få sig ett spelryck så finns ju div. konsoller för det.
Min bättre hälft sitter inte vid datorn. Hon skriver lite i Word när nöden kräver – kanske chattar lite på MSN och surfar.

Egna funderingar och prioriteringar i datorvalet:
Först, Budget. Den ligger på dryga 13000:-.

Bara den raden sållar bort en mängd datorlösningar. De som återstår är i princip:

• En relativt snikig 20” iMac.

• Eller En Mac Mini.

Till att börja med, så vill jag ha en rejäl arbetsyta, en stor skärm. I dag sitter jag ju på 15,4” i min Laptop. Jag räknar med att få med en 20-22” skärm i budgeten. (Anledningen till stor/större skärm har ett syfte till – men det kommer jag till senare.) Anledningen är ju helt enkelt att man skall få plats med alla verktygslådor här och där, samtidigt som man har arbetsyta. Det är heller inte dumt att kunna få plats med långa programmeringsrader utan att behöva scrolla ihjäl sig. (Detta säger jag med reservation för Leopard som jag läste om nu/nyligen - upplösningsoberoende). För att tillgodogöra mitt behov vill jag ju helst kunna ha en upplösning på uppåt 1680x1050 eller 1600x1200 om vi skall snacka konventionellt format. Om man samtidigt skall kunna se vad som står i dessa upplösningar behöver man komma upp lite i storlek.
Arbetsrummet är tillika sovrum. Tjejen pratar om att hon vill ha en sovrums-TV, min plan eller, ambition är att försöka förena detta genom någon typ av extern TV-mottagare via USB(TV-kort). Denna utrustning är dock något som får hamna utanför budget nu och införskaffas i ett senare skede (julklapp kanske ?) – men möjligheten och en tanke på detta bör finnas redan nu. Detta var då anledning nummer två för skärm – lite större. (ungefärligt tittavstånd för TV-tittande knappa 3 meter.)

iMac då. Ja. 20” skärm som möter mina krav i termer av upplösning och storlek. Dock tappar man lite i flexibilitet i den skärmen.
En Mac Mini – Med en Samsung 225BW – 22”@4000:-? Fördel. OM jag skulle vilja, så kan jag koppla in min nuvarande Laptop till den, jag kan dessutom använda skärmen till nästkommande dator. Den är dessutom ett par tum större – bättre ur TV-synpunkten.

Det var skärmen.

Datorn sedan. (priser enligt Mecenaterbjudanden)

När jag säger iMac – så kommer den skilja från original konfigurationen enligt:
2 GB i Arbetsminne.
Motivation: Jag vill nog ha 2 Gigabyte i Ram nu. Hehe, Det känns dessutom som ett mer prisvärt tillval med 2 Gigabyte för 1560:- vs att hoppa upp från 2,16 DC -> 2,33 DC för 2196:-. Eller? Dum prioritering?
Jag landar visserligen på 14500:- vilket är en hel del pengar över den budget jag satte. MEN… Jag får: Mer och snabbare hårddisk, bättre grafikkort en snabbare processor. Det medföljer tangentbord och mus ja – en hel del mervärde trots allt. Skall läggas till – Hårddisk används inte i några större mängder eg. Jag har 640 Gigabyte extern lagring för det som inte behöver ”snabb” åtkomst så att säga (ex system etc).

Alternativet Mac mini då?
Ja, det blir ju modellen 1,83Ghz med 2 gigabyte i arbetsminne även här. Den maskinen landar på 9410 kr. Men då är den bra ensam. Du har ingen skärm, du har inga tangentbord och möss etc etc. små prylar(bortsätt skärmen) som ändå ”plockar på”.

