Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför hatar folk Windows XP?

Tråden skapades och har fått 157 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av juanito:
Ursprungligen av Code Red:

Är det inte så att OSX slutar jobba om man håller ner musknappen? Är det multitasking?
Eller gäller detta bara när man kopierar filer och så? Skitdrygt i varje fall.

Vilket århundrade körde du mac?

Man undrar. Upp till OS9 fanns problemet, mer eller mindre, när man klick-och-drog ner menyer (fast redan i System 6 fanns det tillägg för att förbättra det). Men kanske Code Red syftar på att Finder inte är så bra på multitrådning? Dvs just det programmet har lite begränsningar, men inte OSX som sådant. Och filkopieringar har väl inte stoppat övrig verksamhet sedan... ja jag vet inte hur länge sedan. System 6 eller 7?

Men just filkopiering är ett intressant problem. Varken OSX (Finder) eller Windows är bra på det, inte när det gäller att kopiera stora mängder filer. Snarare är båda fruktansvärt dåliga. Är det lite problem med filerna så kan man slita i timmar med att lista ut vad man har kopierat eller inte. OS9 är lite bättre, men OS9 med lämpligt tillägg (Speed Doubler eller vad nu det andra hette) är så överlägset dagens skräp att det är pinsamt. Men det har inte riktigt med tråden att göra eftersom både OSX och XP är lika dåliga på just det.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-20 10:02

Det som sammanfattar Microsoft tänkade är att man måste trycka på "Start" knappen för att stänga av datorn!!!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-20 10:17

Nä men det är väl lika logiskt att starta och stänga av datorn med en och samma knapp, eller vill du att XP ska ha "start" och "avsluta" knappar? Har man startat med den gröna knappen så tänker man: nä, men har jag startat skitdatorn här så kan man lika gärna stänga av den här.. Så tänkte jag.

Och ett äpple är inte sådär jättelogiskt heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 10:46
Ursprungligen av Calle Sandlund:

Det som sammanfattar Microsoft tänkade är att man måste trycka på "Start" knappen för att stänga av datorn!!!

Ja, man startar avstängningen... :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 10:25
Ursprungligen av anjuna_beats:

Men vad är det som är så kasst då? Snälla förklara till mig varför ni tycker så, och säger inte bara Tiger äger Windows Suger....

Windows är ett logiskt OS, Enkelt, Snyggt och ja kanske lite omodernt till utseendet, men fortfarande logiskt och enkelt att förstå sig på (t.o.m en 3 åring förstår sig på det) Kanske uppfattas det som negativt?

Mac OS X är mycket komplicerat tycker jag i början men väl enkelt när man lärt sig det tror jag.

Den som suttit vid en Linux-burk i tio ar tycker sakert att OS X ar winXP ar ologiskt. (Exempelvis varfor kategoriseras inte alla program i menyn? Nar man valjer alla program i winXP ligger programmen huller om buller. I KDE och gnome sa ligger programmen kategoriserat. Vill jag surfa pa intenet, gar jag in pa menyn internet och valjer konqurer eller firefox. I OS X finns inte denna meny alls. Usch.

Pss for den som har suttit vid en OS X burk sa ar sakert Win XP och Linux ologiskt och komplicerat.

Jag tror att en tre aring forstar sig pa OS X minst lika bra som XP. En trearing klarar sakert att gora lika mycket i Ubuntu som pa OS X och WinXP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 10:37

Jag använde PC och Mac parallellt under mer än 10 år, på grund av mitt tidigare jobb som teknisk översättare och teknikinformatör, men nu har jag definitivt dumpat Windows. Det finns ingen anledning för mig att någonsin använda Windows igen.

Jag blev aldrig kompis med Windows. Systemet var alltid fientligt inställt mot mig. Jag hade en känsla av att datorn och Microsoft misstrodde och hatade mig, som om jag vore en hundbajs på gatan eller en potentiell tjuv och piratkopierare. Registrering av systemet hos Microsoft. Ständiga uppdateringar, buggar, virusangrepp, spyware, program som fungerar dåligt, ett anskrämligt gränssnitt med undermålig ergonomi och irritationsmoment. Massor av idiotiska dialogrutor. Microsoft verkar utgå från att användaren är utvecklingsstörd.

Om det bara handlade om ett eller två program skulle jag inte gnälla om jag vore tvungen att använda Windows, men nu handlar det om MÅNGA program, om helheten, min dagliga verklighet. Så, nej tack till Windows. Det finns bättre alternativ.

