Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur håller jag koll på fil-ändelser?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2007-01-05 18:10

Kan de filändelser man behöver och även vilka program som hör till när det behövs i windows men nu e jag helt borta! Finns det något bra ställe att kolla så att man slipper starta ny tråd varenda gång? Just nu är det .sit jag inte fattar.

• Oregistrerad
  • 2007-01-05 18:14

stuffit expander kan packa upp det..
.sit är typ som .zip fast annolunda.

• Medlem
  • 2007-01-05 18:31

På OS X är inte filändelser det viktiga, systemet använder främst andra sätt för att associera filer med program. Bara när sådan metadata saknas tittar OS:et på filändelserna.

Inte svar på frågan, men kanske bra att veta.
StuffIt hittar du på http://www.allume.com/mac/index.html

Ursprungligen av SirN:

På OS X är inte filändelser det viktiga, systemet använder främst andra sätt för att associera filer med program. Bara när sådan metadata saknas tittar OS:et på filändelserna.

Inte svar på frågan, men kanske bra att veta.
StuffIt hittar du på http://www.allume.com/mac/index.html

Nja...jo, men det är rätt bra att ha dem i alla fall så att inte andra ruttnar när de får en fil och inte kan öppna den. Sen kan man ha dem dolda som default.
Väljs i Finder - inställningar - avancerat - visa filnamnstillägg.

Och Stuffit Expander ingår väl i systeminstallationen, men man kan plocka hem en nyare utgåva från länken SirN gav.

Ursprungligen av Svante S:

Och Stuffit Expander ingår väl i systeminstallationen, men man kan plocka hem en nyare utgåva från länken SirN gav.

Det finns inte med i Mac OS X 10.4. Tror den senaste systemversionen som hade det var 10.3.

Ursprungligen av Christofer:

Det finns inte med i Mac OS X 10.4. Tror den senaste systemversionen som hade det var 10.3.

Inte? OK, det var så länge sen jag installerade fyran att jag har väl glömt.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2007-01-05 18:35

Tackar, gillar det här stället. Snabba och bra svar som man förstår utan att man behöver känna sej dum.

Ursprungligen av mrock:

Finns det något bra ställe att kolla så att man slipper starta ny tråd varenda gång?

http://filext.com/

Apple har sedan start rekommenderat OS X-utvecklare att använda filändelser och att inte förlita sig på metadata i resursdelar. Med andra ord bör man som andra redan sagt använda filändelser även på Mac

• Medlem
  • 2007-01-05 19:23

Jo, att ha filändelser har ju sin nytta - speciellt om man skickar dom fram och tillbaka till Windows-tomtar. Men många "switchers" blir förvirrade av att filer med samma ändelse kan öppnas i olika program när man dubbelklickar på dom, så det kan vara bra att påtala att det inte riktigt fungerar på samma sätt.

StuffIt följer väl inte med OS-X längre?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-01-05 20:54
1
Bevaka tråden