Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hatar folk Windows XP?

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-02 18:43

Själv tänker jag installera Windows XP på grund av att vi köra lite olika program, som inte finns till OSX, vad jag vet, på det program på universitetet som jag går.
Och sen är det nästan så att man får installera Paralells och installera XP bara för att köra Windows Live Messenger typ.. Finns ju ingen bra klient till OSX som är värd namnet.. Alltså som har stöd för personilga meddelanden, filöverföringar, är snyggt o.s.v..

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-02 18:57

Widde:
Windows live messenger skulle vara snyggt eller? HAHAH
Adium fungerar bra för mig iaf... är snyggt och filöverföringar fungerar bra.
Personliga meddelanden?

Vilka program är det du vill använda som inte finns till OSX?
Jag har själv switchat helt från Win till OSX för inte allt för länge sen... kommer aldrig återgå till win. förutom för spel då.... Däremot är det ju bra att kunna installera windows så att man kan köra tex ett vettigt cad program... för det verkar inte finnas till OSX. samma med SPCS... finns inga vettiga liknande program till OSX.

Ursprungligen av kainen:

Widde:
Windows live messenger skulle vara snyggt eller? HAHAH
Adium fungerar bra för mig iaf... är snyggt och filöverföringar fungerar bra.
Personliga meddelanden?

Vilka program är det du vill använda som inte finns till OSX?
Jag har själv switchat helt från Win till OSX för inte allt för länge sen... kommer aldrig återgå till win. förutom för spel då.... Däremot är det ju bra att kunna installera windows så att man kan köra tex ett vettigt cad program... för det verkar inte finnas till OSX. samma med SPCS... finns inga vettiga liknande program till OSX.

Exakt, personliga meddelanden finns inte i adium som du märker
Det är ett meddelande som står bredvid ens namn där man kan skriva in lite saker. Detta syns i kontaktlistan men inte i konversationen. Här står även vilken musik man lyssnar på om man väljer att ställa in det vilket kan vara kul att se/visa.
Microsoft Msn för OSX har denna funktion men då missar man det snygga i adium och tabbade konvesationefönster.. Och ingen av dessa två klienter har stöd för webcam så då får man använda aMSN som jag inte gillar i övrigt... Så det blir ett jäkla pussel, man får nöja sig helt enkelt... Jag körde adium hela tiden innan men gick över till den äckliga microsoftklienten bara för att den har stöd för personliga meddelanden.

  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-03 00:52
Ursprungligen av Andreas Th:

Exakt, personliga meddelanden finns inte i adium som du märker
Det är ett meddelande som står bredvid ens namn där man kan skriva in lite saker. Detta syns i kontaktlistan men inte i konversationen. Här står även vilken musik man lyssnar på om man väljer att ställa in det vilket kan vara kul att se/visa.
Microsoft Msn för OSX har denna funktion men då missar man det snygga i adium och tabbade konvesationefönster.. Och ingen av dessa två klienter har stöd för webcam så då får man använda aMSN som jag inte gillar i övrigt... Så det blir ett jäkla pussel, man får nöja sig helt enkelt... Jag körde adium hela tiden innan men gick över till den äckliga microsoftklienten bara för att den har stöd för personliga meddelanden.

Precis.. Varför inte kombinera alla tredjepartsklienter?
aMSN:s funktioner med webcam och personliga meddelanden, Adiums snygghet m.m. och Microsofts klient med filöverföringar
Filöverföringar ska ju fungera bra i aMSN också, men när jag körde Linux och Windows så ville aMSN gärna hänga sig vid start av filöverföringar.
Jag tycker av någon anledning inte om aMSN.. Vet i fan vilket språk det är byggt i, men det är fan inte bra. Ostabilt som satan, däremot bra funktionalitet när det inte hänger sig
Har även varit med om att alla meddelanden inte kommit fram när jag använt aMSN..

Kainen: Jag har aldrig påstått att Windows Live Messenger är snyggt, men det är fan snyggare än aMSN som förövrigt har bäst funktionalitet bland klienterna till OSX. Däremot också mest ostabilt och absolut fulast!
Jag antar att det får bli Microsofts klient.. Jag vill ha stöd för visningsbild (som uppdateras när man byter bild och inte en gång om året typ), filöverföringar, personliga meddelanden. Webcamera skiter jag i, använder jag aldrig ändå.

