Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara Terminalfönster?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En stilla undran!
Jag har försökt att spara olika terminalfönster med färdiga kommandon!
Det finns ju ”spara som” i Telminalen, men varje gång jag öppnar en telminalfil som jag sparat, så öppnas det förinställda terminalfönstret utan min kodsnutt.

Hur i ”allsinadar” sparar man ett terminalfönster som sedan, exempelvis, iCal automatiskt kan öppna så att det körs??? - HUR SPAR MAN FILEN MED MIN KOD. ”SPARA SOM“ FUNKAR INTE = frustrerad!

Jag har tidigare gjort filer i Terminal med: daily, weekly, monthly rutiner. Detta fungerar utmärkt att låta iCal periodvis öppna Terminalfilerna och köra dem. - Hur gjorde jag?

Ideealiskt skulle ju vara att detta gjordes automatiskt:
1) Öppnar ett sparat teminalfönster.
2) Kör det utan att jag behöver skriva mitt administrationslösenord.
3) Stänger ned fönstret efter färdig uppgift.
4) Stänger ner Terminal.

Då kunde man ju låta iCal bestämma när de ska öppnas och köras.
Man behövde då inte bry sig.

Detta låter som ett AppleScript, eller hur! Någon som vet hur man skriver ett!
Jag kan inget om AppleScript.

Eller kanske Automator!

Mvh: Thord.

Öppna ett terminalfönster, välj "spara som" och spara filen på lämpligt ställe. Öppna den sparade filen med till exempel Textredigeraren och ändra <string>-värdet för "ExecutionString" till det terminalkommando du vill köra.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-12-15 13:14

På ditt inlägg låter det som att det du verkligen vill göra är att låta iCal exekvera ett script i samband med vissa händelser, stämmer det? Att använda 'Spara'-funktionen från Terminal betyder bara att man sparar vissa inställningar, inte kod som ska exekveras. (Man kan visserligen ange att ett visst kommando ska utföras när den sparade terminal-filen öppnas, men det är inte riktigt samma sak.)

Vad är det för script du vill köra? Vanligt shell-script? Apple-script kan man som sagt exekvera direkt från iCal. För att låta iCal exekvera ett shell-script kan man göra ett AppleScript som bara innehåller kommandot 'do shell script "sökväg/till/scriptet"'

Beroende på vad det är du vill göra och vilka kunskaper du har kan det, som du själv säger, vara lämpligare att göra vissa script i AppleScript eller Automator...

Ursprungligen av spot:

På ditt inlägg låter det som att det du verkligen vill göra är att låta iCal exekvera ett script i samband med vissa händelser, stämmer det?

Ja! Om det inte finns andra bättre sätt. T.e.x AppleScript direkt.

Ursprungligen av spot:

För att låta iCal exekvera ett shell-script kan man göra ett AppleScript som bara innehåller kommandot 'do shell script "sökväg/till/scriptet"'

Hur börjar man när man skriver en sökväg? Är det ~/ man börjar?

Bäst vore ju om man i bakgrunden kunde köra exempelvis:
sudo sh /etc/daily
och att när den sedan var klar så stängde den ner själv. (kanske genom att man i terminalfilen eller i AppleScriptet kunde lägga in adm-lösenordet.)

Mvh: Thord.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-12-15 16:03

Om det är återkommande systemunderhåll eller liknande du är ute efter att göra är det bättre att använda cron eller launchd. De är ju verktyg som är gjorda just för sådana uppgifter. iCal kan passa bättre för script som är interaktiva (och grafiska).

Jag vet inte om du känner till det, men just daily, weekly och monthly körs automatiskt av systemet, om maskinen är igång vid aktuell tid. (Daily körs 03.15 har jag för mig, utan att ha tittat efter. Detta kan man givetvis ändra, om tiden inte passar.)

Vilken version av Mac OS X använder du?

En sökväg anges på olika sätt, beroende på om den är relativ eller absolut. En absolut sökväg går hela vägen från roten, dvs /. Ex. /usr/local/bin/antiword.

En relativ sökväg utgår från den aktuella arbetskatalogen. Om aktuell arbetskatalog är /usr/local och en sökväg anges som bin/antiword avses alltså /usr/local/bin/antiword.

En sökväg expanderas också på vissa bestämda sätt, ex. blir ~/ sökvägen till den aktuelle användarens hemmapp. Ex: ~/Sites/index.html kan expanderas till /Users/bobo/Sites/index.html, om det är användaren bobo som exekverar scriptet.

Tack för din utförlighet! Men ...
”Bättre att använda cron ellr launchd" är grekiska för mig?

Jag använder 10.4.8

Sökvägar! Humm... Lite svårt att förstå. Har aldrig arbetat med detta.

Hur ändrar man tiden för Daily 03.15 till ex 10.30?

Mvh: Thord! :">

Nyttig läsning om underhållsskripten i Mac OS X
http://www.thexlab.com/faqs/maintscripts.html

Ursprungligen av Linus Söderlind:

Nyttig läsning om underhållsskripten i Mac OS X
http://www.thexlab.com/faqs/maintscripts.html

Tack för alla inlägg!
Hittade detta: http://members.cox.net/18james/anacron-tiger.html
i Linus Söderlings länktips. - Tack Linus!!!

Anacron fixar automatiskt alla periodiska skript (daily, weekly, monthly) i bakgrunden.
Man behöver inte bry sig längre efter en installation. Anacron kollar regelbundet om skripten är körda och om inte så körs dom som typ ett “cron“ skript i bakgrunden.

Man kan kolla när dessa skript kördes sist i: Verktygsprogram/Systemmeddelanden/System.log.

Man ser då vissa felmeddelanden som dessa:
cp: error processing extended attributes: Operation not permitted.
Eller: cron.weekly' terminated.

Jag epostade upphovsmannen om dessa och fick svaret nedan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
MIN FRÅGA: I had som error messages, this:
Dec 16 14:38:17 eHome anacron[58]: Job `cron.weekly' started
Dec 16 14:45:50 eHome cp: error processing extended attributes: Operation not permitted
Dec 16 14:45:50 eHome anacron[58]: Job `cron.weekly' terminated
Dec 16 14:45:50 eHome anacron[58]: Job `cron.monthly' started
Dec 16 14:45:50 eHome cp: error processing extended attributes: Operation not permitted
Dec 16 14:45:50 eHome anacron[58]: Job `cron.monthly' terminated

SVAR: The messages indicating that a particular session of anacron "terminated" are normal, and just report that it has finished that task. The error messages reading "cp: error processing extended attributes: Operation not permitted" are not from anacron, but from the Apple periodic script. You can fix those messages by following the directions on the Anacron ReadMe in the installer, or by going to the Anacron web page where the ReadMe is reprinted.

Ronald Florence • ron.18james.com
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jag har installerat detta och det fungera som det ska. Den körs automatiskt i bakgrunden när man startar datorn. Men man märker inget av det utom i ”System.log”

Anacron fungerar också på ”intelmacarna”.

DET VAR DENNA FUNKTION JAG VILLE HA!!! — TOPPEN!!!!! =

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-16 01:48

Om du ska ändra i cron eller launchd så ska du använda Lingon. Gör det så myccket bättre/enklare.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/28365

1
Bevaka tråden