Estetik sedan, som inte är att förakta i sammanhanget. Båda är ju oerhört läckra i sin design, i enlighet med de andra Mac-modellerna förstås. I min skrivbordskombination skulle de båda sitta riktigt fint. Men jag undrar nästan om inte Mac Mini skulle ”vinna” här? Jag kommer nämligen ha den ståendes på en över hylla och tänkte köra trådlösa accessoarer i form av möss och T-bord. På samma hylla står även 2 x 320 Gb extern hårddisk. Kabeldragning etc är lätt att få till ”snyggt” Det enda som kommer ner är en kabel för skärmen som går på baksidan av hyllan. Samt en strömsladd. Vidare står en stereoförstärkare på hyllan som används till min högtalaruppsättning (vägghängda, platta högtalare, Canton ErgoF heter dem). Optisk kabel som tjoffas in i stärkarn så har vi ett hejdundrande ljud också. Ev. står även skrivarn på samma hylla också. Men förmodligen inte – då det blir en ganska stor färglaser modell, som väger en del. Mer sannolikt däremot är att den ansluts via Trådlöst Nätverk från annat rum.
Det enda som kommer stå framme i Mini Mac lösningen är således en skärm ett tangentbord och en mus. (är svag för ”less is more” )
I iMac-lösningen så är det en del kablar som behöver gå upp till hyllan… Ingen omöjlighet att få det snyggt heller – men, äsh vet inte vad tycker/tror ni om detta? För det är ju inget snack om att iMacen är en _bättre_ dator.

En sak till.
Hur lätt/svårt är det att uppgadera sin mac efter det att man köpt den? Låt säga att det kommer ut en ny schysst och kanske snabbare 2,5”-disk eller – om det kommer en ny processor – samma sockel. Kan jag köpa en sån till min Mac Mini å trycka i den då? Vilka problem får jag?

Innan vi går över till rena mjukvarufrågor. Så har jag en lite knasig fråga ang. tangentbord. Jag menar – macarnas tangentbord har ju en del specialtangenter – såsom kringlan och äpplet. Man kan ju inte köpa vilket tangentbord som helst då, hux flux. Det som jag sätt, det där med genomskinlig akryl i botten känns inte ”stabilt”. Finns det några rejälare doningar? Trådlösa som trådade? Tillverkar tex. Logitech tangentbord med Macintoshlayout?

Mjukvarufrågeställningar: (Många av dem kommer säkert att antyda för långt och länge utnyttjande av PC-maskiner)
Hur mycket lagringsutrymme upptar en installation av Mac OS X 10.4 (kallas/heter Tiger?)?
Hur bör man tänka i upplägget av installationen, Skall/bör man partionera diskar etc?
Hur mycket plats upptar program? Är de direkt jämförbara i storlek med windows. Låt säga – vad heter Office-varianten till Mac – har jag fattat det rätt när jag säger att det är iWorks? Eller är detta en lightvariant som Microsofts Works vs Officepaketet? Vad heter den större modellen isf? Hur stor plats tar ett motsvarande program?
Vad för standardprogram följer med operativsystemet – vad är det första man saknar efter att ha installerat det?
Som jag tidigare nämnt – så programmerar eller kommer det förmodligen programmeras en liten/hel del framigenom. Om jag säger Visual Basic, Macintosh då? Finns det några schyssta texteditorer för utveckling redan från början kanske?
Extra inlägg:
Utbildningen jag går är i princip via distans. Det fungerar som så att jag slipper åka till föreläsningen och sitter istället hemma och kollar på densamma genom strömmande media(video). Den sidan använder en embedded WMP-interface. Hur löser jag detta med macen? Kommer den spotta och frusta åt detta faktum – eller går typ iTunes in lite snyggt och styr upp verksamheten? – Eller – blir jag tvungen att köra dualboot och köra windows under föreläsningarna? (har ju visserligen min laptop – men! Hehe, vill ju använda macen! )
/-****
Vad händer om man får hem ett *.doc till macen kan jag öppna och titta/redigera detta? Fixar de ordbehandlarna som finns detta, eller gör inte alla det? Hur är det med de andra office-attributen – vilka problem kan detta bli?
Hur är det med mjukvarubrandvägg, hur vitala är sånna här bitar på macintosh? Hur ofta händer det att macintoshdatorer kapas?
Apple och nätverk?
Är det några konstigheter här? Jag har en linxys router kommer macen vilja prata med min XP-laptop? Vad behövs för detta?
Kommer mina externa USB-diskar likväl läsas av min XP-maskin som av macen?
Sådär. Det var lite av de funderingar jag hade – resten får komma efter hand.

