Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C64a som musikmaskin

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-31 11:34

Finns det några bra program till den? eller får man programera från scratch?
Jag vet att Encore är "haj" på 64a. Jag har läst att det fanns keyboard och nått program men har inte fått tag på det.

jora.. det finns.. men rakna inte med nat som ar lattanvant

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-31 14:01

Vad heter det? jag tycker det skulle vara en grov retro-kick att ha den gamle kompisen ibland mina prylar.

oj.. ingen aning
Jag har ett som jag satt och korde lite i for nat ar sedan.. men jag hittade ingen textfil som forklarade hur det fungerar.. sa fick ingenting gjort i det

Jag ska forsoka kolla upp det.. du kan val skicka en paminnelsepost nan dag efter nyar?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-12-31 16:10

Okej shysst! jag gör´t

Kolla upp "Synthesizer64". Lättanvänt program för att skapa ljud i burken...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-01 21:59

Enapa : Jag försökte länge köpa, alternativt bygga ett midi-interface till min c64 men det blev aldrig något av det. Annars finns det ett rätt coolt C64 program där man själv programmerar (kodar m.a.o.) sina syntljud och kompilerar, för att sen kunna använda C64:an som synt. Men det blir rätt bökigt...

Jag försökte hitta hemsidan till programmet jag pratade om men jag har gett upp efter en halvtimme´s letande, jag tror att snubben bakom programmet var svensk iaf. Kanske har det på nån skiva nånstans, men det är ju ingen idé att leta när man ändå inte har nått MIDI-interface. Om man vill köra MIDI vill säga...

...blev skitsugen på att lyssna på Martin Galway´s Ocean Loader nu, undrar om jag har kvar SidPlay på hårddisken? Mmmm....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-01 22:50

Enapa, du har ju en fet Sidstation, what else do you need?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 02:18

PF : Sidstation är om jag inte minns fel polyfonisk och monotimbral. Apan vill kanske göra riktiga c64-låtar!

Dvs kick, snare och bas på sidchannel #1, lead och plinkplonk på sidchannel #2 och arpeggio-ackord på sidchannel #3. Vad gjorde man inte när man bara hade 3 kanaler?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 02:44

Man gjorde inte låtar som gick till världshistorien!

Enapa - du kan ju alltid sampla från din Sidstation vetja. På så vis kan du bygga en egen C-6400 MKIII med tanke på hur många kanaler å möjligheter du kan trolla fram...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 11:15

PF : Who cares? Det är väldigt kul och kreativt att försöka göra musik med endast 3 kanaler. Rent allmänt tror jag ibland att man blir mer kreativ om man har begränsningar till sitt skapande. Nu menar jag inte en begränsning så som att limma igen keyboardet på sin keyboard och bara göra låtar på de svarta tangenterna, utan mer som att göra musik i gamla trackers eller musikprogram på diverse platformar.

Själv gjorde jag en gång en låt genom att ladda in olika datafiler som samplingar och göra musik på det.

- Hmmm, hur låter den här gif-bilden?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-01-02 11:49

Jag tyckte det verkade vara en kul ide´ att testa "the real deal" och jag har 2 64or liggandes på nån vind nånnstans. Visst är sidstationen bra men som sagt är det en utmaning att bita i(och skojj). Jag har gjort en låt med bara sidljud men då är det ju bara att göra massa sidstations pålägg och ett trummprogram. Man kan göra rytmprylar med wavetable i stationen....men men
Jag hitade odintracker nån som vet ngt om det?

Jag tycker det är kul med 64-låtar.
En del är otroligt bra och charmiga. Musiken till "Giana sisters" är en av mina favvoriter.

Jag har ett gäng låtar hemma som jag brukar lyssna på i SIDamp, som är ett plugin till winamp.

Jag har ett VSTi som heter QuadraSID... shit vilka snygga leadljud man kan få fram med det (som inte låter som en 64). Det är vad jag använder det till mest.

Encore: Jag tycker det är intressant det du säger om "göra musik med tre kanaler". Just sådana begränsningar är ofta väldigt roligt att arbeta med, i alla fall ur en kreativ synvinkel. Jag satt och spelade något spel på Gameboy och då slog det mig vilken bra och svängig musik det var. Det kan knappast vara med än 3 kanaler, och då är det ändå trumkomp, ackord och hela köret. Imponerande. En annan klassiker är ju Super Mario. Mycket bra låt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 17:23

Antar jag är mer maximalist än minimalist...

  • Medlem
  • 2003-01-02 20:02

PF: När man inte har så många kanaler/synthar att leka med, då måste man koncentrera sig på att göra varje ingående del så bra som möjligt, man kan inte dölja något bakom ett tjusigt ackord.

Sade killen som har Machinedrum/FS1r/TB-303/TR-606/Pro-One/Sidstation insyltade i en låt just nu. Minimalist? Nja...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 22:04

enapa : Gå in på Lemon64. På Apps -> Music finns det massor med program. Kan nämna några jag provat :

JCH Editor - En av de bättre c64-trackers, tyckte den var jobbig att sätta sig in i men den kan väldigt mycket.

Bass 64 - En liten bassynt, också lite jobbig att använda (styrs endast med joysticken, har jag för mig) men kan funka som en fattigmans 303:a.