Senast redigerat 2006-11-20 10:58
Ursprungligen av Mondo:

Massor av idiotiska dialogrutor. Microsoft verkar utgå från att användaren är utvecklingsstörd.

Tjena! flikar in lite här; Min dotter på 5 år ÄR utvecklingsstörd, hon klarar inte av att göra ett skit i windows, men på mac är det inga problem för henne att starta "pettson & findus" pluggar in min gamla enknappsmus jämte den ordinarie musen och hon klickar sig fram obehindrat...

Åter till den ordinarie sändningen....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 00:36
Ursprungligen av Gusten68:

Tjena! flikar in lite här; Min dotter på 5 år ÄR utvecklingsstörd, hon klarar inte av att göra ett skit i windows, men på mac är det inga problem för henne att starta "pettson & findus" pluggar in min gamla enknappsmus jämte den ordinarie musen och hon klickar sig fram obehindrat...

Åter till den ordinarie sändningen....

Ber om ursäkt. Det var naturligtvis ovanligt korkat skrivet av mig. Vad jag menade var väl att Microsoft inte har satt sig in i hur människor fungerar och arbetar med sina datorer.

Ursprungligen av Mondo:

Ber om ursäkt. Det var naturligtvis ovanligt korkat skrivet av mig. Vad jag menade var väl att Microsoft inte har satt sig in i hur människor fungerar och arbetar med sina datorer.

Det är lugnt!! No hard feelings

Men visst är det fantastiskt att en liten tös på 5 med utvecklingsstörning grejar att köra mac, bara att klicka på "pettsson" i dockan, hon skulle aldrig klara av start -> program -> spel -> pettson -> pettson.exe typ...

visst man skulle kunna lägga den på skrivbordet i windows eller i snabbstarten, men det blir för små rörelser och för precisa, medan en rejält uppförstorad dock i os x inte är några problem att klara av, tycker jag säger en hel del om os x kvaliteter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 11:43

Wintendo bygger inte på någon unixdialekt. Det gör osx.
För att kunna ha full kontroll över ditt operativsystem, krävs lite mer än bara checkboxar och annat musklick. Jag vill kunna kontrollera min maskin till det yttersta. Det kan du inte med Windows. Windows har en tendens (svårt att definiera vidare) att 'klegga' igen. Det märker man aldrig i unix eller osx (om man ser till att hålla sin maskin i gott skick).
Blås din PC och installera någon linux- eller bsd-distribution.

Sätt dig in i unix.
Bli en bättre användare.
Älska din dator.

Windows Xp kan vara mycket stabilt om man vet hur man ska underhålla det. Har man rätt hårdvara med rätt mjukvara ( Drivrutiner m.m. ) och underhåller sitt system så fungerar det felfritt.
Det som jag störde mig med Windows är all den förbannade Uppdate som hela tiden poppade upp rutor med uppdateringar, lika så gäller der antivirus som dagligen poppade upp med att man skulle uppdatera = irriterande som självaste F*N.

Primärt varför jag gick över till OS X är att slippa alla popp upp fönster m.m. virus m.m. även om jag nästan aldrig fick virus så var risken där.

Man ska inte kasta sten i glashus för jag hade kanske inga problem med Apples mjukvara men där emot hade jag stora problem med Apples hårdvara att fungera.
Jag har haft flera olika Apple maskiner ( Alt från Motorolla, G3, G4, G5 & Intel ) och nästan alla har det funnit några fel på dem undantag G3 Och viss G4. Nu har jag en macbook som fungerat felfritt i snart 3 månader och inte haft några fel hittills, trots alla fel som maskinen kan ha fått.

Men när Apple hårdvara fungerar felfritt tillsammans med OS X så är det oslagbart. Dock ska man påpeka att både Safari, iCall & QuickTime har strulat en hel del för mig, men det har man löst.
Der finna med kråksången i Os X är att jag inte har något antivirus samt att jag bara kör på, utan att bli störd av massor av poppupp rutor av Windows och Antivirus m.m.
Sedan finns det ingen mjukvara som slår iLife 06, iWork06 m.m. på Pc sidan.

Os X, iLife 06, iWork06 är skäll nog att byta till mac och Os X.
iWeb = http://web.mac.com/szajda det knådade jag ihop någon timme där större delen av tiden handlade vilka bilder som skulle vara med på min hemsida samt uppladdnings tiden till .Mac kontot.

