Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Objekt slår bort styckelinje - ibland

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-02 21:21

Jag har ett styckeformat som innehåller en styckelinje efter. Jag vill inte att objekt med fgursättning ska påverka linjen utan bara själva texten som linjen är knuten till. Linjen är inställd på Spalt.
Nu är det så att bilden i exemplet stöter bort linjen i underkant men inte den övre. Bilden ligger bakom textramen.

Det konstigaste är att den inet alltid stöter bort linjen under. Det kan iofs vara ett skärmuppritningsproblem, gissar jag.

Din styckelinje är förskjuten. Skälet till att din övre linje inte förskjuts är således att bilden inte går in i stycket "Världens längsta katt" men däremot går den in i "...svår att svälja"

Jag tror att det vore enklare att lösa den uppgiften med ett eget styckformat för linjen, och alltså använda en blankrad och negativa värden i över- och nederkant för figursättningen

Ett annat sätt som skulle kunna funka är att ha ett textblock fyllt med grönt och sedan linjefärg (ev understrykningsfärg) ställt till vitt

• Medlem
  • 2006-11-03 08:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Din styckelinje är förskjuten. Skälet till att din övre linje inte förskjuts är således att bilden inte går in i stycket "Världens längsta katt" men däremot går den in i "...svår att svälja"

Jag tror att det vore enklare att lösa den uppgiften med ett eget styckformat för linjen, och alltså använda en blankrad och negativa värden i över- och nederkant för figursättningen

Ett annat sätt som skulle kunna funka är att ha ett textblock fyllt med grönt och sedan linjefärg (ev understrykningsfärg) ställt till vitt

Om jag har styckelinje före eller efter spelar väl ingen roll. Det ändrar bara den linje som påverkas, övre eller undre?!
Men den sista var finurlig.

Om du verkligen har har linjen satt till spaltbredd verkar det ju nästan som en bugg. Vad händer om du drar upp figursättningsramen så även "katt" tvingas till ny rad?

Har du testat en utskrift? Kan ju som sagt vara ett skärmuppdateringsproblem.

• Medlem
  • 2006-11-07 18:06

Jag får ta negativ figursättning i stället. Krånglar iofs mer vid frilagda bilder. Skitprogram...

1
Bevaka tråden