Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 och musikproduktion?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har G5orna börjat dyka upp än? Nån som testat eller rent av har en?
Skulle vara intressant att höra lite hur bra G5:orna och musik produktion funkar.
Går och grubblar lite på att skaffa en Mac inför en grej jag ska göra. Dessutom då kanske sadla om till Logic...puh!!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 17:17

Enligt Apple så har dom ju testat G5 2x2 ghz med Logic, där dom påstår sig ha kört 1000 audio spår samtidigt utan problem, stämmer det är det ju grymt.

Har precis inhandlat en begagnad iBook (700mhz/640RAM). Äntligen har man en egen dator, och vad skönt det är med bärbart!

Skulle vara intressant att veta vad dom använder för hårddiskar till 1000 audiospår...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-06 09:41

1000 audio-spår?? Vart har du fått det ifrån? Har du en länk eller någon källa du kan hänvisa till? Det går väl inte ens att "assigna" ut 1000 separata spår i Logic så hur har de testat det?

Hursomhelst så dyker en G5 dubbeltvåa upp snart hos mig och då kan jag väl testa hur många audiospår den verkligen orkar med.

Var det inte tusen röster EXS24?

Kommer inte ihåg riktigt, men något sånt påstående var med när de presenterade G5:orna på WWDC, så någon med bredband borde kunna ladda hem QT-filen och titta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-06 10:07

Typ 3000 röster i Reason då, i så fall! :kaaaka!:
(Spelar ingen roll, man kan inte maxa Reason ens med en G4, om ens med en G3)

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-06 13:58

Min DP 500 gick i bott på vocoderdemon (slutade spela - felmeddelande). Fråga mig inte varför (det gjorde jag inte heller utan avinstallerade kvickt!).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-06 14:15
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
(Spelar ingen roll, man kan inte maxa Reason ens med en G4, om ens med en G3)

Wanna bet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-06 14:27

Ptja, jag syftade väl på "praktiskt taget". Klart man kan maxa det, det är ju bara att koppla en liten feedbackloop.

  • Medlem
  • 2003-08-06 14:27

Här finns ett litet Reason-test....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-06 14:40

Som tyvärr inte säger något alls. För det är väl musik man ska göra och inte statiskt brus?

Min åsikt bygger på erfarenheter. När jag t ex testade första Reason med min G3/266 kunde jag redan då göra hur mycket pålägg jag ville. Flera hundra röster var igång samtidigt. DET tycker jag är ett mer praktiskt exempel.

And Mårre: Om din G4 inte pallade vocoderdemon så var tyvärr inte dina ljudkorts- eller minnesinställningar optimala.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-06 15:04

Ehh, allt annat i OSX rullade perfa inklusive Logic. Ang minnesinställningar finns det inte så mkt jag vet man kan göra i OSX å MOTU 1224 m CoreAudio (som som sagt funkade i Logic).
Nåväl jag tog det säkra före det osäkra å skaffade MPC istället å nu lär jag inte ångra mig den här månaden...

Däremot har jag inte lyckats botta (har iofs bara kört extremt lite) Reason i studions PC (1800MHz). Vocoderdemon där äter ca 10-15%

  • Avstängd
  • 2003-08-06 18:54

Angående ProTools och G5 så kommer 001 kortet INTE att fungera med G5:orna.

Men . . . .

Digidesign kommer att ha ett utbytesprogram. 001 för 002 Rack.
Läs här
Ska bli intressant att höra vad Etstrad Musik säger om detta . . .

  • Oregistrerad
  • 2003-08-06 20:26

Tack för infon Xis!

Som Digi 001 användare själv hade jag nästan förväntat mig att något skulle dyka upp, men inte ett så drastiskt stopp som detta.

(Jag tänkte mer i de problem som MDD:an hade i början)

Jag har egentligen inte något emot att gå över till ett firewirebaserat system, men det kommer ju bli en wxtra kostnad och mitt lilla DIGI0001 interface är ju så litet och nätt......

typiskt, här gäller det att blicka framåt.

Citat:

citerar:skapades ursprungligen av Fleno:
Hursomhelst så dyker en G5 dubbeltvåa upp snart hos mig och då kan jag väl testa hur många audiospår den verkligen orkar med.

Wow nice. Ser fram mot en recention och synpunkter om den. Hmm lite avis blir man dock

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-07 14:35

mycket!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-07 21:49

Direkt från Musikermagasinets ledare:

"Lengeling berättade också att man kört Logic med Emagics mjukvarusampler EXS24 spelande 1 000 röster ? i stereo. Man körde också 100 åttabands filter (i stereo) och den belastningen fick bara processorn att jobba till 25 procent. Hugaligen!"

Gunnar E Olsson
Musikermagasinet Nr 8 2003

Här kan resten läsas: MM Ledare nr 8 2003

  • Oregistrerad
  • 2003-08-07 22:04

Om ni har något ni är nyfikna på, rent prestanda-mässigt, så är det klart att jag kan plåga mr.G5 när hon behagar dyka upp.

