Du kan ladda ner MacBredBand från http://www.3tag.com/
Ni är välkomna att föreslå ett nytt namn. Jag håller med om att MacBredBand inte är så bra men det är i alla fall bättre än ursprungsnamnet TPTest.
MacBredBand är alltså ett program som testar hur snabb ens uppkoppling är. Det är från början utvecklat av IT-kommissionen och finns att ladda ner i windows och unixversion från deras hemsida www.itkommissionen.se man kan alltså kontrollera att ens leverantör håller vad de lovar.
Macversionen är utvecklad av mig själv och företaget 3Tag SystemDesign. Det är inte en officiell version. Vi har bara tagit unix-källkoden och gjort ett glassigt MacOS X utseende till den. Det finns säkerligen buggar och dylikt i versionen som går att ladda ner men enligt mig är den redan bättre än Windows-versionen.
Felet som nämns ovan kan som sagt bero på att man sitter bakom en brandvägg. Jag har inte själv testat att göra det men det borde fungera om man ser till att öppna TCP-port 1632 för utåtgående trafik och alla UDP-portar över 1023 för både in och utgående trafik. Glöm inte att stänga portarna efter er bara.