Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avinstallerar man Safari?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Hur avinstallerar man Safari?
Jag menar då inte att kasta den i papperskorgen och slänga .plist-filen.

Safari fungerar inte bra på min Mac.
Dynamiska länkar (javascript) fälls inte ut på vissa hemsidor. (Alla andra browsers funkar toppen).
Hos en kompis så funkar Safari på just den hemsidan. Men inte min Safari!!!!

Jag vill AVINSTALLERA ALLT som har med Safari att göra och sedan installera om den.
Använder den några speciella filer som inte direkt tillhör Safari? - Javafiler? - Eller...?

Jag har gjort en ARKIV-INSTALL med ett nytt system. = Funkade ej. Samma problem!!!

Jag har rensat alla cache-filer med Cocktail. = Funkade ej. Samma problem!!!

Jag har gjort ett nytt konto och loggat in där. = Samma fel kvarstår!

Hoppas att någon vet! — Någon ”fil” i min maskin på låg nivå har blivit ”knäpp”.

Mvh: Thord!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 00:03

Hm... du kan inte ha glömt att installera något simpelt som Flash eller Shockwave eller så...???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 00:24

Eller du kanske har en äldre version av Safari än din kompis?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 00:44

Vilken version av Mac OS X har du?

Safari har inte lika utbrett javascriptstöd som andra webbläsare, men nu för tiden tycker jag att det är väldigt sällan man hittar någon sajt som inte fungerar. Vilken webbsida är det som inte fungerar? Skicka en länk så kan vi andra prova och du får dessutom bevisat att du har rätt.

P.S: Vilken version av OS X kör du?

Hej alla!
Jag har den senaste versionen av Safari (2.0.4).
Jag kör Mac OS 10.4.8.
Jag har Flash och Shockwave. Alla andra browsers fungerar!?

Mvh: Thord.

Den felande länken är: http://www.tpcab.se/
På höger sida, de gula länkarna fälls inte ut!

Ursprungligen av TRLfineart:

Den felande länken är: http://www.tpcab.se/
På höger sida, de gula länkarna fälls inte ut!

Funkar inte i min Safari heller (senaste versionen).
Funkar i min Firefox 2, men funkar inte till 100% i Opera 9.
De som kodat den sidan har gjort ett dåligt jobb. Skicka ett mail och be dem lösa det. Vilka fler sidor var det som inte fungerade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 12:05
Ursprungligen av TRLfineart:

Den felande länken är: http://www.tpcab.se/
På höger sida, de gula länkarna fälls inte ut!

Den försökte jag regga till mitt bolag för inte så länge sen.

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-18 09:54

Jag glodde med Firefox och med Safari, det fälldes inte ut några gula länkar. Men i övrigt fungerade det, så vitt jag kan se.

*allergisk mot gula länkar*;)

Tror du kan göra samma sak med CSS och Javascript mycket snyggare kodmässigt - dom där oändliga <font> taggarna gör ingen glad heller.

Ursprungligen av Björnström:

Tror du kan göra samma sak med CSS och Javascript mycket snyggare kodmässigt - dom där oändliga <font> taggarna gör ingen glad heller.

Tjenare Björnström!
Jag tror du tittade på FRAME-coden där finns FONT taggar för robot till t.ex. Google! = Sökmotoroptimering!

Mvh: Thord!

Humm...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 19:46
Ursprungligen av TRLfineart:

Humm...

okej. precis. exakt.

vill du installera om safari skulle jag säga att det enda rätta är att installera om hela os x. precis som med internet explorer och windows.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-18 21:40
Ursprungligen av desh:

okej. precis. exakt.

vill du installera om safari skulle jag säga att det enda rätta är att installera om hela os x. precis som med internet explorer och windows.

Nä, så blir det väl inte. Inställningarna för safari ligger i safaris plist och safari.app är programmet. Det är allt.
IE är däremot lite klurigare att få bort...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-18 21:48
Ursprungligen av Sidde:

Nä, så blir det väl inte. Inställningarna för safari ligger i safaris plist och safari.app är programmet. Det är allt.
IE är däremot lite klurigare att få bort...

beror väl på vad man menar; någon annat är inställningsfilerna måste ju vara problemet om han inte lyckades lösa det, genom att ta bort dessa, som tidigare nämdes. WebKit ligger ju inbakat i OS X, så om rendreringen "gått sönder" är det nog en fräsh os install om gäller. tror ej att d är felet just i detta fall, utan snarare hemsidan!