Till att börja med nu, så skall DU ha ett stort tack. Som har hängt med enda hit! Har du några svar på någon eller några av de frågeställningar, har du några förslag på tankegångar eller liknande så tas detta gladeligen emot.

//Loofy

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-01 02:00

För långt inlägg, men om du kommer spela eller tror att du kommer köra någon applikation som utnyttjar grafikkortet kör på iMacen, annars duger väl mac minin. Imacen kommer dock ha snabbare diskar, webcam, osv hur som helst.

Egentligen tycker jag helt enkelt att du skall spara tills du har råd med imacen

• Oregistrerad
  • 2006-11-01 11:13

Kan svara på några av dina frågor:

Hur mycket plats Tiger tar? Det beror på hur du installerar det Du kan välja "Anpassad" under installationen av Tiger och där välja ganska precis vad du vill ha med i installationen... min installation gick på under 1,5GB.

Logitech gör tangentbord som passar till OS X, "specialknapparna" har även sin motsvarighet på ett windowstangentbord, ex Alt och "Start". Är du inte en sån som tittar på tangentbordet när du skriver så behöver du ju inte se kringlan och äpplet, utan du "lär" dig vilken som är vilken direkt

Själv så använder jag mig av det fenomenala programet AppleWorks 6, bättre har jag aldrig skådat. Lättanvänt, snyggt och kraftfullt! i mitt tycke bra mycket bättre än Pages (iWorks).

Finns ett program som heter FlipForMac som läser WMV och WMP om jag fattat det rätt, annars kanske QuickTime tar hand om det

Filattributen .doc klarar AppleWorks och Pages av att öppna, och de klarar av att exportera i densamme.

Det finns en fullgod mjukvarubrandvägg integrerad i systemet OS X 10.4.x

Nätverket har jag ingen aning om, och hårddiskarna ska formatteras i HFS+ (på Macen) och lägg in Macdrive på PCn (macdrive finns på http://www.mediafour.com/)

Hoppas du vart lite klokare nu

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-01 15:53

Tackar så mycket!
Hagge! Ja hehe det vart lite långt - men jag har oxå många frågetecken.

Scumpi: Helbra inlägg där! mm, oki. Installationen tar upp ungefär som windows XP då.

AppleWorks - Detta är alltså "apples" raka motsvarighet till Microsofts Office då alltså. Bra, då vet vi det oxå :). Verkar dessutom som det där iWorks skall motsvara Microsofts Works. Däremot så var det någon som sa att Powerpoint-motsvarigheten (keynote?) i iWorks skulle vara mycket bra. Nåja - gör inte så många presentationer ändå.
I AppleWorks, Ingår det kalkylprogram och databashanterare där i oxå? (Det är väl Word, access och excell(mest) utav de program som finns i Office)

Oki, har inte riktigt greppat hur kraftfullt Quicktime egentligen är eg. Men den kanske fixar *.wmv-streaming.

Macdrive på PCn blir nån sorts emulator då så man ändå kan läsa på diskarna då.. det är ju suveränt bra.

mmm... Vart mycket klockare - jag skrev ner lite här mest för att se ifall jag förstått det hela rätt - min förhoppning är att om så inte är fallet så kommer någon att dementera det som står här.

//Loofy

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 16:07

* De flästa USB tangentbirden fungerar.

* 10.4 heter Tiger

* .doc fixar en uppsjö programm även Microsoft Office Mac edition

* kapningar sker (nästan) aldrig.

* Vet inte hur det egentligen är med de WM format du skall se på men Microsoft slutade ge ut Windows media player till mac när denna kom ut http://www.flip4mac.com/. Som fungerar med QT.

