Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBredBand

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fungerar det hos ngn? Det fungerar tyvärr inte hos mig.
Det kan ju vara bra att ha för att jämföra våra olika uppkopplingar. Det går mycket långsamt för mig hos BoNet numera.

Inte långsamt med dem här inte

• Oregistrerad
  • 2001-09-20 23:40

Telia ADSL funkar fantastiskt bra för mig...

Vad menar du med "fungerar inte"? Får du något felmeddelande, händer det inget alls eller krashar programmet? Man kan inte testa enbart sändning eller enbart mottagning utan måste testa sändning och mottagning.

Såhär ser det ut när jag testar med MacBredBand.

Testserver:
IP-Performance.....
Testmetod:
Sändning & mottagning
Anslutningshastighet:
64 kb/s.....

Skickat:
Bytes skickade: 78.12 Kbyte
Bitar per sekund: 64.4 kbit/s

Mottagit:
Bytes mottagna: 0 byte
Bitar per sekund: -2147483648 bit/s

Övrigt:
Totalt antal paket: 100
Förlorade paket: 100(100.00%)

Sorry

• Oregistrerad
  • 2001-09-23 20:54

Vad är "MacBredBand" ? Det låter helt vrickat. Som något värdelöst produktnamn från 1983 eller nå´t.

Ett program som testar hur snabb uppkoppling du har...

Sitter du bakom en brandvägg?

Aha, en brandväggstest, så bra!

• Oregistrerad
  • 2001-09-24 14:30

Så var får man tag på detta "macbredband" ??

Du kan ladda ner MacBredBand från http://www.3tag.com/

Ni är välkomna att föreslå ett nytt namn. Jag håller med om att MacBredBand inte är så bra men det är i alla fall bättre än ursprungsnamnet TPTest.

MacBredBand är alltså ett program som testar hur snabb ens uppkoppling är. Det är från början utvecklat av IT-kommissionen och finns att ladda ner i windows och unixversion från deras hemsida www.itkommissionen.se man kan alltså kontrollera att ens leverantör håller vad de lovar.

Macversionen är utvecklad av mig själv och företaget 3Tag SystemDesign. Det är inte en officiell version. Vi har bara tagit unix-källkoden och gjort ett glassigt MacOS X utseende till den. Det finns säkerligen buggar och dylikt i versionen som går att ladda ner men enligt mig är den redan bättre än Windows-versionen.

Felet som nämns ovan kan som sagt bero på att man sitter bakom en brandvägg. Jag har inte själv testat att göra det men det borde fungera om man ser till att öppna TCP-port 1632 för utåtgående trafik och alla UDP-portar över 1023 för både in och utgående trafik. Glöm inte att stänga portarna efter er bara.

• Medlem
  • International user
  • 2001-10-03 12:48

Skulle man inte kunna ha en avancerad inställning där man kan välja vilken UDP port som ska användas. Hade hjälpt mig eftersom jag använder en airportbasstation och där är det ganska jobbigt att mappa alla portarna. Har inte tittat på källkoden men är det servern eller klienten som bestämmer vilken UDP port?

Det har jag inte kollat men det är bäst att ändra så lite i originalkoden som möjligt. Man kan inte välja port i varken Unix eller Windows-versionen så det kommer troligen inte i Mac-versionen heller men det är en bra idé, ska kolla upp det till nästa version.

• Oregistrerad
  • 2001-10-04 02:40

OK! Dels måste jag ju testa det, dels vill jag inte dömas till ättestupan utan föreslår då helt sonika några nya namn:

Svenskt namn går förstås bort; programmet måste ju läggas upp på www.apple.com/macosx/downloads, eller hur!

- Ethernity (ordlek ethernet / evighet)
- Widebeat
- Cable Guy (risk för ™ - problem?)
- Tecepee
- TCPeace
- I pee (skoja ba)
- Bogaloo (nu tog inspirationen slut)

• Oregistrerad
  • 2001-10-04 02:45

Ooops... stavningskontrollanten kom fram!

"Programmet är ett sammarbetsprojekt mellan 3tag AB och Gabriel Falkenberg på Blekinge Tekniska Högskola."

samarbetsprojekt om jag får be!

• Oregistrerad
  • 2001-10-04 02:50

...annars var det snyggt & ADSL´et svarade bra!

1
Bevaka tråden