Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur avinstallerar man Safari?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kallade ett par misstag för pinsamma och berättade att någon gjort ett fel. Om det är att angripa någon och slå denne i huvudet så är det väl så. Vill du inte ha några förklaringar till underliga beteenden i olika program och hur man kan lösa dem föreslår jag att du ignorerar alla som berättar för dig att något gjorts på fel sätt.

Alla gör fel någon gång, de som tar tillfället i akt att förbättra sig gör dock färre fel i längden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 15:28

Men frågorna som i början ställdes måste väl vara besvarade;
* Du KAN INTE avinstallera hela Safari eftersom den till största del består av WebKit som en är OS X komponent. Eller rättare sagt, BÖR INTE.
* Man skall inte använda frames. Hitta EN professionell sida som gör det.. http://apptools.com/rants/framesevil.php
* Safari är mycket bra på att stöda STANDARDER, inte alla hacks som finns i olika webbläsare; http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html

solong...

Ja, ja! OK!
Från min sida så är det inte illa menat!
Jag missförstod dig säkert!

W3s kod-validator verkar inte så bra! Den verkar meddela en ”massa fel” som GoLive accepterar. Och som GoLive rekommenderar! När jag kollar koden i GoLive så säger den att det inte finns några fel. Jag har CS2 versionen. JAAA! DreamW är bätter. Men nu har jag GoLive!

JA! Frames är ett otyg! Ja vet! Ska försöka att ta mig ur detta! Inte så lätt när man är fastramad (ett skämt!)

Men i varje fall så fungerar länkarna (javascriptet) i nästa ALLA browsers utom MIN Safari. - Knepigt!
Det blir nog en omformatering och nyinstallation av allt, eftersom inte arkivera/installera funkade.

Mvh: Thord!

Hej alla!
Jag gjorde en "Validering" hos http://validator.w3.org/ på denna tråd som vi läser i. Bara på skoj!

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.99mac.se%2Fsafari%2F109512-hur-avinstallerar-man-safari.html&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&ss=1@

Det blev 63 errors! = lite mer än på tpcsidan som vi diskuterat om. Kolla om du vill!
Ska man alltså tolka detta som om 99mac använder undermålig kod?
Konstigt att Safari funkar här?

Jag tror att denna ”Validator” är på tok för känslig. Eller vad det är???

Här är en ”Validering” på www.99mac.se
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.99mac.se%2F
Det blev 14 errors och flera varningar.

Frågan är: Kan man lita på detta ”Valideringsverktyg”. - Jag undrar det?
Jag tror INTE att 99mac har undermålig kod som detta verktyg antyder.

Vad ska man tro! - Hur det än är så fungerar inte Safari på en viss sida, ...men min kompis Safari gör det hur bra som helst. - Undermålig kod?

Det jag menade med att avinstallera Safari var ju att jag sedan skulle kunna installera en ny version som funkade. Men den verkar inte ens trivas i sin egen miljö, Mac OS.

Atonbladet = 211 errors!
Expressen = 1771 errors!
MacWorld = 97 errors!

Fortsätt själv att testa! - Kul! - Massor av undermålig kod! - Överallt!!

Mvh: Thord

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-20 16:01
Ursprungligen av TRLfineart:

Ska man alltså tolka detta som om 99mac använder undermålig kod?
Konstigt att Safari funkar här?

Jag tror att denna ”Validator” är på tok för känslig. Eller vad det är???

Nej den är inte för känslig. Jag tycker du borde förstå varför?!

Den validerar så att man följer den standard man garanterar. Säger man i koden att det är en XHTML sida, skall man följa alla dessa regler, för att veta att det ser bra ut i alla webbläsare, pc som mac, datorer som mobiler. Den är dessutom utvecklad av skaparna av HTML.

Att 99Mac fungerar på Safari är kanske inte så märkligt? Den är förmodligen gjort på en dator med Safari.. Eller?

Visst kan man fortsätta...
MSN - 0 fel
Flickr - 0 fel
A List Apart - 0 fel
Daring Fireball - 0 fel
Cameron Moll - 0 fel
Dictionary - 0 fel

Som jag skrev tidigare. Anledningen att det kan fungera utan att validera är att de som skapat Webb-läsarna tillåter många konstigheter, inte för att det är bra att skapa konstig uppmärkning.