* mjukvarubrandvägg finns inbyggd men vill du göra avancerade inställningar så får du göra det genom terminalen inget GUI för det inte.

* Dina Externa USB skivor kommer att fungera bra i bägge när de är formaterade som FAT men NTFS kan du bara läsa på macen inte skriva. Om jag kommer ihåg rätt.
Så för de flästa inget behov av macdirve eller formatering där.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 16:09

AppleWorks är ett gammalt program som borde vara dött vid det här laget. Men av förklarliga skäl är det inte. AppleWorks är inte uppdaterat på många år. Finns inget programm paket från Apple som ännu ersätter AppleWorks men kanske iWork kommer att göra det med tiden. I iWork finns inget kalkyl blad eller så (än?).

Nätverken fungerar bra dom med.

Sitter med både PC och Mac hemma och att få igång Windows nätverk på mac är enklare än på en Windows burk.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 16:11

QT är mycket kraftfullt men det stöder inte strömmad WMV rakt av. flip4mac för detta.

ok, jag komemr svara i stycken efter som jag läser dit EXTREAMT långa inlägg då och då när jag har tid .. komemr även lägga in lite komentarer som kan vara bra för dig att veta..

1. Vilken dator skall du köpa .. utan tveckan en iMac Intel Core 2 Duo på 20"
det är kvalité på skärmen, kvalité på maskinen .. du kommer bli 100 % nöjd ...

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-01 17:26

Härligt!
Det är gött att ta det lite pö om pö...

Kanske är iMacen datorn för mig trots allt - två rutinerade rävar säger samma sak - brukar vara ett bra tecken :D. Gissade dessutom att det är ruskig kvalité på skärmen. Skiljer det något på den skärmen som sitter i iMac:en vs. de lösa Mac-skärmarna man kan köpa? Samsungskärmen som jag har på förslag till Minin har ju fått lite halvbra betyg (backlight).

Läckert med webkameran (iSight?) inbyggd oxå -iom att jag kör mycket e-konferans hemma.

Ni tycker således - att argument som:
- använda lös skärm så att den kan fungera OM man skulle byta datorn någon gång.
- använda lös skärm för att kunna använda nuvarande laptop mot den. (kanske funkar?)
räcker för att välja Mac Mini.

Om jag nu väljer en snikig modell - vilka möjligheter har jag i uppgradering av iMacen senare? Är det svårt att stoppa i minne etc själv? - eller hehe sånt kanske man inte gör på Macar? :unsure:
//Loofy

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-01 17:47

Jag vet inte hur svårt eller lätt det är att byta minne i mac minin, men det går, även disk går, grafik blir ju däremot svårt. Äldre spel kan du spela hur som helst, medelmåttiga/ett par år gamla spel kommer fungera finfint med X1600, de absolut nyaste spelen kanske inte kommer fungera med max allt i full upplösning på X1600.

Och ja, jag tänker som dig vad gäller skärmen, vad händer om den dör i iMacen? Då har man helt plötsligt en rätt ful dator istället för en fin ;), eftersom man får ha gamla skärmen som datorlåda typ ;), och som sagt om man byter dator så kan man ju inte utnyttja den gamla skärmen, men det är väl smällar man får ta.

Men Mac minin har långsammare processor, mycket långsammare disk, mycket långsammare grafik och eventuellt inte lika stora utbyggnadsmöjligheter vad gäller ramminne (är väl bara en slot, eller?), du behöver ju dessutom köpa till mus, tangentbord och skärm, dvd-brännare om du vill ha det (eller är det standard nu?) och eventuellt en webcam om man nu skall jämföra rätt av.

Du får större hårddisk i imacen också.

• Oregistrerad
  • 2006-11-01 17:48

Utan tvekan Minin. Macar pajjar då & då. Då äre inte kul & ha skärm & dator i samma skal...

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-07 18:18
Ursprungligen av DaPhox:

Utan tvekan Minin. Macar pajjar då & då. Då äre inte kul & ha skärm & dator i samma skal...