Ursprungligen av Hunter78:

Windows Xp kan vara mycket stabilt om man vet hur man ska underhålla det. Har man rätt hårdvara med rätt mjukvara ( Drivrutiner m.m. ) och underhåller sitt system så fungerar det felfritt.
Det som jag störde mig med Windows är all den förbannade Uppdate som hela tiden poppade upp rutor med uppdateringar, lika så gäller der antivirus som dagligen poppade upp med att man skulle uppdatera = irriterande som självaste F*N.

Primärt varför jag gick över till OS X är att slippa alla popp upp fönster m.m. virus m.m. även om jag nästan aldrig fick virus så var risken där.

Man ska inte kasta sten i glashus för jag hade kanske inga problem med Apples mjukvara men där emot hade jag stora problem med Apples hårdvara att fungera.
Jag har haft flera olika Apple maskiner ( Alt från Motorolla, G3, G4, G5 & Intel ) och nästan alla har det funnit några fel på dem undantag G3 Och viss G4. Nu har jag en macbook som fungerat felfritt i snart 3 månader och inte haft några fel hittills, trots alla fel som maskinen kan ha fått.

Men när Apple hårdvara fungerar felfritt tillsammans med OS X så är det oslagbart. Dock ska man påpeka att både Safari, iCall & QuickTime har strulat en hel del för mig, men det har man löst.
Der finna med kråksången i Os X är att jag inte har något antivirus samt att jag bara kör på, utan att bli störd av massor av poppupp rutor av Windows och Antivirus m.m.
Sedan finns det ingen mjukvara som slår iLife 06, iWork06 m.m. på Pc sidan.

Os X, iLife 06, iWork06 är skäll nog att byta till mac och Os X.
iWeb = http://web.mac.com/szajda det knådade jag ihop någon timme där större delen av tiden handlade vilka bilder som skulle vara med på min hemsida samt uppladdnings tiden till .Mac kontot.

Håller med dig om alla dessa popups. Extremt irriterande när man ansluter nån ny hårdvara och man får tre ballongmeddelanden om det. Går att stänga av på nåt sätt dock

Letar febrilt efter ett prima exempel på varför jag gillar macOS bättre än win, dokumentet finns någonstans, men till dess jag finner det tar jag ett annat exempel.

Pluggar du in ett usb-minne i en windowsburk med tex XP så frågar den om den ska installera ny programvara och ber dig peka ut den (i värsta fall ur en lista som inte säger någonting)

Pluggar du in ett usb-minne i en mac med osX så dyker minnet upp på skrivbordet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-21 22:02
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Letar febrilt efter ett prima exempel på varför jag gillar macOS bättre än win, dokumentet finns någonstans, men till dess jag finner det tar jag ett annat exempel.

Pluggar du in ett usb-minne i en windowsburk med tex XP så frågar den om den ska installera ny programvara och ber dig peka ut den (i värsta fall ur en lista som inte säger någonting)

Pluggar du in ett usb-minne i en mac med osX så dyker minnet upp på skrivbordet

Vet inte vad för slags XP du kör, men ett USB-minne dyker upp som en flyttbar disk i Utforskaren på mina jobb-PC (XP Pro). Sen får man klicka runt lite grann för att bli av med den. Ingen programvara behöver installeras för USB på Windows efter Windows 98.

Man kan ha åsikter om Apples interface också; Att dra disketter/skivor till papperskorgen är ett korkat interface. Till papperskorgen drar man saker man inte vill ha kvar!
jaja, det finns andra sätt, men att komma på tanken at ha samma moment för att radera saker som att mata ut en diskett (utan att radera den!) är lite märkligt.

Många klagar på att GUI:t i OS X är slött, men jag upplever det som tvärtom. XP tvekar alltid märkbart innan nästa sub-meny öppnas (t.ex i Program-menyn). Även på snabba datorer.

För min del känns det som OS X finns där för att göra det möjligt för mig att göra allt det där man har en dator till. XP lägger sig i, krånglar till och drar bort uppmärksamheten från det jag egentligen ville göra.

Ursprungligen av oskard:

Vet inte vad för slags XP du kör, men ett USB-minne dyker upp som en flyttbar disk i Utforskaren på mina jobb-PC (XP Pro). Sen får man klicka runt lite grann för att bli av med den. Ingen programvara behöver installeras för USB på Windows efter Windows 98.

Man kan ha åsikter om Apples interface också; Att dra disketter/skivor till papperskorgen är ett korkat interface. Till papperskorgen drar man saker man inte vill ha kvar!
jaja, det finns andra sätt, men att komma på tanken at ha samma moment för att radera saker som att mata ut en diskett (utan att radera den!) är lite märkligt.