Just nu är jag orolig att även mitt delta-66 är av felaktig PCI-modell.....men i värsta fall får man väl tänka på nytt ljudkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-08 10:35

Jag tvivlar visserligen starkt på att någon idag levande människa kan höra att exakt 1000 röster spelas. För om det råkar vara 854, eller 326 eller rent av 197 st röster igång vid vissa tillfällen så kan det ju låta som en rent galen kakafoni bara det. Ändå.

Jag hyser dock inga tvivel om att G5 visar var skåpet ska stå - för alla som över huvud taget är intresserade av vad man kan göra med en dator och hur man kan bygga en dator.

Är ingen expert på softsynthar som bekant, men jag misstänker att när man maxar EXS24 så blir det inte lite vanlig snygg röststjälning som på en hårdvarusynth, utan glitch & dropouts...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-08 10:48

Säger bara att man skulle ha en G5´a

jag finns här om någon vill köpa en åt mig

PF: Visst är det omöjligt att höra att det är exakt 1000 röster som spelas, men jag tror inte det är något jätteproblem att fylla upp, speciellt inte om man gör orkesterarrangemang med stora multisamplade grejer.

Som jag fattat det spelar EXS24 upp alla röster i ett lager i patchar med velocityswitch/controllerswitch (likadant som tex Emu), så det är lätt att svälja 8 noter * 4 lager + 8 * 4 röster som klingar ut i tex en pianopatch, och spelar man då snabbare och har 8 lager så kommer man lätt upp i över hundra röster bara där. Lägg sedan till multisamplade trummor, och en fet stråksektion så landar du nog lätt på 1000 röster. Och inte låter det bara kakafoni över det. (Det kan man ju för övrigt uppnå med bara en eller två röster om man vill.

)

Peter H.: Jag tror nog att EXS24 har rätt vettiga algoritmer för att röststjälning. Det är mer en fråga om algoritmer, och Emagic har ett rätt gott rykte i fråga om sånt. Man kan ställa in hur många röster man vill att EXS24 ska använda, så det finns väl ingen egentlig anledning till att det skulle leda till glitchar.

EXS24:an kan man som sagt ställa in att en instans max får använda 32 röster och det blir då den tidigast spelade tonen som prioriteras bort när not 33 kommer.
Om man låter alla EXS24:or vara på max polyfoni så blir det helt enkelt CPU too slow när datorn går in i väggen.
1000 röster är inte så mycket som det låter.
Gör man en fet timpani-roll så kan det gå 50-60 röster på studs. Adderarar man lite Grandpiano med sustain pedal i fyra takter tillsammans med Schubert arrangemang på stråkarna och blåset så är man nära.
Tur är att Freeze funktionen finns.
Vips tar bara pianot lika mycket kraft som ett stereo audiospår.

Det som oroar mig mest är att varken Waves eller Powered Plugins stödjer AudioUnits ännu.
Heja OS 9.2.2.
Positivt är dock att Altiverb nu funkar på OSX men hur funkar altivec beräkningarna på G5:an ?
Det känns som man får köra 9:an ett par år till tyvärr.

Waves har sagt ett bra tag nu att deras pluggar ska komma om AU, så förhoppningsvis är det bara en tidsfråga. Vet inte hur det är med Mackiepluggarna (för det är väl dom som är "Powered Plugs"?), men TC kommer ju som AU om de inte redan är släppta.

Synt/data killarna på Es

trad är snälla!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-09 13:53

Apropå...?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-10 01:29
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av king henry:
Synt/data killarna på Es

trad är snälla!

Jomen.......vaddå?

Kanske vanliga benchmarktester ändå är vettigare än alla dessa röster? Givetvis ska det göras musik men på en höft tror jag att bra prestanda i olika tester hit och dit indikerar en kraftfull maskin. På en höft alltså.

Sedan kan man ju studera del för del och komma fram till att det ska nog kunna funka med våra krav också. Snabb minnesbuss och råstark processor och ny PCI-bus. Snabb Firewire och moderna hårddisklösningar. Jag tror vi börjar komma till en punkt där prestandan kör ifrån kraven snart. I alla fall dom vanliga kraven vi har hemma på min gata i stan.

Men, jag är väl kanske inte heller den mest resurshkrävande användaren här. Anser nog att tusen röster är något utspårat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-11 00:36

Jo, men jag känner lite likadant faktiskt. Wow, vilken dator, men vad ska man göra nu då, för att den ska få det lite jobbigt?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-11 00:47
Citat:

citerar:skapades ursprungligen av PF:
Wow, vilken dator, men vad ska man göra nu då, för att den ska få det lite jobbigt?

Jag tror att om man vräker på ett par Altiverbs så kommer man kunna sänka G5:an.
Jag har testat Altiverb på min nuvarande dator, dual 867 Mhz. En (1 st) Altiverb käkar upp 30% av processorn!!!!

Men då låter det förbannat bra också!

Bevaka tråden