Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motsvarande program?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-26 20:27

Har precis beställt mig en Macbook som kommer att användas främst för skolarbete, musik (till iPod, som jag också ska beställa ) och även till att se på film. Nu är ju problem bara vilka program man får med i standardpaketet, och vad jag behöver införskaffa på egen hand. Behöver givetvis program motsvarande Office, och gärna andra vettiga program som kan vara till nytta för studierna (tänkte testa något mindmapping program, någon som har något att rekommendera?). Kan man använda sig at MS Office XP på Macen? Eller i alla fall licensen? Känns ju sjukt tradigt att behöva köpa en ny licens för massa pengar när man egentligen har köpt en redan, bara att det var för windows. Eller finns det något gratis som fungerar lika bra som MS Office?

• Medlem
  • Södertälje
  • 2006-11-26 20:33

Håller på och skriver min D-uppsats med hjälp av NeoOffice, tycker att det funkar minst lika bra som MS Office.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-26 21:04

Visserligen finns MS Office även för Mac, men jag skulle gissa att din licens inte är giltig för den versionen. Men om du bara har orginal-skivorna för installation kan du installera Windows-versionen via CrossOver och installera samt köra det där.

Offixe 97, 2000, 2003 och XP ska fungera väldigt bra, och det finns ett officiellt stöd för de versionerna... har dock inte testat själv.

I övrigt håller jag med bha*... NeoOffice är grymt kompetent alternativ för OS X och täcker säkerligen alla dina behov.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-11-26 21:12

Om du ska köpa Ms office så kan du lika gärna köpa iWork från apple. Office Xp licensen är inte giltig för mac om man inte använder emulering(crossover)

Man kan också sälja Win-licensen och sedan köpa en Mac-licens. Kolla studentpris i kolumnen här till höger. Men funkar Crossover, så varför inte?

Skall du köra presentationer från macbooken rekommenderas Keynote i iWork-paketet. Piskar PPT.

Det finns flera trådar på forumet om möjliga Office-ersättningar, bland andra:
http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/84612-word-alternativ.html
http://www.99mac.se/apple-programvara/106228-hur-noedvaendigt-aer-iwork-gentligen.html

kör med Microsoft Office 2004 för Mac eller Apple iWork är imo det bästa att börja med ..

det hänger med en prov version av iWork som endast behöver en serial för att fungera till 100% efter trail perioden .. om du väljer att köpa en licens eller ladda en licens .. är upp till dig ...

kör med iWork tycker jag ...

Hänger även med en testversion av Office 2004. Funkar i 30 dagar.

• Oregistrerad
  • 2006-11-27 23:46
Ursprungligen av ztaafen:

Hänger även med en testversion av Office 2004. Funkar i 30 dagar.

Som dock är kraftigt begränsad. Det går t ex inte att skriva ut med den. Nej, iWork + NeoOffice ger dig allt du behöver, dessutom är iWorkförpackningen mycket snyggare än MS Office 2004 .

Men är iWork kompatibelt med Office? Jag vet inte hur det är med resten av universitetsvärlden, men på min institution är Office standard.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-28 11:48
Ursprungligen av glitchpunk:

Men är iWork kompatibelt med Office? Jag vet inte hur det är med resten av universitetsvärlden, men på min institution är Office standard.

Mac stöder .DOC (word) formatatet rakt igenom. Till och med Textredigeraren i Mac OS X läser doc. Gör inte din gamla notepad va?

Jag kör med Office 2004 + iWork. Office går ju lite långsamt eftersom det är ett PPC program, medans iWork saknar kalkylprogram, men ihop går det prima.

Gillar iWork (Pages) för att skapa dokument och brochyrer. Blir sjukt snyggt.

Ja kan iWorks skriva .doc-filer så ser jag ingen anledning till att inte skaffa det istället för Office. Jag får väl testa när jag får min första Mac senare i veckan.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-28 13:07

Kan nämna att NeoOffice hanterar Office-formaten grymt bra... det ska finnas vissa grejjer som inte fungerar, men i mitt exjobb stötte jag aldrig på något.

Timber: Nej, jag kommer att skriva några större arbeten inom det kommande året, D-uppsats och så vidare, och jag kan inte tänka mig att NeoOffice inte ska duga till det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 01:40

Vad är det för saker som inte fungerar med NeoOffice - d.v.s. varför skulle man inte vilja använda det?

Hur mycket "segar" crossover av MS Office ned datorn tror ni? Får en MB 2.0/1gb ram.