MicroRhythm - Trummaskin, hade det här programmet när jag var mindre, tror att ljuden är samplade från en TR707.

SAM - Inget musikprogram men kan få 64:an att snacka. Väldigt coolt! Använder den bland annat på min telefonsvarare.

Fanns en del andra program på listan med spännande titlar jag aldrig hört om ens, ska ladda hem o prova en dag.

Covers BitOps C64 page / tools finns programmet GoatTracker, ett litet speciellt program. Gör sid musik med ett PC-program. Stödjer HardSID men kan simulera som emulatorerna också. Programmet producerar filer som såklart kan spelas på en riktig c64:a. Groovy!

Kan passa på att tipsa om en annan bra sida : c64.sk, mycket aktuella nyheter i c64 världen, här hittar man ibland musiktävlingar med just GoatTracker.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-01-02 22:25

Guldgruva! kan du förklara hur man får över d64 filerna som finns zippade där....

snälla. Behöver man nån kabel eller dylikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-02 23:02

Det finns många olika sätt. Jag tycker du ska kolla in World of Fairlight : PC Tools och läsa dig till hur man gör.

Själv har jag gjort på 2 olika sätt. (när jag pysslade en del med C64:an)

1. Använde ett program (minns tyvärr inte vilket) som konverterade t64 (tape64, alltså oftast 1 fil) till wavefiler som jag spelade över på band (har ett bra kassettdäck) och sen var det bara att köra igång på c64:an. Programmet sparade spelet i Turbo-format och eftersom jag har The Final Cartridge 3 så tar det därmed inte mer än kanske 30 sekunder att starta datorn och ladda in programmet.

2. Lödade ihop en X1541 kabel till diskdriven, man kopplar ihop 1541 diskdriven till PC med hjälp av den här kabel och för över filerna i ett program som påminner om Norton Commander, Star Commander heter det. Hade lite nackdelar, jag sabbade bl.a. 2 printerportar med det + att det funkar inte med för snabba datorer. Fanns även en bättre kabel som hette XE1541, den ska visst vara det bästa sättet att föra över spel.

puuh.. mycket skrivande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 23:39

Mycket imponerande, Encore! Härligt med dig här i forumet, du har verkligen djupdykt i "mycket musikaliskt möjlig low tech", klart kul!

Jag springer och gömmer mig bakom lite maffiga ackord och ursäktar mig genast!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-03 02:29

enapa : Glömde lägga till en sak.. du kan ju förstås testa programmen med hjälp av en c64-emulator också. Min personlig favvis har länge varit CCS64 men VICE ska också vara bra. Du hittar båda på Lemon64.

Skulle förresten varit kul att se en screenshot på den där sequencern till C64 från Steinberg, Pro16. Har letat lite men hittar ingenting än så länge. Nåja, jag hittade lite info och bilder på Atari-efterföljaren Pro24 , föregångaren till Cubase alltså. Kan vara svårt att tro att C64 versionen var lika glassig, trots allt skulle det vara några kb kvar till arrangemangen också. :rolleyes:

- Main Screen

- Grid Editor"

- Drum Editor

- Score Editor

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-03 02:36

Härliga nostalgibilder. Pro 12 & 24 hängde sig likt deprimerade galärslavar, dock. Cubase 1.x någonting styrde upp det hela och jobbade mycket stadigt.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-01-03 10:32

SUGEN!!Jag får leta efter wavfilsprogrammet, jag har testat massa emulatorer men ljudet( )har inte funkat för mig i dom.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-01-03 10:39

Wav-prg verkar funka nu måste man bara hem och gräva hos mor+far,

TACK Encore.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-03 15:55

enapa : No problemo!

Jag blev själv sugen på att göra lite c64 musik, man kanske skulle ladda hem Goattracker igen.

Btw, du frågade om Odin Tracker förut, hittade nyss den officiella hemsidan. Vad jag förstår så använder den hela patterns (typ 64 rader per pattern, skulle jag gissa) istället för separata och varierbara rowstorlekar. (som å ena sidan ger dig mycket musikalisk frihet och i slutändan små musikfiler, å andra sidan kan vara skitjobbigt att tracka effektivt i)

- Öh, öh.. var är noterna? :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 15:57

Shit! Hittade den här tråden från i vintras. Fan vad jag blev nostalgisk nu. Nästan så att jag plockar fram C64:an igen och gör lite ljudeffekter via BASIC, eller nått. Suck...

Hehe.. funderade ett tag på att snickra ihop ett ljudprogram för att styra en C64 per midi, men kom aldrig längre än att göra någon enkel grund i BASIC. Billigare än en Sidstation, men jag vet inte om det är värt besväret..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-12 16:45

Mmm man blir ju aldrig trött på det chipet, jag trixade med sidstionen nu i veckan... sicken karaktär! huhj..303 släng dig i väggen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 21:04

Sid chippet har väl fyra kanaler??

Jag hittade en SIDstation för 2500:- förut men den hade precis blivit såld när jag hittade annonsen

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-13 08:59

Helix : Nej, 3 kanaler. Du tänker nog på Sidplay eller så.

Bevaka tråden