Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fylla urklippsbana med färg, alt. konvertera i ID CS2

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 22:00

Hej,

fick en fråga häromdagen om det är möjligt att använda en urklippsbana i Indesign för att skapa en form som sedan exempelvis går att fylla med färg. Svävade en aning på målet, har ett minne av att jag hört talas om att det går, minns bara inte hur. Någon som har järnkoll här? Tacksam för svar.

• Medlem
  • 2006-11-22 22:01

Inga problem. Kopiera banan från en illustratorfil eller skapa den direkt i InDesign.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 22:10

Ok, tack för blixtsnabbt svar Baron

Men jag får inte till det. Jag har alltså ett foto med antingen färdig urklippsbana eller med t ex en Photoshopbana som jag använder för att skapa en urklippsbana ifrån. Med direktmarkeringsverktyget ser jag ju alla dessa banor, oavsett hur de är sklapade från början. Men hur får jag loss bara banan från bilden om du hajar hur jag menar? Jag vill inte använda bilden alls, alltså.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 22:15

Jag får det att lira i Illustrator, där är det inga problem alls. Men i Indesign går jag bet…

• Medlem
  • 2006-11-22 22:24

Du kanske kan kopiera banan i Photoshop? Jag har bara testat med Illustratorbanor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-22 22:37

Ja, precis. Eller så gör man det helt enkelt i eminenta Illustrator.

På objektmenyn eller via högerklick väljer du "omvandla urklippsbana till ram" (jag sitter just nu på en pc utan ID och tar det här direkt ur minnet, så kanske varken meny eller namn stämmer ). Sen markerar du bilden med vita pilen och deletar. Kvar är då urklippsbanan som vektorgrafik i Indesign. Bara att fylla med valfri färg.

• Medlem
  • 2006-11-24 20:27
Ursprungligen av Björn Öst:

På objektmenyn eller via högerklick väljer du "omvandla urklippsbana till ram" (jag sitter just nu på en pc utan ID och tar det här direkt ur minnet, så kanske varken meny eller namn stämmer ). Sen markerar du bilden med vita pilen och deletar. Kvar är då urklippsbanan som vektorgrafik i Indesign. Bara att fylla med valfri färg.

Gäller det alla slags banor eller bara urklippsbanor? (Orkar inte skapa en fil bara för ändamålet här i Idolsoffan... )

Precis som Björn säger. Det är en möjlighet som många missar, för man måste högerklicka för att få fram menyvalet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 00:31

Ah - tackar ödmjukast.

Vilket kingelingtips, tack för det.
Ibland får man för sig att man vet hur saker och ting fungerar...och vips så sitter man där med dumstruten - igen.

Banan måste vara sparad i photoshop, det går alltså inte med en "arbetsbana". Är det en bana som inte är angiven som urklippsbana måste du nog först aktivera den via shift+alt+commando+k.

1
Bevaka tråden