• Medlem
  • International user
  • 2006-11-29 09:39

Neooffice har inte VBA. Sa har man ett VBA program fran excel sa funkar det inte i Neooffice.

Efter vad jag förstått skall Office funka och flyta på fint för de allra flestas behov på en intel-Mac. Den råa styrkan hos C2D uppväger Rosettas kraftbehov jämfört med allt bortsett från kanske dubbla eller quad G5.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 17:14

Vad är VBA tompa747?

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-11-29 21:27
Ursprungligen av zAjben:

Vad är VBA tompa747?

Visual Basic Nånting, Gör så att man kan använda visual basic i både word och execel. Som alla vet är Vb värdelöst så jag tror inte det är någon större förlust.

Visual Basic For Applications.

Tror aldrig jag kommit i kontakt med det öht.

•TextEdit - klarar ju all grundläggande OB (utan bilder) och då kör jag med .rtf, vilket ju alla vet har utmärkt flerplatformsstöd.
•iWork är grymt bra, mycket bättre än Word någonsin varit. Visst, Word har en massa specialfunktioner och behöver man dem så är man ju utlämnad åt Word.
•Mellel,
•Nisus Writer och
•AbiWord är alla tre tyngre ordbehandlare.
•NeoOffice - jag tycker vissa versioner varit bra, andra mindre bra.
•AppleWorks har jag alltid gillat, är ganska lagom litet och lagom bra på det mesta, men nu är väl ändå AW på väg ut, med iWord som stark efterträdare (saknar dock kalkyldelen).

•Keynote är helt suveränt. PowerPoint är världens sämsta program.

När det gäller kalkylprogram finns det några stycken, ladda ner och testa från versiontracker.com (gäller flera av programmen ovan också).

MEN - på senare tid använder jag nästan enbart Googles Docs för ordbehandling och Spreadsheets för kalkyler. Jag tycker de funkar kanonbra! Jag vill helt klart slå ett slag på de applikationerna. Många Google Apps-program är strålande och fler lär ju komma.

Så tycker jag.
Benjamin

Ursprungligen av ninjamac:

•TextEdit - klarar ju all grundläggande OB (utan bilder) och då kör jag med .rtf, vilket ju alla vet har utmärkt flerplatformsstödtext

TextEdit klarar av bilder. Dra bara in dem så dyker de upp.

Ingen nämner Open Office? Hur är det med det på Mac?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-12-07 11:06
Ursprungligen av peranders:

Ingen nämner Open Office? Hur är det med det på Mac?

NeoOffice är OpenOffice fast anpassat till Mac OS X utseende...

Vill man vara kompatibel med sin omgivning, och dessutom ha bästa möjliga funktionalitet, så är det MS office som gäller.

Det så kallade "stödet" för Word-filer i Pages och Textredigeraren är rena skämtet - duger endast för de allra enklaste filerna.

Likaså är MS Office (Word- och Excel) rätt rejält överlägset t.ex. Neo Office, både vad gäller prestanda och funktionalitet.

Hej finns det något motsvarande program till Windows "Paint" eller "word-art" i Word? Har en bild som jag vill lägga en egen text över.

Tack på förhand!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:15
Ursprungligen av Victor_Ward:

Hej finns det något motsvarande program till Windows "Paint" eller "word-art" i Word? Har en bild som jag vill lägga en egen text över.

Tack på förhand!

Svårt att nämna nått bra "lite"-program, eftersom jag kör Photoshop när jag behöver bildeditera. Word-art har du, men mycket snyggare, i Pages.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-23 16:19

Graphic converter följer med Macen.

Annars kan väl Image Well (sök själv) lägga en text på en bild?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:53
Ursprungligen av pesc:

Graphic converter följer med Macen.

Annars kan väl Image Well (sök själv) lägga en text på en bild?

Vad heter Graphic Converter på svenska?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-23 17:15

Jag tror inte programnamnet är översatt till svenska. Har du en Mac? Sök i så fall i Spotlight efter GraphicConverter.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-26 19:07
Ursprungligen av pesc:

Jag tror inte programnamnet är översatt till svenska. Har du en Mac? Sök i så fall i Spotlight efter GraphicConverter.

Jag har (minst) en Mac ja Får inte upp något när jag söker på GraphicConverter i spotlight. Ladda ner ett program som hette så. Riktigt fult, och kostade pengar.

Bevaka tråden