Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för räta musrörelser

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 23:32

För en massa år sen fanns det ett inställningsprogram från någon tredjepart-tillverkare av musar där man kunde ställa in förflyttning i x- och y-led för musen. Om man tex. höll nere shift-key så rörde sig musen bara i x-led.

Finns det nåt motsvarande för Mac OS X? Det är himla praktiskt när man ska göra räta linjer i photoshop med penslar, suddet och annat.

Ursprungligen av cal:

För en massa år sen fanns det ett inställningsprogram från någon tredjepart-tillverkare av musar där man kunde ställa in förflyttning i x- och y-led för musen. Om man tex. höll nere shift-key så rörde sig musen bara i x-led.

Finns det nåt motsvarande för Mac OS X? Det är himla praktiskt när man ska göra räta linjer i photoshop med penslar, suddet och annat.

Den funktionen är inbyggd i de flesta program, t.ex. Photoshop, Illustrator. Inga extra tillbehör krävs. Men som sagt programmet måste ha stöd för det.

Ursprungligen av The Real Viking:

Den funktionen är inbyggd i de flesta program, t.ex. Photoshop, Illustrator. Inga extra tillbehör krävs. Men som sagt programmet måste ha stöd för det.

Finns det i Fireworks också? Hur hittar jag den funktionen i såfall?

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 14:31
Ursprungligen av The Real Viking:

Det har jag fått höra från många håll. Men hur aktiverar man funktionen i Photoshop och Illustrator?

Jag är altså ute efter nåt som gör att jag kan dra räta linjer med penslar, sudd och alla andra fina "frihands-verktyg".

Senast redigerat 2006-11-09 15:20

Håll nere shift och rita.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 15:50

Cleant.

Men lite synd att det inte finns någon tilläggsapp som fixar det så man kan använda det i fler program. USB Overdrive verkar inte grejja det så vitt jag kan se?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 15:54

I nästan alla grafiska program hållar man inne skift för att dra räta/proportionella figurer, alt för att skapa en kopia istf att flytta, ctrl eller cmd om man vill ignorera stödlinjerna.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 17:52

Dude. Ctrl eller cmd för ignorans av stödlinjer har man ju alltid använt. Men shift för spikraka linjer kände jag faktiskt inte till.

1
Bevaka tråden