Många klagar på att GUI:t i OS X är slött, men jag upplever det som tvärtom. XP tvekar alltid märkbart innan nästa sub-meny öppnas (t.ex i Program-menyn). Även på snabba datorer.

För min del känns det som OS X finns där för att göra det möjligt för mig att göra allt det där man har en dator till. XP lägger sig i, krånglar till och drar bort uppmärksamheten från det jag egentligen ville göra.

Vete 17 vad det var för inställningar på den burken jag tänkte på, var inte min, men vad gäller att dra skivor till papperskorgen så har jag inte gjort det på flera år eller ens någonsin (kanske då jag använde min SE/30 som flitigast). Jag trycker "bulle"+y, högerklickar och väljer "Eject" eller klickar på den lilla pilen i Finderfönstret för att skicka ut usb-minnen, cd-skivor och diskar.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vete 17 vad det var för inställningar på den burken jag tänkte på, var inte min, men vad gäller att dra skivor till papperskorgen så har jag inte gjort det på flera år eller ens någonsin (kanske då jag använde min SE/30 som flitigast). Jag trycker "bulle"+y, högerklickar och väljer "Eject" eller klickar på den lilla pilen i Finderfönstret för att skicka ut usb-minnen, cd-skivor och diskar.

Markera skivan/minnet och tryck Command-E ("fornminne"-E = Eject) så slipper du krångla i menyer.

Ursprungligen av bankerydsfredrik:

Markera skivan/minnet och tryck Command-E ("fornminne"-E = Eject) så slipper du krångla i menyer.

Menade "bulle" + E. Skrev fel men vet ändock inte vad du menar med att jag skulle krångla i menyer

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-11-27 09:40
Ursprungligen av oskard:

Många klagar på att GUI:t i OS X är slött, men jag upplever det som tvärtom. XP tvekar alltid märkbart innan nästa sub-meny öppnas (t.ex i Program-menyn). Även på snabba datorer.

Det beror på att MS har lagt in en delay, inte att XP är slött i sig.
Går att ställa in någonstans i registret, troligen med tweakUI eller liknande oxå.
Rätt korkad grej.

Mm, MenuShowDelay, sätt den till 0 i regedit.exe.

EDIT: 1) Fiffla INTE i registret om du inte vet vad du gör. 2) Siffran anger tiden i millisekunder. 0 = direkt respons.

Senast redigerat 2006-11-27 21:09

Vad är bäst och vad är sämst, vad gillar du och vad gillar jag. Jag tror på gud det gör inte du. Jag är vänster du höger. Vad är bäst och vad är sämst. Mac eller PC. XP eller OSX. XP eller Vista. Tjej eller kille. AIK eller IFK Göteborg. Vad är bäst och vad är sämst. Synth eller hårdrock. Xbox 360 eller Playstation 3.

Jag hoppas denna tråd klarar ut den eviga frågan angående XP vs OSX.

Maila mig när matchen är klar så man får reda på vad det blev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 13:20

[quote]Mac OS X är mycket komplicerat tycker jag i början men väl enkelt när man lärt sig det tror jag.[guote/]

Det kanske känns komplicerat för att det är så enkelt?

Ursprungligen av anjuna_beats:

Jag förstår inte hur kan folk hata windows?

Ärligt talat tror jag det är rätt få personer som verkligen hatar Windows.

Däremot finns det nog en del som trivs sämre där, på grund av olika orsaker, varav några redan nämnts.

På den tiden när valet stod mellan Mac OS och Windows 3.11 var det skillnaden enorm, nuförtiden är Windows rätt användbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 13:28

Vissa saker är inte upplagda för att bedömas subjektivt.

Att osx är ett vansinnigt mycket mer avancerat och förfinat operativsystem än Windows XP är just en sådan sak.

Däremot är inte sagt att ALLT Microsoft gjort är dåligt. Exchange är kanske den bästa produkt de hostat ur sig, imho.

Microsoft gör en rad utmärkta produkter - Exchange, Project, Office, Visual Studio, deras möss och tangentbord mm.

