Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C64a som musikmaskin

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-11-13 10:35

VSTin Quadra-SID har fyra kanaler men det e inget chip.

Fin research Encore! Har nu laddat hem VICE som stöder mitt hardsid och ska ladda hem de programmen du tipsade om innan. Blipblop here we go

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-11-13 20:07

Kör på min :

Fick inte riktigt ljudet att funka på emulatorerna, min pc är lite baklänges ibland.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-13 20:50

Globalmotion : Jag hoppas det funkar. När jag skrev de här inläggen är jag inte säker på att HardSID PCI hade släppts än. Antar att programmen som har stöd för HardSID skall kodas om lite för att funka med PCI-varianten. Eller så har jag helt fel - kanske fixar de nya drivrutinerna det. Jag vet inte. Men det lär du ju märka hursomhelst. Är förövrigt lite sugen på att införskaffa ett HardSID-kort, men å andra sidan kan jag nog komma ganska nära med softsyntar. Å tredje sidan är det kul att lira C64-emulator med ett riktigt 6581/8580-chip, eller vad sifferkombinationen nu heter.

VICE har stöd för hardSID iaf.
Men vet inte hur det är med goattracker.
Annars kan jag rekommendera hardSID

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av encore
Helix : Nej, 3 kanaler. Du tänker nog på Sidplay eller så.

Hur kan det vara så? Det är ju samma ljudfiler...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-13 21:46

Helix : För att Sidplay separerar effekten, då man spelar upp samplingar via C64:ans sidchip, till en 4:e kanal. Testa att meka med mixern i Sidplay nästa gång du använder programmet. Då märker du att det alltid handlar om samplingar i någon form i den 4:e kanalen.

Lite datasheets om SID 6581 för den intresserade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 16:27

Jaa, ok.. Det är ju inte så ofta man hör några röster genom SID chippet Men Turrican rösten kördes genom kanal fyra.. Tack för upplysningen..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2003-12-22 18:33

Jag fick fart på odintrakker- ett år senare , ska göra nått i det sen!

tack igen encore!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-22 19:13

Haha, go apan, go!

"Samplingskanalen" är i själva verket ett trick; man mjukvaru-modulerar läckströmmen från D/A-omvandlaren för att på så sätt spela 4-bits-samplingar (det finns också ett sätt att spela nästan-8-bits-samplingar genom att modulera pulsbredden på en fyrkantsoscillator men det används inte så ofta). De nyare 858x-chippen läckte inte lika mycket så där var man ofta tvungen att löda om lite om man ville höra samplingarna

Det lättaste programmet för en PeeZee-tönt är förmodligen CyberTracker. Det är mycket enkelt att använda för alla som kan FastTracker (eller andra PC/Amiga-trackers) och har grafiska envelopes istället för sifferkoder. Dock suger det till demos eftersom det drar många rasterlinjer (CPU-kraft på C=64:iska) och egentligen är det JCH-editor som man ska använda så det är lika bra att bita i det sura äpplet och sätta igång att lära sig det.

En bättre kabel/diskemulator är 1541EMU eftersom den stöder fastloaders.

C64 var första kontakten med både dator och musik på dator för mig. Jag använde den som trummaskin och gjorde komp som jag spelade gitarr till. Jag programmerade trummorna i Basic. Hårddiskar och avancerade program för att göra musik fanns nog inte när det begav sig för mig. Lagring på kassettband var det som gällde då. Det tillför väl inte så mycket till frågan men jag blev lite nostalgisk när jag såg tråden. Trummorna var långt ifrån något att ha till annat än som komp till en ung och entusiastisk gitarrspelare. Det måste ha varit i början av 80-talet. Det är nu ungefär 20 år sedan. Huh, jag börjar bli gammal!

Bevaka tråden