Ursprungligen av widde:

Precis.. Varför inte kombinera alla tredjepartsklienter?
aMSN:s funktioner med webcam och personliga meddelanden, Adiums snygghet m.m. och Microsofts klient med filöverföringar
Filöverföringar ska ju fungera bra i aMSN också, men när jag körde Linux och Windows så ville aMSN gärna hänga sig vid start av filöverföringar.
Jag tycker av någon anledning inte om aMSN.. Vet i fan vilket språk det är byggt i, men det är fan inte bra. Ostabilt som satan, däremot bra funktionalitet när det inte hänger sig
Har även varit med om att alla meddelanden inte kommit fram när jag använt aMSN..

Kainen: Jag har aldrig påstått att Windows Live Messenger är snyggt, men det är fan snyggare än aMSN som förövrigt har bäst funktionalitet bland klienterna till OSX. Däremot också mest ostabilt och absolut fulast!
Jag antar att det får bli Microsofts klient.. Jag vill ha stöd för visningsbild (som uppdateras när man byter bild och inte en gång om året typ), filöverföringar, personliga meddelanden. Webcamera skiter jag i, använder jag aldrig ändå.

Håller med. Filöverföringarna är under all kritik, samma i alla linuxklienter jag testat. Går segt som silmax (fogmassa) :). Precis som du får jag många meddelanden som inte kommer fram, senast idag då jag skrev och skrev och skrev till en polare om en massa teorier osv för att sedan efter 40 min få en massa meddelanden om att "meddelandet kunde inte levereras".... Doh.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-03 16:56

Windows är ett typiskt Amerikansk produkt. Stort, för mycket väsen och ogenomtänkt. Ungefär som amerikanska bilar. Att apple också är ett amerikanskt företag är rätt märkligt...

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 11:53

"Varför hatar folk Windows XP?"

Eh, det är ju inte en fråga - det är ju ett konstaterande formulerat som en fråga

eller

För att man får tjejbaciller av XP

fler förslag?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 12:13

Problemet är väl att "vanligt folk" som kör XP på sina peze som de har fått som löneförmån blir ställda av alla idiotiska dialogrutor om förbjudna åtgärder etc.
De måste sitta i supporttelefon och köa i timtals ibland.
Ständiga omstarter och ominstallationer uppmuntrar väl inte till att det är kul att ha en dator?
Jag känner många som tycker att pezen är ett gissel, men de har kvar den ändå för att kunna betala räkningar och just inget annat.
Om all den frustration som Windows alstrar jorden runt, skulle kunna omvandlas till energi, så skulle alla problem med energiförsörjningen vara lösta för tid och evighet.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 23:53
Ursprungligen av Konrad:

Problemet är väl att "vanligt folk" som kör XP på sina peze som de har fått som löneförmån blir ställda av alla idiotiska dialogrutor om förbjudna åtgärder etc.
De måste sitta i supporttelefon och köa i timtals ibland.
Ständiga omstarter och ominstallationer uppmuntrar väl inte till att det är kul att ha en dator?
Jag känner många som tycker att pezen är ett gissel, men de har kvar den ändå för att kunna betala räkningar och just inget annat.
Om all den frustration som Windows alstrar jorden runt, skulle kunna omvandlas till energi, så skulle alla problem med energiförsörjningen vara lösta för tid och evighet.

WORD! (ja inte MS då)

Ursprungligen av Jordi:

WORD!

Microsoft Word! (hihi)

Ursprungligen av Konrad:

Om all den frustration som Windows alstrar jorden runt, skulle kunna omvandlas till energi, så skulle alla problem med energiförsörjningen vara lösta för tid och evighet.

Det var banne mig det vackraste jag hört, Konrad. Diplom och blommor till dig!

Ursprungligen av Konrad:

Problemet är väl att "vanligt folk" som kör XP på sin peze.

Det rätta ordet är faktiskt PC inte Peze.... Ska vi börja kalla Macen för Big Mac & C:O?

Ursprungligen av anjuna_beats:

Det rätta ordet är faktiskt PC inte Peze.... Ska vi börja kalla Macen för Big Mac & C:O?

Ok börjar inte denna tråd spåra ur totalt.