1. Den gamla allt i ett macen med CRT skärm kan man vara skeptisk till. Den nya iMac'en med LCD är betydligt säkrare. Jag har jobbat länge med IT och har sällan sett en LCD som stendött, några pixlar kan dö men sällan hela skärmen.

2. iMac'en är hyffsad att skruva i OM man nu vill det (efter garantiperioden). Det ska sitta vanliga 3,5" SATA diskar i så det är nog inga problem att byta disk om man nu är lite händig.

3. Det är visst kul att ha skärm och dator i samma skal. Det är ju assnyggt! Tar lite plats och är lätt att ta med som t.ex. LAN-dator

Go for iMac....

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-07 20:13

Jag skulle köpa iMacen om jag var du. Jag skulle iofs köpa en iMac själv om jag hade pengarna, men men..

Glöm inte att man kan ta av skärmen från foten och ha iMacen som en bärbar surfplatta borta på soffan.. gäller bara att koppla in den i väggen så

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-01 18:14

DaPhox: Din bedömning är att den kommer hålla för den typ av Datoranvändning jag specade i första inlägget. Jag tror nästan så är fallet oxå faktiskt.

Iomega hade visst en extern disk med samma BxD som var snabbare - någon körde dessutom systemet på den? Utgör inte FireWire en flaskhals här? Eller man kanske vinner många procent ändå - iom att diskarna är 7200 rpm?

//Loofy

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-02 14:08

800mbps firewire fixar ju 100MB/s dvs samma sak som UltraDMA100. Nu används väl antagligen 400mbps firewire men ja, en 3.5"-disk är ju mycket snabbare än en 2.5" så. Moderna diskar brukar väl ligga runt 70MB/s som mest när man har tur, så om gränssnittet "bara" klarar 50MB/s så är det antagligen fortfarande mer än en 5400 rpm 2.5", när den sedan inte har data att läsa i ett enda svep så sjunker ju hastigheten dessutom.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-03 21:10

ok. Tänkte bara säga. Att mitt sinne har stannat vid att välja en iMac 20" med 2 GB i minne + 256 mb GF-kortet. (känns dumt att inte välja det när det "bara" handlar om 600 kr.)

Hmm.. typiskt i sammanhanget är att avgassystemet rasa på bilen i går, som student har man inte möjlighet för så stora utlägg så nu får man vänta lite med datorn - så nu hinner jag läsa på mig mer om program etc. (och längta ännu mer hehe).

En snabb fråga då. Snackar Macen TCP/IP eller hehe kommer den kunna snacka med min Windows Laptop? Kommer min Linksys Router att vilja snacka med iMacen?

(tror ju inte det är några problem, men frågar ändå.)

//Loofy

Tjena!!

Skippa 2.33 Ghz:aren..... 2.16 räcker utmärkt, du märker ingen större märkbar skillnad...
Det är inte riktigt värt de 2500 kronorna!!

Ang. din budget.... Räcker inte en 17" iMac? 17", 2.16, 2 GB ram, Bluetooth Mus och Tgb 13450:-

För övrigt är Minin ett bra alternativ... Jag köpte en Mac Mini häromdagen dock 1.66 Ghz:aren och räcker fint för mig!! Sen hade jag redan skärm, men Jag tror du hamnar på samma peng med skärm och Mini och tgb hur du än väljer?

Hade min ekonomi tillåtit hade jag köpt en iMac själv! Men nu räcker Mac Minin för mig!!

Lycka till!! Tråkigt med avgasröret!!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-04 00:26

anjuna: jo hehe har läst din tråd med gediget intresse. Min bedömning likt alla andras är att din mac mini passar väldigt bra för dina syften! Egentligen för mina med.

