Jo, jag har några digitala Olympus - har faktiskt kvar min gamla tvåmegapixel 2100UZ som jag tagit många bilder med. En pärla för sin tid.
De jag använder mest idag är C-8080 och E-510.
8080:an blir det mest jpg på, eftersom den hanterar dessa suveränt och är otroligt seg på raw. E-510:an får jobba med raw mest och pga stabiliseringen använder jag den i befintligt ljus på långa slutartider.
Båda kamerorna är inte helt perfekta i hantering av högdagrar, som lätt blir urfrätta. För att kunna hantera dessa bättre drar jag ned kontrasten ett par steg och peppar upp den igen i Lightroom/Silkypix om det behövs.
Skärpa och mättnad får förbli i defaultläge och jag tycker att resultatet blir bra.
Lightroom är min "databas" och jag gör det mesta av efterbehandlingen där, men Silkypix är också en favorit. Skulle inte bli förvånad om killarna på Silkypix och Olympus fikar tillsammans där borta i Japan. Jag har haft både Canon, Nikon, Fuji m fl och tycker att Silkypix passar mycket bra ihop med just Olympuskamerorna när det gäller färghanteringen.
Skärpeproblemet är intressant.
Många förstör som sagt sina bilder genom att smeta ut hög skärpa över hela bilden. Om man i stället bara lägger hög skärpa på t ex ögonen i ett porträtt kan man gå nära gränsen till överskärpning och ändå vinna på det.
Det gäller att balansera skärpan med detail/masking (Lightroom) för att få ett bra resultat. Att lägga samma skärpa på ögonen och på huden och därmed visa alla pormaskar och ojämnheter är ju inte så kul.......
Jag har på Fotosidan (Kjell Olsson) lagt ut några bilder på barnbarn tagna med Canon EOS 300 och Olympus C-5050 som blivit mycket bättre på det sättet än vad enbart den optiska kvalitén skulle ha gett.