Sen är det viktigt att veta att html-koden i det här fallet inte har något med saken att göra att menyn göms under en frame eller inte. Anledningen att det kom upp som ett ämne är att det är dålig stil att använda sig av JavaScript på det sättet som blockerar många använder från att kunna utnyttja sidan ordentligt. Ett steg på vägen mot en bättre Webb-plats är att ha fullt funktionell uppmärkning av innehållet på sidorna.

Frames är till och med gjorda med den explicita uppgiften att det som syns i den ena rutan inte ska synas i den andra.

”Copy that!” - Som dom säger på NASA

Mvh: Thord!

Hej alla!
Nu har jag kollat och kollat.
Jag installerade 10.4.5 på en FW hårddisk och körde Safari därifrån. Javisst! Då fungerade det. - BRA tänkte jag och uppdaterade till 10.4.8 genom en combo-uppdatering.

Nu fungerar det INTE!

Min kompis hade 10.4.4. Det var därför det fungerade hos honom men inte hos mig med 10.4.8.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-28 14:28
Ursprungligen av TRLfineart:

Hej alla!
Nu har jag kollat och kollat.
Jag installerade 10.4.5 på en FW hårddisk och körde Safari därifrån. Javisst! Då fungerade det. - BRA tänkte jag och uppdaterade till 10.4.8 genom en combo-uppdatering.

Nu fungerar det INTE!

Min kompis hade 10.4.4. Det var därför det fungerade hos honom men inte hos mig med 10.4.8.

Det är rimligt att Safari stöder standarder bättre nu, i en senare version. Jag tycker att man skall hålla sig till standarder när man bygger hemsidor.

Vill hoppa in, sent i diskutionen..

Safari hade skitkasst javascript-stöd från början. Sedan blev det mycket bättre, dock ligger de fortfarande efter när det gäller en del mer esoteriska aspekter på javascript, exempelvis designMode() och en del DOM-relaterat scriptande. Dock är de snabbt på väg ikapp.

Jag vet inte hur man knappat fram "cross-frame" scriptet, men jag kan gissa.. och oavsett om jag gissar rätt är detta ljusår ifrån alla standarder och moderna ambitioner. (Jag skulle f ö kunna sätta en halv framtand (har en halva i plast jag kan offra) på att det inte funkar på alla webbläsare p g a bristande syntax eller dålig short-hand, det är nästan alltid något sånt. Vanligast är att man inte kallar på DOM-noder med rätt syntax och det är inte otypiskt att just Safari kan trilla dit då.

Cross-frame scripting är en mardröm på alla sätt och några till, och ett helvete att sedan ersätta med "normal" server side scripting.

CSS har sedan länge programmatiskt mycket enklare fullgott stöd för motsvarande funktionalitet, med korrekt semantiskt sammanhang - vilket bl a innebär att sökmotorer, robotar och enklare webläsare kommer åt innehållet ordentligt.

Jag tycker själv att väger man in alla olika standarder (och hacks) som används vid webbpublicering så är Safari en av de bättre webbläsarna. När det gäller stöd för avancerade bild- och mediafunktioner samt för CSS är Safari för närvarande den erkänt bästa webbläsaren.

För mig som programmerar mycket webbadmins och sånt är dock Safari lite av en problemläsare, dels som sagt p g a vissa brister i javascript, dels p g a en ovilja att tillåta styling av många formulär-elemet-attribut.

Slutligen en kommentar till w3c:s valideringar:
Poängen här är ju inte att tala om huruvida hemsidan funkar eller inte, poängen är att tala om huruvida du lyckas stödja deras standarder. Detta är inte en fråga om känslighet eller ungefärliga bedömningar, antingen stödjer din webbsida standarden ifråga eller inte.
Tycker inte att det finns så mycket att tycka om just den biten.. Dock kan man ju om man vill blanda sig i arbetet kring framtagandet av nya standarder om man är intresserad.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-05 02:04

Egentligen inget att tjafsa om. Man måste ju ha flera webbläsare om man ska kunna glo på alla sidor. Jag växlar mellan Safari och Firefox, det den inte inte kan visa bra, kan den andra.

Bevaka tråden