Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte montera bort disk med skivverktyg.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte ofta jag ställer frågor nu för tiden, men nu har jag stött på ett problem jag inte finner svar på...

Är noga med att ta backup, via firewire, och backuperna är startbara från de externa diskarna. Klonar hela min hårddisk. Använder SuperDuper, och låter programmet starta upp från den externa..

Nu fick jag för mig idag att kolla den interna disken på Mac Minin jag har, och startade Skivverktyg från min den externa backupdisken.

Ve och fasa, Skivverktyget kunde inte montera bort den interna och köra Reparera Skiva.
(reparera skivbehörighet gick bra)
blev lite snopen, det har ju alltid gått att köra skivverktyg från extern disk, via firewire.

Kunde det bero på Intel tänkte jag, och startade upp min MDD, plockade fram dess backupdisk, startade från den och försökte köra Reparera Skiva. Nej det gick inte där heller.

Båda datorerna har 10.4.8, och jag vet att detta har gått tidigare, har något hänt i ex.vis 10.4.8 uppdateringen eller de säkerhetsuppdateringar som varit.

Blir inte klok på detta.
Testade även med Tech Tool Pro (senaste utgåvan) i båda, och den klarade inte heller av att "unmounta volume"...

Starta från DVD-skiva och köra skivverktyg går fint, likaså att starta från Tech toolskivan, men det har varit smidigt att tidigare starta från backupdisk, och från den köra ett verktyg.

Funderar på om det är nån bugg i SuperDuper som orsakar detta fenomen...
Allt annat fungerar som det ska, så lite märligt är det...

Har kommit så långt i mitt testande att om jag startar utan tillägg, dvs Säker start så kan jag köra Reparera Skiva från den externa disken.

Så då är det något som stör, men vad ??:(

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-17 11:14

Kolla att "Bortse från ägarskap på den här enheten"" inte är ikryssad (Visa info) för den externa disken.

Senast redigerat 2007-05-12 12:24

Är "på väg" att lösa felet, har tagit mig lite tid, ( och en natts funderingar) tror mig veta orsaken..återkommer

Felet är löst, men det var klurigt att hitta.

Det var två program som aktiverades och tog kontakt med den interna disken på Mac Mini och som då inte kunde avmonteras när Skivverktyg skulle köra "Reparera skiva".
Det ena programmet, som jag nyligen installerat, Main Menu hade på eget bevåg placerat sig i Startobjekt, det andra som jag också nyligen roat mig med är Overflow.

När båda dessa är "bortkopplade" så fungerar det som det alltid gjort. Kunna köra Skivverktyg och även Tech Tool Pro från den externa disken in mot den interna.

Började med att avaktivera flera Startobjekt, och efter ut och inloggning gick det att mata ut MacIntosh HD, men så fort jag aktiverade Overflow och via den klickade på Skivverktyg var det kört. Tog ett tag innan jag kom på att det var Overflow...

Men nu är det löst...dumma program som ger en huvudbry...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-17 13:14

Overflow är ett skitprogram.

Det är möjligt, återgår nog till det jag haft i "evinnerliga tider", Dragthing

1
Bevaka tråden