Eller känner ni att inläggen ger er nya perspektiv på debattens huvudtråd.

Ursprungligen av anjuna_beats:

Det rätta ordet är faktiskt PC inte Peze.... Ska vi börja kalla Macen för Big Mac & C:O?

Så är det

Nu får vi ta och återgå till ämnet annars är de stängningsdax. Om det nu kan finnas nåt mer att dryfta i de hela?

Jag tror det kanske är lika bra att stänga den för det kommer inte leda nånvart. Fast samtidigt känns det lite pissigt med stängda trådar... Men jag är nog för det iallafall.

Ja här är nog slut diskuterat? Lär inte komma nånvart här med alla inskränkta mac peoples som inte kan acceptera annat än OS X!

Ursprungligen av anjuna_beats:

Ja här är nog slut diskuterat? Lär inte komma nånvart här med alla inskränkta mac peoples som inte kan acceptera annat än OS X!

Tja, de hänger ju här av en anledning.

Varför? Ja, försök att ha så här många fönster uppe i Windows utan att det hänger ner hela datorn.
Om jag inte minns fel så är det runt 560 fönster uppe, plus iTunes.

Det är min Macbook 2GHz C2D, 1GB RAM.


Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

Jag har använt Windows i ca 10 år nu, visst har jag suttit och irriterat mig på många saker, men sedan jag började använda Windows XP -2002 har allt bara blivit enklare, men ännu mer enklare när Service Pack 2 kom, och min nuvarande PC som är ca 3 år gammal (Pentium 4, 2.8 Ghz, 1.5 Gb Ram) är fortfarande riktigt j*vla bra och snabb, har nästan aldrig haft problem med den, jag älskar den och kommer nog aldrig göra mig av med den, även om jag blev erbjuden 4000 kr av en polare häromdagen för den, hur som helst jag älskar Windows, virus har jag fått 2 ggr bara (har riktigt bra antivirus program) och endast behöva formatera om datorn 2 ggr på 3 år, vilket bara gjort den mycket snabbare varje gång

Men vad är det som är så kasst då? Snälla förklara till mig varför ni tycker så, och säger inte bara Tiger äger Windows Suger....

Windows är ett logiskt OS, Enkelt, Snyggt och ja kanske lite omodernt till utseendet, men fortfarande logiskt och enkelt att förstå sig på (t.o.m en 3 åring förstår sig på det) Kanske uppfattas det som negativt?

Mac OS X är mycket komplicerat tycker jag i början men väl enkelt när man lärt sig det tror jag.

Och till er information
Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

Men visst är man privat person som bara vill ha en virusfri dator ska man ju ha en Mac, men sen vill man ha nåt enkelt så är PCn riktigt bra, men med risk för virus tyvärr

Windows Rular!! (Fortfarande bäst enligt min mening)

Ursprungligen av ztaafen:

Varför? Ja, försök att ha så här många fönster uppe i Windows utan att det hänger ner hela datorn.
Om jag inte minns fel så är det runt 560 fönster uppe, plus iTunes.

Det är min Macbook 2GHz C2D, 1GB RAM.

Varför ska man ha så många fönster uppe? Omöjligt att hitta rätt.
Det kan garanterat inte min 1,5 år gamla ibook göra. Den spelar död så fort jag funderar på att låta den arbeta. Ibland försöker den kömpa på men kommer på att det är roligare att kasta badbollar i ansiktet på big
Klart ett dåligt köp. Däremot helnöjd med min mini som jag kör XP på. Hur som helst så är det fånigt att ogilla någons val av os. Lite väl mycket mobbartendenser hos vissa i formet.

Ursprungligen av ztaafen:

Varför? Ja, försök att ha så här många fönster uppe i Windows utan att det hänger ner hela datorn.
Om jag inte minns fel så är det runt 560 fönster uppe, plus iTunes.

Det är min Macbook 2GHz C2D, 1GB RAM.

Klart spännande skärmdump. Snacka om att kunna ha många bollar i luften samtidigt.

Jag ville bara testa ifall det gick.
Det blev lite segt, och fläktarna gick som tokiga, men så fort som jag stängde ner First Class (alltså alla fönster), så slutade de att låta, och allt rann på som vanligt.

