Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SAS och Mac? Nope!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-03-17 12:58

På MacOSX och explorer går det inte att beställa flygbiljetter på SAS. Först tror man att det är något fel, eftersom man inte upplyses om att man har fel system. Prövade sen att byta till PC, och det fungerade. Finns det inte bra plattformsoberoende säkerhetslösningar? Om det gör det varför använder folk inte dem?

Spamma gärna SAS, tills de ger med sig. Jag tycker man ska kunna använda Unix, Mac eller Atari. Det borde inte spela någon roll.

Har du testat med någon annan browser?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2002-03-17 13:19

Jag har samma problem med jordbruksverket.
De kräver 100% Microsoft.
Dom skyller på att stöd för VML enbart finns i Internet Explorer för Windows.
Det finns ingen webbläsare för mac som stöder VML enl. deras tekniker.

[ 17 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

• Oregistrerad
  • 2002-03-17 14:17

Finns fler exempel på siter som inte fungerar att handla ifrån. Datorbutiken.com går inte att handla ifrån OSX och explorer. Kan tänkas att det fungerar med annan browser det har jag inte provat, men besviken blir man ju iaf.

Lustigt tänkande dessa ansvariga har. Jag menar om dom smäller upp sidor/sajter som inte är kompatibla med MAC OS?

Dom förlorar ju kunder på detta sätt. Inte f-n pallar jag sätta mig vid en PC för att beställa biljetter e.t.c

Verkar som att en Mac användares pengar inte betyder lika mycket eller har samma prioritet. Det tycker jag verkar vara skumt. Då de brukar vara mest köpstarka. Med tanke på priserna av datorerna.

Låt oss säga att det endast är 2% av SAS användare använder mac.. Är det då inte puckat att skita då i dom 2%?

Jepp, det är det.

Hmm... Jag vill då påstås att 2% säger inte så mycket. 2% av vadå är nog hur man skall tänka. Själv så tror jag att dom inte ens har testat och kontrollerat om det fungerar via MAC OS X.

Sen tror jag eller rättare sagt så vet jag att alla kunder är en kund, även dessa 2%. En av dessa 2% kanske kan bli en eventuell storkund. Så Christopher jag tror inte att det är så vettigt att hoppa över en service för dessa två 2%. Det är med andra ord otroligt puckat att inte ge dom samma service som Windows användare.

Det är inte så konstigt att det går dåligt i flygbranschen om dom tänker som Christopher i denna fråga.

Tyvärr så måste jag erkänna att vårat familjeföretag inte har varit så starka på denna sida heller. Kanske en av anledningarna varför jag slutade där.
Testa artikellförfrågan på denna sida: Klintberg & Way

Har försökt att trycka på dom för att rätta till detta men det verkar inte hända något.

• Medlem
  • 2002-03-17 16:50
Citat:

Skapades ursprungligen av: C. Andersson:
Har du testat med någon annan browser?

Nej. Jag tycker det ska fungera på "allt".

• Medlem
  • 2002-03-17 16:54
Citat:

Skapades ursprungligen av: deeway:
Det är inte så konstigt att det går dåligt i flygbranschen om dom tänker som Christopher i denna fråga.

Jag kan ha fel, men jag tolkar det som att Christopher håller med dig.

Har iofs inte provat i OS X, men i OS 9 fungerar det utmärkt att boka (och betala) flygbiljetter på SAS-siten.

Använde explorer 5.1.

• Medlem
  • 2002-03-17 17:18
Citat:

Skapades ursprungligen av: Jenkan:
Har iofs inte provat i OS X, men i OS 9 fungerar det utmärkt att boka (och betala) flygbiljetter på SAS-siten.

Använde explorer 5.1.

Skumt. Jag kanske har fel?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jenkan:

Använde explorer 5.1.

Har bokat biljetter med OS X och Explorer 5.1 utan problem flera gånger, dock har jag aldrig betalat mina biljetter via nätet utan tagit de på faktura.

Tycker att SAS site fungerar utan problem för mig som Mac-användare.

• Oregistrerad
  • 2002-03-17 20:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
På MacOSX och explorer går det inte att beställa flygbiljetter på SAS.

Explorer på mac har ett par problem. krypterings och säkerhetscertifikaten är under all kritik både för Mac OS 9 och Mac OS X. Sen så kan man ju ställa sig frågan varför man skapar en tjänst med falsk säkerhet.... För det är en barnlek att få ut känslig info även med olika säkerhetscertifikaten som finns. Det gäller bara att vet hur...

/N

Som tidigare butiksanställd så vet jag att om en möjlig kund blir missnöjd så förlorar man minst 4 möjliga kunder till. Anledningen är ju att den först missnöjde kunden pratar förståss med sina vänner och anhöriga som får en negativ bild av den butiken och vem går och handlar på en butik som ger en negativ känsla redan innan man har gått in. Så en butik, oavsett storlek, ska passa sig väldigt noga för att få missnöjda kunder, även om det är så "få" som 2 procent.

I en artikel i SvD idag avråder man starkt från att överhuvudtaget använda Explorer, av just säkerhetsskäl. (Läste dock inte så noga pga måndagströtthet)

• Medlem
  • 2002-03-17 20:30
Citat:

Skapades ursprungligen av: mie:
Har bokat biljetter med OS X och Explorer 5.1 utan problem flera gånger, dock har jag aldrig betalat mina biljetter via nätet utan tagit de på faktura.

