Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft slår sista spiken i Apples företagskista

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, då var det kört igen för Mac på kontoret! Hur många gånger skall det behöva annonseras? Apple själva satsar ju på lekplatser, med Ilife och liknande. Det leks redan tillräckligt med PC på kontoret, så där är Apple troligen chanslös. Nu kommer ju Vista med 3D-spel oxå. Schack matt, som en vis(s) skribent på N Y Times "skrev" i sin videosnutt. Att MS gör detta drag nu kan ju ha att göra med Apples stigande marknadsandel och med Vistas ljusa (läs genomskinliga) framtid. Jag väntar bara på att Justitiedepartmentet här & där skall dra fram "monopol-skriket", helst innan Apple förlorat för mycket tempo. Vi (Jag & Woz) vill inte ha en till Explorer.

Att MS väljer att ta bort detta nu kanske är ett ljus i tunneln?

Jag vill vända argumenten om detta är spiken i kistan, men för vem? Det finns en del som tror att många åtgärder som görs från MS sida att knyta kunden till sig kommer att sluta precis tvärtom. Det finns till även de av de visas skara som säger att detta tillsammans med de nya avtalen som man skall godkänna för att få installera vista är ett tecken på att desperation från MS. Som en kille med ryktade 160 i IQ en gång sa... The secret is to make them need you more then you need them...

Jag tror det pekar mot ett snabbt och abrupt slut för office på mac från MS men samtidigt nya krav på kompetens för företagens IT avdelningar och konsulter. Apple script/automator i varierande former kommer att ta facklan vidare och det kommer att finnas alternativa office från flera håll. Kraven från många inklusive regeringar och stora myndigheter är också öppna filformat, där är MS idag inte den bästa av samarbets partners...

Får jag leka med tanken att man får tillgång till PC världens direkta office konkurrenter med inbyggd typ wine funktion, (pc program utan windows) i kommande os från apple...?

mina 2cents om detta

• Medlem
  • Motala
  • 2006-12-30 13:41

Jag tycker mig se en tendens redan i dagsläget att kommuner med mera pratar mer och mer om öppen källkod och vill istället använda detta. Microsoft Office är allt i från billigt, och jag tror myndigheter och kommuner / landsting m.fl. börjar inse detta och försöker i största möjliga mån övergå till öppen källkod. Det är min förhoppning iallafall
Tycker inte om Microsofts monopol på marknaden och att de kan styra och ställa i stort sett hur som helst.

Det är sorgligt att det är windows som gäller på exemeplvis skolor - det är detta man lär sig på schemat.

Det handlar väldigt sällan om grund tänket utan undervisningen är kopplad direkt till Windows och exempelvis Office.

Våra elever lär sig Win på kärnämnes perioden trots att vi på filmdelen enbart kör OSX.

Här måste det bli en ändring, tycker jag.

Ursprungligen av draags:

Det är sorgligt att det är windows som gäller på exemeplvis skolor - det är detta man lär sig på schemat.

Det handlar väldigt sällan om grund tänket utan undervisningen är kopplad direkt till Windows och exempelvis Office.

Våra elever lär sig Win på kärnämnes perioden trots att vi på filmdelen enbart kör OSX.

Här måste det bli en ändring, tycker jag.

Att få lära sig ta reda på saker och tänka själv och argumentera för sin sak försvann samma dag som man "förbjöd" retorik undervisning i svenska grund skolor. Office och MS dominans är en verkligt stor poster för att personer med nyckel funktioner har gett upp och låter någon annan tänka åt dem. Det krävs ett generations skifte. Således tar det också tid. Jag vet ingen annan produkt som elever får lära sig på skoltid. Patetiskt dåligt av dem ansvariga för IT kompetens inom skolväsendet. Sorgligt.

Det jag upplevde som elev i gymnasiet var det att eftersom man kunde köpa PC-burkar mycket billigare än Mac (och spara pengar är det enda som betyder något) så köptes det in halvtaskiga PC-torn till film- och datorkunskapen.

På nya mackar kan man ha Parallels/Win/Office för de enstaka gånger mac Office inte fungerar och hålla sig resten av tiden i en virusfri miljö.

IT avdelningars motvilja mot att macken var för enkel borde vara borta nu då de kan gå in i kommandoraden och sudo schmodda allt vad de vill:rolleyes:

Jag sitter själv och administerar MS sharepoints från en mac. Det är sällan det trasslar mellan mac och PC. Visst händer det röda kryss i powerpoint presentationen då PC grafik länkats in men det är inte ofta. De Excel makron jag fått har funkat och kommer det en dag något som inte funkar på mac startar jag bara XP inne i parallels:)

Bevaka tråden