Så rent krasst skulle jag vilja påstå att deras operativsystem inte är i närheten av att vara lika bra som deras övriga produkter. Men visst finns det positiva saker med det

WinXp eller OsX = Vad kom först ( Vad är bäst )”Hönan eller ägget”

WinXp är inget dåligt system, men kräver lite mer underhållning än kanske Os X, men det är i slutändan användaren som är skyldig om hur ett system fungerar genom hur man använder sin dator. Val av operativsystem är inte alltid en fråga om smak utan om användbarhet gentemot användaren i form av om programmet finns för respektive plattform eller inte, eller om dator kan samarbeta med andra system t.ex.” styrteknik ” som funkar bäst med Windows än med Os X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 13:51

Jag hatar inte Windows XP. Hat är ett alldeles för starkt ord. Men jag ogillar det och anser att det är en undermålig produkt. På samma sätt kan jag inte älska Apples datorer eller Mac OS X. "Älska" är ett alldeles för starkt ord. Det är fel ord. Däremot tycker jag att Mac OS X och Apples maskiner är betydligt bättre verktyg än en PC med Windows.

Senast redigerat 2006-11-20 16:51

OSX gentemot Win

Har sagt detta tidigare men tycker det är värt upprepa igen.

Kolla in vad folk GÖR med sina burkar...

Mina arbetskamrater gör aldrig något med sina PC's, de surfar lite och sedan sitter de och stirrar på AdAware, de installerar nya drivrutiner till grafikkortet, fiddrar med defragmentering, bråkar med skrivaren, formatterar om hårddiskar och verkar öht enbart leta eller förebygga fel på sin burk. Funkar burken bränner de en CD med bilder där 97 bilder ligger i en mapp och heter DSC00000000001.JPG osv.

Mina helger brukar ha vart fylld med att man gör bildspel, lägger ljud och kommentarsspår på dem. Byggt en hemsida osv. Kreativa saker. resultat.

Nån skrev att iLife-programmen är bara det värt att byta till OSx för. Det stämmer.
Att man slipper Malware, Spyware, Virus, skit, elände och korkade popups hela tiden är en rejäl bonus.

Min gumma börjar bli Macifierad, hon har vant sig av vid körningar av AdAware, hon GÖR saker med datorn istf att pilla med den, ofta lär hn sig själv nya saker. Hon förvånas ständigt över hur lätt en uppgift ofta är under OSX jmft med Windows.

Spana in våra hemsidor, båda är gjorda med RapidWeaver3.5, mesta jobbet ligger i att bestämma vad man vill ha osv, själva jobbet är minimalt.

http://hem.bredband.net/jeremiah
http://hem.bredband.net/newht

Ursprungligen av Goflorp:

Mina arbetskamrater gör aldrig något med sina PC's, de surfar lite och sedan sitter de och stirrar på AdAware, de installerar nya drivrutiner till grafikkortet, fiddrar med defragmentering, bråkar med skrivaren, formatterar om hårddiskar och verkar öht enbart leta eller förebygga fel på sin burk. Funkar burken bränner de en CD med bilder där 97 bilder ligger i en mapp och heter DSC00000000001.JPG osv.

En bra sammanfattning av att använda en PC. Man hoppas hela tiden att defragmentering, ominstallationer och nya drivrutiner ska få datorn att fungera bättre, blir till slut det enda man gör med datorn.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-08-01 00:19

jag har aldrig gillat windows och ända anledningen till att jag använde det till 100% va för att det va det bästa OS:et att spela på.
Nu har Apple går över till intel processor och boot camp gör livet lättare för mig som inte spelar allt för mycket längre.
Windows = Spel och OSX = allt annat tycker jag iaf.

En sak jag alltid önskat av dom som utverklar nya unix OS är ett OS som är gjort för att spela och bara det ( sen måste ju massa andra snubbar som ATI och Nvidia fixa drivers som funkar med men men )

Sen tycker jag absolut inte att OSX är på nåt sätt svårare än XP dom är faktiskt båda rätt bra om man kollar på användar vänligheten men har du kört XP hela ditt liv så kanske det blir lite jobbigt att byta till OSX. Men för mig tog det inte mer än 1 dag att lära mig det man behöver kunna för att klara sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-20 14:18

Sa har tyckte Bill 2001:
"At a hastily convened press conference Bill Gates announced that he personally thinks that "Linux is the best OS ever."

In addition to praising Linux as the best operating system ever, Gates also had some critical comments of Microsoft's flagship OS. "I never really liked Windows all that much," said Gates, "All that crashing and rebooting drove me nuts. I stopped using it about 3 years ago, but it was a pretty good money maker for the company so we stuck with it." "
http://www.bbspot.com/News/2001/06/gates.html

Bevaka tråden