Men det känns nästan som iMacen är en mer komplett dator på något vis. Att du inte valde den berodde ju delvis på att du redan hade skärm!
Min situation är ju att jag inte har en skärm. Minus för iMac är dock att jag då inte kan koppla upp min laptop mot den - om jag skulle vilja. Dessutom är den 2 tum mindre än i mini-alternativet. Eftersom jag oxå (helst) vill kunna köra den som sovrumsTV, så kanske 20 tum blir litet? vet inte. Nåja känns nästan som en komplett dator väger tyngre i detta fallet. iom avgassystemet nu fick jag ju längre betänketid *suck* och hinner nog växla fyra eller fem gånger till

Sedan har man ju sin bättre hälft oxå. Hon skall ju givetvis få gehör för sina synpunkter i sammanhanget.

//Loofy

• Medlem
  • 2006-11-04 12:23

Jag skulle också köpt en iMac 20", du får en helhetslösning a la Apple vilket jag alltid tycker är att föredra.

Apropå officepaket så är, som vissa har sagt, Apple Works ett gammalt program från OS9-tiden men gör dock sin sak på ett helt ok sätt. Dock anser jag att det inte går att jämföra med Microsoft egen Office-version som finns för Mac, den fungerar faktiskt mycket bra. Hur var det då med iWork?
Jag skulle säga att iWork inte är ett en ersättare för varken Apple Works eller M$ Office eftersom det inte finns någon kalkyldel. Det ryktas dock om att nästa iWork version kommer ha just detta. iWork innehåller hur som helst en textredigerare (Pages) och ett presentationsprogram (Keynote). Pages är en gedigen textredigerare, som i vissa fall, speciellt när du jobbar med bilder i din text, slår Word stort. Dock så så saknar jag en del grejer i Pages som finns i Word så jag skulle egentligen inte vilja vara utan något av programmen. Keynote, däremot är ett helt otroligt bra program och slår, enligt mig, PowerPoint på alla punkter. I Keynote kan du göra grymt snygga presentationer på kort tid, om du tycker det är kul, är Keynote en nödvändighet.

När det gäller tangentbord så fungerar som sagt näsan alla som kopplas via USB, dessutom gör både M$ och Logitech ett tangentbord och muspaket som är utformade till Mac och har snabbknappar till Macapplikationer. Logitechs är bäst och levereras i en härlig vit färg, M$ har endast orkat göra någon svartgrå variant som jag aldrig skulle placera vid en vare sig iMac eller Macmini.;)
Hoppas du blivit lite klokare..

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 12:45
Ursprungligen av Loofy:

[...]alltså – definitionsfråga. Varför Definieras en Mac inte som PC i dagligt tal. Det är väl lika mycket "Personal Computer" som en windowsmaskin, egentligen?[...]
//Loofy

Därför att benämningen PC (Personal Computer) inte syftar på betydelsen av de två orden. IBM skapade datorn IBM PC, en dal andra datorer tillverkades för att vara kompatibla med den, dessa kallades PC kloner. Under årens lopp har det skalats ner till bara PC. Dessa datorer har haft ungefär samma arkitektur och baserats på en x86-cpu (eller en som emulerar den). Benämningen PC syftar idag närmast på att datorn kan köra Windows.

I en mening är Macen nu också en PC sen övergången till Intel, det som talar mot detta är att Macen inte har något bios så den är inte helt Windowskompatibel, men det går ju enkelt att komma runt det. Trots likheterna tycker jag ändå att det är bra att hålla Macen utanför benämningen PC.

Om du delar upp frågorna i klart definierade inlägg blir det lättare - och snabbare - för oss andra att läsa och svara, och sedan lättare för dig att hålla reda på och tolka responsen.

Jag skulle välja iMac 20" före minin om du inte redan har en bra skärm. Men det är ju jag det.

Satsa på det "riktiga" Office-paketet för Mac då det är prisvärt till studenter. Sedan är det inte fel med Keynote om ni jobbar mycket med presentationer, men för full kompatibilitet med "alla andra", funktioner nyttiga för akademiska avhandlingar m.m. är det svårt att hitta en fullvärdig ersättare för MS Office. Sen skadar det ju inte att Office 2004 för Mac är mycket snyggare än Office 2003 för Win...

