Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompatibilitet med Leopard?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-12 21:19

Hej,
Jag står i valet och kvalet inför ett MacBookköp. Eftersom jag redan har en bärbar PC är det inte så trängande, utan jag vill helt enkelt switcha/byta upp mig någon gång snart. För mig själv satte jag upp två "milstolpar" som skulle passeras innan ett köp blir aktuellt, hårdvaruuppdatering och Leopards lansering. Nu har som bekant hårdvaran uppats, men Leopard får man ju vänta en stund till på.

Frågan som då poppar upp är helt enkelt, är det dumt att vara "först in" på ett OS? Det jag menar är, måste program skrivas om, eller kommer förändringarna mellan Tiger och Leopard vara så pass små så att man kan använda alla program som förut?

Jag vill ju inte stå där med byxorna nere och inte kunna använda exempelvis office, men även alla gratisprogram som quicksilver.

Naturligtvis vill jag ju innerst inne att alla ska svara att Leopard bör köpas först i sommar så att underbara TNT kan knacka på dörren redan innan jul, men det känns ändå som att det är en bra sak att kostnadsfritt få med det senaste OS:et så här i vista och Leopardtider.

Tacksam för svar och intressanta reflektioner!

Marcus

Program kommer att fungera även i Leopard. Det kan förekomma vissa undantag. Bland annat för t ex systemverktyg. Det brukar dock fixas ganska snabbt. Med andra ord är det ingen fara att köra Leopard från dag 1.

Apple låste sina API:er i samband med Tiger, så risken för att utvecklare skulle behöva skiva om program för att de ska funka med Leopard är minimal. Om Apple håller vad de lover så ska alla förändringar ske bakom API:erna vilket gör att de själva får ta ansvaret för att inget slutar fungera.

Att sedan installera ett helt nytt system innebär alltid en viss risk. Även om det görs noggranna tester innan det släpps så kommer vi vanliga dödliga att använda det på sätt som Apples utvecklare inte tänkt på. Och vill du då vara säker på att de värsta buggarna är borta innan du installerar så kan det dröja en bit in på nästa år innan det är dags för dig att hoppa på tåget.

Så köp du din dator nu om du behöver den. Det är mitt råd.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-12 21:31

Tack för ett mycket snabbt svar! Då lutar det åt att jag försöker förtränga MacBookens otroliga design i två månader till

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-13 22:42

Oj, det blir väl runt 4 månader må tro?

Allt vi vet om lanseringsdatum är att Leopard beräknas komma i skarp version under våren. Det kan bli så tidigt som i januari under MWSF, men många tror att perioden mars till maj är mer troligt.

1
Bevaka tråden