Inte ofta jag ställer frågor nu för tiden, men nu har jag stött på ett problem jag inte finner svar på...
Är noga med att ta backup, via firewire, och backuperna är startbara från de externa diskarna. Klonar hela min hårddisk. Använder SuperDuper, och låter programmet starta upp från den externa..
Nu fick jag för mig idag att kolla den interna disken på Mac Minin jag har, och startade Skivverktyg från min den externa backupdisken.
Ve och fasa, Skivverktyget kunde inte montera bort den interna och köra Reparera Skiva.
(reparera skivbehörighet gick bra)
blev lite snopen, det har ju alltid gått att köra skivverktyg från extern disk, via firewire.
Kunde det bero på Intel tänkte jag, och startade upp min MDD, plockade fram dess backupdisk, startade från den och försökte köra Reparera Skiva. Nej det gick inte där heller.
Båda datorerna har 10.4.8, och jag vet att detta har gått tidigare, har något hänt i ex.vis 10.4.8 uppdateringen eller de säkerhetsuppdateringar som varit.
Blir inte klok på detta.
Testade även med Tech Tool Pro (senaste utgåvan) i båda, och den klarade inte heller av att "unmounta volume"...
Starta från DVD-skiva och köra skivverktyg går fint, likaså att starta från Tech toolskivan, men det har varit smidigt att tidigare starta från backupdisk, och från den köra ett verktyg.
Funderar på om det är nån bugg i SuperDuper som orsakar detta fenomen...
Allt annat fungerar som det ska, så lite märligt är det...