Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Hur göra färgruta med 20% av blandad färg?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-14 20:47

Jag har en röd färg (10, 90, 80, 10) som jag vill göra en färgruta av fast bara 20 procent mättnad. Hur gör jag det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 21:37

testa 50, 61, 51, 8

1. Din färg i ps
2. Justeringslager nyans/mättnad -100 mättnad, opacitet 80%

jag tror iaf att det är så du menar..?

  • Medlem
  • 2006-11-14 21:48

Jag kan trixa fram en bra blandning, men jag undrar om det finns ett sätt att få det utan att räkna eller chansa.

Jag kanske missuppfattar frågan, men är det inte bara att göra en ny färgtonsruta av den röda färgen och justera ner till 20%?

  • Medlem
  • 2006-11-14 22:35

Hur får jag in värdet 20 procent i färgtonrutan? Jag vill inte använda 20 procent färg av 100 på objektet, utan 100 procent av 20. hehe

Anders har rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 22:40

Alltså snackar vi 20% opacitet mot vitt, eller 20% färgmättnad?

OK, men pratar vi om samma sak nu? Jag menar alltså inte en vanlig färgruta där man manuellt drar ner till 20% varje gång man vill skapa en toning. En färgtonsruta är en "fast blandning" av en befintlig färgruta.

Exempel:
I ID ingår som standard färgen "Blå" (100.90.10.0). Om jag markerar färgen och sedan går på den lilla "extrapilen" och väljer Ny färgtonsruta kan jag skapa en fast färgton på 20%. Den lägger sig som en helt ny färgruta med texten "Blå 20%".

  • Medlem
  • 2006-11-14 22:53
Ursprungligen av Anders Härnqvist:

OK, men pratar vi om samma sak nu? Jag menar alltså inte en vanlig färgruta där man manuellt drar ner till 20% varje gång man vill skapa en toning. En färgtonsruta är en "fast blandning" av en befintlig färgruta.

Exempel:
I ID ingår som standard färgen "Blå" (100.90.10.0). Om jag markerar färgen och sedan går på den lilla "extrapilen" och väljer Ny färgtonsruta kan jag skapa en fast färgton på 20%. Den lägger sig som en helt ny färgruta med texten "Blå 20%".

Aha, äntligen! Det var ju inte så svårt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-14 22:58

ok jag trodde baron menade färgmättnaden, inte färgtonen.

Det coolaste med det är att färgtonsrutan är baserad på, och kopplad till originalet, så att om originalets definition ändras så ändras automatiskt också färgtonsrutan

För Barons del innebär det t.ex. att man kan ha "Dokumentfärg 30%" som beroende på sammanhanget ger önskat resultat

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 08:07

Men om man har en CMYK-färg, varav en av färgerna bara innehåller 10% som delfärg så blir det inte mycket kvar om man ska minska så mycket.
Jag har varit med om konstiga fenomen när jag minskat så mycket, i vissa fall blir det en helt annan färg än den man tänkt sig.
Beror förstås på vilken typ av tryck och punktförstoring det handlar om.

1
Bevaka tråden