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

Jag har använt Windows i ca 10 år nu, visst har jag suttit och irriterat mig på många saker, men sedan jag började använda Windows XP -2002 har allt bara blivit enklare, men ännu mer enklare när Service Pack 2 kom, och min nuvarande PC som är ca 3 år gammal (Pentium 4, 2.8 Ghz, 1.5 Gb Ram) är fortfarande riktigt j*vla bra och snabb, har nästan aldrig haft problem med den, jag älskar den och kommer nog aldrig göra mig av med den, även om jag blev erbjuden 4000 kr av en polare häromdagen för den, hur som helst jag älskar Windows, virus har jag fått 2 ggr bara (har riktigt bra antivirus program) och endast behöva formatera om datorn 2 ggr på 3 år, vilket bara gjort den mycket snabbare varje gång

Men vad är det som är så kasst då? Snälla förklara till mig varför ni tycker så, och säger inte bara Tiger äger Windows Suger....

Windows är ett logiskt OS, Enkelt, Snyggt och ja kanske lite omodernt till utseendet, men fortfarande logiskt och enkelt att förstå sig på (t.o.m en 3 åring förstår sig på det) Kanske uppfattas det som negativt?

Mac OS X är mycket komplicerat tycker jag i början men väl enkelt när man lärt sig det tror jag.

Och till er information
Jag har bara använt mac sen igår! och funderar starkt på att sälja den och återgå till min Windows Burk, pga att det är så jäkla komplicerat alltihopa på en Mac.

Men visst är man privat person som bara vill ha en virusfri dator ska man ju ha en Mac, men sen vill man ha nåt enkelt så är PCn riktigt bra, men med risk för virus tyvärr

Windows Rular!! (Fortfarande bäst enligt min mening)

Jag switchade från windows förra året, och har inte ångrat det en sekund.
Att windows skulle vara mer logiskt än OS X håller jag inte alls med om! Faktiskt, tycker jag det är skitsnack. OS X är hundra gånger mer logiskt än windows, som inte är logiskt alls. Kan du till exempel förklara varför kontrollpanelen ligger som en mapp i explorern? Eller varför det bara skapas en genväg när man drar ett program till skrivbordet? Är det logiskt?

Jag hatar intolerans i alla dess former.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-06-20 06:13

PC:n är bra, den skapar arbetstillfällen för oss IT-tekniker.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-06-24 16:58
Ursprungligen av Macus:

PC:n är bra, den skapar arbetstillfällen för oss IT-tekniker.

Jag kan inte mer än att hålla med, haha!

Faktist så har min XP-installation hållt ett halvår nu, jag använder den varannan vecka. Dock så har den efter halvåret börjat spåra ur rälset lite, jag får t.ex. inte gå direkt in i Kontrollpanelen utan att Windows tvångsavslutas p.g.a. NX-grejen (antar att jag fått ett litet elakt virus). Använder jag Win-datorn mer än en dag börjar allt bli riktigt segt och plågsamt.

Jag hatade Windows XP innan SP2 kom, nu är det användbart för mig.

Os X motsvarighet till Xp skulle nog vara dagens Tiger med X.4.10.

Har man en dator av kvalité delar och man har en bra Xp så fungerar det väldigt väl förutsättning att allt drivrutiner är av hög kvalité och man har en bra antivirus typ AVG och Anti spyware så fungerar Xp väldigt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-26 11:07
Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

Såsom jag ser det, är det här med PC/Windows vs. MAC/OSX en ren "rivalitetsgrej". Ungefär som när man hejjar på olika fotbollslag. Denna rivalitetsgrejen går ända uppifrån (Gates/Jobs) och ner til hård- och mjukvarans existens.

Min syn på dessa två olika dator/hård- och mjukvarusystem är att man ska låta behov och smak avgöra vad som är bäst för en själv. Teoretiskt sett, kan man göra samma saker men med varierande tillvägasätt, på de två systemen. Båda sidor har sina för- och nackdelar.

Köp, använd och gilla det du vill använda och har behov av! Om de människor du stöter på eller umgås med, använder likadant som du, så är det ju kul. Men om de använder annat system, se det som något bra ur två världar.

  • Oregistrerad
  • 2007-07-26 13:36

Jag hatar inte Windows, men jag gillar Mac OS. Så enkelt är det.

Bevaka tråden