Tycker att SAS site fungerar utan problem för mig som Mac-användare.

Problemet jag hade var att när man skulle betala, så verkade som om den inte hajade att man ar inloggad. Fram tills dess funkade det perfekt, så man förlorar en del tid på att testa det tre gånger innan man ger upp. Det kan kanske vara någon inställning i explorer?

Har också haft en hel del problem med att boka biljetter hos SAS. Nu när jag bokade inför denna helg gick det faktiskt bra, men det har inte alltid gått så bra.

Skulle boka en resa för ca ett år sedan och när jag ville se om det fanns mer flight:er samma dag så stod det att det inte fanns mer flygningar den dagen. Provade då med explorer i vpc. Hmm, det fanns visst mer flygningar än vad som visades i Mozilla (Camino, FB). Bara att boka i IE då ...

Men de verkar ju ha fixat denna bugg, det var ju ungefär ett år sedan.

Nåja, idag tänkte jag vara smart och reservera en plats inför flygningen imorgon (Vill ju sitta vid nödutgången - mer plats). När jag klickar på change seat så händer ingenting. Va F-n !#.

Liten snabb koll i html ger svaret. Vad tror ni om en rad som denna ...

<a href="https://ibp2.scandinavian.net/checkin/CISeatR..."?FlightID="0">

Inte kan man ju koda sådär, det går ju inte ...
Om man skriver in manuellt https://ibp2.scandinavian.net/checkin/CISeatR... går det faktiskt att välja var man ska sitta ...

Liiite less man blir !

/henrik

• Medlem
  • London
  • 2004-03-18 17:02

Varför följa standarder och koda rätt när man kan koda fel och det ändå fungerar i Win Explorer?

• Oregistrerad
  • 2004-03-18 17:13

Skulle kolla lite flighter senast igår och då fick jag först bara upp varifrån jag skulle flyga ..men alla andra gardiner var tomma så jag var tvungen att klicka ok och får då ett felmedelande ,DÅ fick jag fram destination, MEN inte avresedag..så var tvungen att okeja och få nytt felmedelande och så där höll det på ...jobbigt värre...

• Oregistrerad
  • 2004-03-19 10:36
Ursprungligen av jb:

Varför följa standarder och koda rätt när man kan koda fel och det ändå fungerar i Win Explorer?

Klockren analys som verkar gälla i de flesta fall, tyvärr.

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-03-18 17:24

För mig fungerar det hjälpligt med Firefox, men SAS sida som helhet är kass tycker jag. Hur omständigt är det inte att boka biljetter jämfört tex med ryanair, snbrusselsairlines mfl.

Senast redigerat 2004-03-18 17:48
Ursprungligen av Robban B:

För mig fungerar det hjälpligt med FIrefox, men SAS sida som helhet är kass tycker jag. Hur omständigt är det inte att boka biljetter jämfört tex med ryanair, snbrusselsairlines mfl.

Boka biljetter verkar ju funka hyfsat, men prova checka in på internet ...

Det sunkiga med allt är att om man letar efter en kontaktadress (email) för att uppmärksamma dem om felet så säger de prompt: The increasing amount of incoming e-mails has made it impossible at present time to give you the best service possible and has forced us to close the e-mail service.

/henrik

Ursprungligen av Robban B:

För mig fungerar det hjälpligt med Firefox, men SAS sida som helhet är kass tycker jag. Hur omständigt är det inte att boka biljetter jämfört tex med ryanair, snbrusselsairlines mfl.

Visst var det SAS' plats som valdes till sämsta webbplats förra året? Nåt måste det ju bero på.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-18 22:33

De flesta större system på nätet är kodade i ASP (why god why), och Visual Studio.
Visual Studio genererar den sämsta HTML:en jag sett i mitt liv.
Med meningen eller buggigt? Det kan man fråga sig.

För övrigt så kodar jag .net just nu (why god why) och de sidorna ser piss ut i andra läsare än IE. Och ***** bryr sig inte heller särskilt mycket då de är insnöade på MS och deras lösningar.

Senast redigerat 2004-03-19 14:20

Det funkade att checka in från mac i höstas men sen har SAS klabbat till sina egna sidor. De är medvetna om det och håller på att korrigera så att även macanvändare ska kunna checka in. Jag upptäckte också deras felformatterade URL:er i koden och har pratat med deras support om det. Man kan ringa, det går att komma fram faktiskt och de uppskattar feedback. Råskäll hjälper nog inte så bra däremot. Om fler hör av sig och påpekar att deras html-kod faktiskt är felaktig så *kanske* det går lite fortare att agera.

Med Safari funkar SAS hemsida inte så bra, men med Mozilla funkar det bra att checka in och boka.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Med Safari funkar SAS hemsida inte så bra, men med Mozilla funkar det bra att checka in och boka.

Fungerar fortfarande inte med Safari, fungerar fast bara hjälpligt med Explorer. Skäms SAS!!!

Jag sitter här med flygbiljetter till San Francisco beställda på SAS hemsida med Firefox. Det fungerade utmärkt. Dom har visserligen en text som säger att det KAN bli problem eftersom dom inte garanterar full funktionalitet. Men som sagt, för mig fungerade det utmärkt.

Bevaka tråden