  • Medlem
  • 2006-12-18 18:38

Jag ser en del gula länkar, men inte alla verkar det som. Dessutom sitter de på vänster sida i min data, inte på höger. Fast så kör jag PC också, med Firefox 2.

Ok! - Humm... igen!
Nu har jag gjort allt jag kan minnas! - Suck!!! = Glad ändå!

Detta har jag också gjort!: Fick tips om att skaffa ”Pacifist” (shareware-Installerare).

Gjorde det och gjorde enligt tipset jag fick:
”Gå in på versiontracker, ladda hem Pacifist. öppna Tigerskivan med det programmet, sök på Safari, Markera dom filer som kommer upp, välj installera. När datorn frågar om du ska ersätta dom gamla filerna, gör det. sen borde det fungera.” — Jerry.

Jag tror att Safari visade 300-filer som tillhör den. Jag skrev över ALLA dessa med nya fräscha filer. - Sedan en uppdatering av systemet och Safari! - ???
Nu ska det väl fungera = NEJ! SAMMA PROBLEM! Felet ligger någon annanstans inte i Safari, ... tydligtvis, ...eller? Humm...?

Jag har en annan partition med ThechTools på en sk. eDrive. Här finns ett system och även Safari. Startade därifrån. Här fungerar Safari som det ska med gula-länkar och så!!! - ???
Måste vara något fel som ligger utanför Safari men som påverkar just Safari? Denna känsliga browser.

Och en ARKIVERA-INSTALLERA fungerade inte heller?? - Vad lämmnas orört när man gör detta tro? Om man vet detta så kunde man ju inringa problemet.

Kul va? - Mvh: Thord.

Det är inget fel på Safari, inte min heller som inte kan se menyn. Inte på någons som inte kan se den. Det beror på att sidan är dåligt programmerad. Be skaparen göra om och göra rätt.
Menyn fälls visserligen ut för alla, men den fälls ut under en frame. Man kan inte fälla ut den över en frame. Dumbommar!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det är inget fel på Safari, inte min heller som inte kan se menyn. Inte på någons som inte kan se den. Det beror på att sidan är dåligt programmerad. Be skaparen göra om och göra rätt.
Menyn fälls visserligen ut för alla, men den fälls ut under en frame. Man kan inte fälla ut den över en frame. Dumbommar!

Detta ÄR ett skript som går att fälla ut över FRAMES det finns sådana. Detta fungerar jättebra i tex Camino, FireFox, Netscape, mm.

Förresten tycker jag inte du ska vara så styv i korken! Alla människor kan GÖRA fel!
Här kan du finna skritpet du inte trodde fanns: TIGRA GOLD - Var så god! Cross-Framed kallas det!

Svagheten ÄR Safari, som ÄR för känslig. - Tyvärr! fast - Camino Är mycket bättre!

Mvh: Thord!

Att sen tro att det heter leftmargin är bara pinsamt för den som skapade sidan.

Svagheten är fortfarande den som skapade sidan som borde sett till att den fungerar som den ska. HTML är innehållsuppmärkning menat att tolkas olika på olika plattformar, med CSS ger man det utseende och med JavaScript beteende (för att sammanfatta det, det finns ett par undantag, men så är det rent generellt). Har man inte insett det kanske man inte ska göra webbplatser professionellt.

Jag känner mycket väl till flera olika tekniker att få javascript-genererade fält att kommunicera med varandra över frames, ingen av den är speciellt förlåtande. Det betyder inte att de är bra bara för att de finns. Inte heller att de fungerar för alla.

Vad hade det varit för fel med att göra menyn som en SSI och skippa frames helt och hållet? Det hade fungerat ljusår bättre att bara gör det så.

Kan man inte få sin sida att tolkas bra på olika plattformar bör man antingen se över den eller fråga sig om den plattformen man inte stöder är värd att stöda.

Har man dock gjort det grundläggande arbetet rätt från början blir det oftast inte svårt att se över de detaljer som återstår för att få det bra på alla plattformar.

Föresten vill du inte avinstallera ALLT som har med Safari att göra. Då avinstallerar du Web kit, vilket innebär att flera andra program slutar fungera. T.ex. Hjälpvisning, iTunes, Skype, Adium, Mail, Dashboard, iChat, etc.

Jag tycker i all vänlighet att du kunde ha en annan framtoning!
Denna tråd var inget angrepp på dig. Så varför angriper DU andra!

På ett sådant här forum finns det många som kan ”MYCKET” och det finns ingen plats för att slå varandra i huvudet bara för det.

Mvh: Thord!