Sedan kan ni lägga in Windows antingen för separat omstart via BootCamp eller direkt i ett fönster i OS X via Parallels för att kunna testa websidor, program mm i Win (om det är ett krav för utbildningen).

Ursprungligen av Loofy:

Har man bestämt sig för att välja Mac eller PC (alltså – definitionsfråga. Varför Definieras en Mac inte som PC i dagligt tal. Det är väl lika mycket "Personal Computer" som en windowsmaskin, egentligen?) ...

På sätt och vis, det var ju dessutom i stort sett Apple som uppfann persondatorn i mitten på 70-talet. Själva begreppet syftar på en dator som är mitt emellan minidator (som är utdöda nu) och arbetsstation. PC var en specifik modell från IBM som sedan ersattes av XT och sedermera AT, men namnet PC kom att bli synonymt med en IBM-klon. Rent tekniskt ska en PC-klon ha 4,77 MHz 8088-processor, 16 eller 64 kB RAM och kassettbandslagring, så det finns inget rationellt/tekniskt skäl att sortera in någon modern dator i det facket vare sig den kör OS X eller Windows - det är helt enkelt bara ett begrepp som fastnat. Man brukar ofta använda begreppet "Wintel" numera om man vill vara mer specifik.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-07 09:45
Ursprungligen av Samuel K:

Man brukar ofta använda begreppet "Wintel" numera om man vill vara mer specifik.

Bra svar, Samuel!
Men LOL, Intelmac'arna uppfyller ju idag "Wintel-definitionen"

Jösses vad råddigt det blir för o-switchade att hålla isär begreppen :eek:
Fast så mycket lättare då att argumentera för Mac

• Medlem
  • 2006-11-07 11:07

Hade jag varit du hade jag köpt Minin. De två största bristerna med Mini är ju grafikkortet och den långsamma 2,5"-disken. Nu ska du ju inte spela spel och hade externa diskar för snabb åtkomst så de bristerna kommer ju inte att bekymra dig alls. Dessutom kan du ju behålla skärmen, tg-bordet och musen om nu datorn mot förmodan skulle rasa eller om du skulle tröttna på Mac och bara vilja sitta med din sura sunk-PC. Rent estetiskt skulle det väl bli bättre på skrivbordet också med en Mini om jag fattade rätt.

TCP/IP och routrar funkar ihop med Macar också...

ok vidare på dina frågor ... har bara ögnat igenom ...

när det gäller program så behövs det oftast inte ens någon "installation" på mac ... du kopierar hela programet genom att dra och släppa en enda icon ... från ex en cd till din program mapp ... oftast på mac så består ett program .. så som ex Acrobat Reader av en enda fil .... för att vara riktigt specifik så innehåler denna fil dock flera filer med det är något som en normal användare aldrig ser ... du ser endast en enda icon och när du dubbelklickar på den så startar programet ..

om du sedan drar den iconen till papperskorgen och tämmer den .. ja då har du "avinstallerat" programet ... oftast på mac så behövs itne någon av installering utan du tar helt enkelt bara bort "iconen" och då försvinner programet ...

detta innebär också mot sklinad (quote Steve Jobs ,, a 3rd grade operatingsystem in outer words .. a REALY BAD produkt) windows xp där det nästan alltid ligger filer och skräpar när du tror att du tagit bort ett program ...

sedan när det gäller att kopla in grejer så som kameror, midi klavitarurer som digitala pianon, usb ljudkort och liknande så kan du glömma allt du lärt dig om drivrutiner och skit ... oftast så är det bara att koppla in och så fungerar det ... direkt ... inte någon skit installerare och drivrutingshatnerare .. utan det bara fungerar ...

ta en titt på www.pure-mac.com ... inte en snygg sida men länkar till MÅNGA bra program ....

jag tror att du kommer bli mest nöjd .. nä låt mig omformulera .. jag vet att du kommer bli nöjd med en iMac 20 intel Core 2 Duo med 160 - 250 GB HD ... mac mini har för liten hårddisk och varför börja strulla med extrerna diskar och extern web kamera ... för att inte tala om att du måste köpa till tangentbord och mus till din mini ...

när köper du en iMac 20" så får du med ALLT du behöver ... ALLT !