Ursprungligen av TRLfineart:

Jag tycker i all vänlighet att du kunde ha en annan framtoning!
Denna tråd var inget angrepp på dig. Så varför angriper DU andra!

På ett sådant här forum finns det många som kan ”MYCKET” och det finns ingen plats för att slå varandra i huvudet bara för det.

Mvh: Thord!

Thord, det här är ett forum där åsiktsfrihet råder. Ger du dig in i en diskussion måste du finna dig i att andra deltagare har en annan åsikt än du. Det är varken oförskämt eller osakligt att säga att Safari inte är en dålig webbläsare för att den beter sig på ett annat sätt än du tänkt dig när man matar den med undermålig kod.

Tvärtom tycker jag att Niklas fört en väl underbyggd argumentation, och att säga att han slår dig i huvudet bara för att han har en annan uppfattning än du blir bara löjligt. Jag föreslår att du tar till dig av hans synpunkter i stället för att vända taggarna utåt.

Ursprungligen av Samuel K:

Thord, det här är ett forum där åsiktsfrihet råder. Ger du dig in i en diskussion måste du finna dig i att andra deltagare har en annan åsikt än du. Det är varken oförskämt eller osakligt att säga att Safari inte är en dålig webbläsare för att den beter sig på ett annat sätt än du tänkt dig när man matar den med undermålig kod.

Tvärtom tycker jag att Niklas fört en väl underbyggd argumentation, och att säga att han slår dig i huvudet bara för att han har en annan uppfattning än du blir bara löjligt. Jag föreslår att du tar till dig av hans synpunkter i stället för att vända taggarna utåt.

Undermålig kod säger du?
Varför fungerar då sidan i andras Safari men inte hos andra.
Är det skillnad på Safari och Safari (om man nu har samma version, givetvis)?
Nej! Safari ÄR för känslig! - Tycker jag!

Denna tråd var inte tänkt som en diskussion!
Håller inte med dig!

Ursprungligen av TRLfineart:

Undermålig kod säger du?
Varför fungerar då sidan i andras Safari men inte hos andra.
Är det skillnad på Safari och Safari (om man nu har samma version, givetvis)?
Nej! Safari ÄR för känslig! - Tycker jag!

Denna tråd var inte tänkt som en diskussion!
Håller inte med dig!

Inte för att starta en allt för eldi diskussion, men att på ett diskussionsforum ställa en fråga och sen förvänta sig svar är väl en diskussion? Om inte annat så är det upplagt för en sådan.

Vad gäller koden så kan man antagligen spåra problemet ännu längre tillbaka, nämligen att det inte var strikt från första början. Webb-läsare idag är väldigt (extremt, i vissa fall) förlåtande vad gäller konstig uppmärkning och dålig kod. Det gör att man som utvecklare inte behöver bry sig lika mycket om att skriva sin kod/uppmärkning/etc. på ett bra och standardiserat sätt. Något som har skapade en dålig spiral där det "var enkelt" att skapa hemsidor, men det som fanns bakom egentligen inte var så välgjort. När besökare väl kom så ville de ju att det skulle se bra ut och utvecklarna av webb-läsare var tvungna att hela tiden klara av en massa undantag och så vidare...

Visserligen är W3s kod-validator inte perfekt, men den ger en bra bild över hurpass väl en html/xhtml-sida ser ut:
Webb-platsens frames
Webb-platsens navigation (som förbättrats sen sist jag kollade)
Webb-platsens sidhuvud
En vanlig sida från webb-platsen

Ursprungligen av TRLfineart:

Undermålig kod säger du?
Varför fungerar då sidan i andras Safari men inte hos andra.
Är det skillnad på Safari och Safari (om man nu har samma version, givetvis)?
Nej! Safari ÄR för känslig! - Tycker jag!

Kod som inte följer standarder och använder tejp-och-tuggummilösningar som får sidan att fungera på valda webbläsare ÄR undermålig.

Citat:

Denna tråd var inte tänkt som en diskussion!
Håller inte med dig!

Thord, jag tror du missuppfattat vad knappen "Ny diskussion" gör. Vill du stå evigt oemotsagd får du börja umgås med afatiker i stället.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 21:32
Ursprungligen av TRLfineart:

Undermålig kod säger du?
Varför fungerar då sidan i andras Safari men inte hos andra.
Är det skillnad på Safari och Safari (om man nu har samma version, givetvis)?
Nej! Safari ÄR för känslig! - Tycker jag!

Denna tråd var inte tänkt som en diskussion!
Håller inte med dig!

Nu verkar det ju inte som om det fungerar i NÅGON safari visserligen..

Bevaka tråden