... fråga inte dig själv vad du kan göra för din mac ... fråga dig själv vad din mac kan göra för dig ....

Mac VS Mac finner du på

http://www.barefeats.com/

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-07 14:29
Ursprungligen av Tussen69:

om du sedan drar den iconen till papperskorgen och tämmer den .. ja då har du "avinstallerat" programet ... oftast på mac så behövs itne någon av installering utan du tar helt enkelt bara bort "iconen" och då försvinner programet ...

detta innebär också mot sklinad (quote Steve Jobs ,, a 3rd grade operatingsystem in outer words .. a REALY BAD produkt) windows xp där det nästan alltid ligger filer och skräpar när du tror att du tagit bort ett program ...

OJA! Trodde knappt det var sant när jag installerade mitt första program i Mac OS
Helt sjukt enkelt! Inte så konstigt att det är så stabilt
Detta med program in-&av-installation är något som man lätt bortser ifrån när man talar om skillnader mellan Mac OS och Windows. Det är en FUNDAMENTAL skillnad.
Windows suger fett när det gäller sådant, men det fattar man först efter en vecka med Mac OS!

Mini gör att du kan byta till en gigantisk skärm när de blir billigare. Billigt blir det också.

iMac gör att det blir skönt få sladdar kring skrivbordet.

Vad gäller AppleWorks så motsvarar det inte MS Office utan MS Works så som jag minns det. AppleWorks är ett grundläggande men mycket bra program som Apple tyvärr vanvårdar enligt "not invented here"-syndromet, det är kvar sedan pre-Jobs och sånt intresserar inte Jobs. MS Office finns till Mac, men också Open Office (helst i versionen NeoOffice) och ett antal andra konkurrenter av intresse, som RagTime.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-09 16:22

Tackar för alla inlägg....

Jag tror som sagt att min första mac blir en iMac som jag till viss del berättat i andra trådar jag varit aktiv i. ffa... som att jag insätt detta att räknar man ihop allt du behöver med till Mac minin så hamnar vi kanske tillockmed på en summa över vad iMacen kostar. Nåja...
och jämför man dem sida vid sida - så blir iMacen i alla läger en "bättre" dator. om man bortser från skärmstorleken.
Sedan så är defacto den första datorn jag nånsin fick kontakt med - det var en SE30 (heter dem va?) en slags forntida iMac skulle man ju kunna säga... (9" monokrom skärm är underskattat

boris, det var en intressant uppgift där - plocka bort foten... Finns det väggfästen för datorn oxå? Är det någon vesa-standard? Apple kanske har egna?

//Loofy

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-15 18:33
Ursprungligen av Loofy:

Tackar för alla inlägg....

Jag tror som sagt att min första mac blir en iMac som jag till viss del berättat i andra trådar jag varit aktiv i. ffa... som att jag insätt detta att räknar man ihop allt du behöver med till Mac minin så hamnar vi kanske tillockmed på en summa över vad iMacen kostar. Nåja...
och jämför man dem sida vid sida - så blir iMacen i alla läger en "bättre" dator. om man bortser från skärmstorleken.
Sedan så är defacto den första datorn jag nånsin fick kontakt med - det var en SE30 (heter dem va?) en slags forntida iMac skulle man ju kunna säga... (9" monokrom skärm är underskattat

boris, det var en intressant uppgift där - plocka bort foten... Finns det väggfästen för datorn oxå? Är det någon vesa-standard? Apple kanske har egna?

//Loofy

iMac 24" supportar VESA, fästet går att köpa på Apple Store för ett överkomligt pris - smidigt om du har ett slimline-bord, bluetooth mus och tangentbord. Bra också om du ska ha Macen som TV.

1
Bevaka tråden