Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 och musikproduktion?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

EWQLSO kan nog få vilken dator som helst på knä:
http://www.soundsonline.com/sophtml/details.phtml?sku=EW-155PR
Fast med 8GB Ram i en G5:a kan man nog komma långt. Men ont i plånboken gör det nog.

OT : I am in love. Seriously. Var nere på nyöppnade PC City i Sickla i går afton. Där fanns en liten plats vigd åt de nya äpplena. Fantasiskt snygga datorer. Skärmarna ska vi inte ens nämna. Var ungefär >-< sådär nära att ta med en hem på stört. Och då har jag aldrig ägt en Mac tidigare. Inte ens funderat i banorna. Inte förräns i somras.

Å andra sidan... 32 laxar ink skärm för en mellanvariant är lite väl mycket pengar. På ett bräde alltså. T.o.m för en fastanställd. Så... det blev en ratt med Force Feedback från Logitech till mitt PS2 istället. :kaaaka!:

Fast drömmer gör jag fortfarande. Frågan är väl bara om jag skulle få nånting gjort eller bara sitta å dräggla å smeka chassit. Ok... jag ska sluta nu.

Förresten, Fleno, du borde att ha fått din vid det här laget... Hur fungerar det? Funkar kortet?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-15 11:47

Nej....Apple har inte behagat släppa G5 dubbel 2 gigahertz än....."Bara" 1,6 och 1,8 versionerna är tillgängliga än så länge.

Hehe... huvudet på spiken. Eller i graven kanske. I alla fall, jag skulle nog vara glad åt en 1.8. Känner på mig att den skulle klå min 1.8 MS-burk på fingrarna. Får väl pilla lite på min sambos iBook när den dimper ner i brevlådan. För den går väl igenom hålet på dörren, va?!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2003-09-15 12:48

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-15 12:52

Christian, du kommer bli besviken på iBook om du förväntar dig rasande prestanda. Däremot är det en underbar maskin med ett gränssnitt och en funktionalitet som verkligen visar vad skåpet ska stå på det planet. Mer minne i den så flyter den på riktigt bra; dagens macar är rena minnesknarkarna.

Jodå, så långt är jag med PF.

Mest vill jag pilla för att göra mig bekant med det över huvudtaget. Om jag nu får lov att komma i närheten av den alltså. Å får jag inte det så är det ju inte så långt att åka till Sickla ...

Skulle vara trevligt med ett enda fristående bechmark test på G5:an.
Apple har ju så att säga förlorat allt möjligt förtroende för länge sedan med deras egna tester.

Säg till när någon dyker upp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-16 13:01

Den test som presenterades i och med G5:ans introduktion är fristående. Apple brukar aldrig själva göra benchmarkrapporterna. Vad de gör är att citera vald fakta från rapporterna. Man kan ladda hem hela rapporten som PDF om man vill.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-16 15:59

Sen finns ju det test som Macworld har gjort:
http://www.macworld.com/2003/09/reviews/macworldlabfirstg5testresults/

men här jämför de mest de gamla G4orna med G5orna. Sånt som jag är intresserad av:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hellgren
Sen finns ju det test som Macworld har gjort:
http://www.macworld.com/2003/09/reviews/macworldlabfirstg5testresults/

men här jämför de mest de gamla G4orna med G5orna. Sånt som jag är intresserad av:)

Bara jämförelse med andra macar..haha...det var ju en klassiker...först påstår de att de är snabbast i världen o sedan bara i jämförelse med sig själv

fast det var ju bara ett av flera test.. det dar snacket med att den ska va snabbast kom antagligen innan det dar testet

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-18 11:16
  • Oregistrerad
  • 2003-09-18 12:31

Det här då!

http://www.barefeats.com/al15.html

Här finns PC

Nämen titta! äntligen ett ordentligt test!!!

http://www.pcmag.com/article2/0,4149,1274182,00.asp

Som en mac ägare sa om den här recensionen:

-" Jaha, då var den dagen förstörd"

  • Medlem
  • 2003-09-22 09:00

Jag är en macägare och min dag blev inte förstörd, tyckte det var en bra recension.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 09:47

Jag är också macanvändare och tyckte det var en bra recension. De hade i princip inget dåligt att säga om de nya macarna, så varför skulle dagen vara förstörd då?

Det var väl aldrig någon som trodde att de nya macarna skulle vara typ 10 gånger snabbare än de PC datorer som finns idag.
Inte jag i alla fall.

De sa ju till och med att den nya macen kanske skulle locka över lite PC-anhängare till macen.

Du kanske är en "switcher" Calle?;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-22 09:51

Märk väl att de jämfört med en PC som har 2 x 3.0 ghz Xeon-processorer. Och att Macen är dubbelt så snabb på vissa moment. Det tycker jag säger en del. Är inte Xeon snabbare än P4? Bara att Apple har en modell som är jämförlig med ett sådant PC-monster tycker jag är trevligt. Vad kostar en PC-burk med sådan bestyckning?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-22 10:02

Kunde inte låta bli att kolla, och så här blir det:

Om man tar en G5 2 x 2 G m platt 17"- går på typ 39.500:-
Om man tar en Dell 2x3 Xeon med platt 17" = typ 41.000:-

Då är maskinerna i princip exakt lika konfigurerade.

Där tycker jag macen vinner stort, med tanke på den genuina själ som även lagts ned på maskinens design & konstruktion (mycket tyst drift t ex).

Som student skulle jag få en fet rabatt på Macen dessutom. Om jag nu hade 40 loppor flaxandes...

Jag kan ju inflika med att jag köpte en ny dator för ett tag sedan. En PC blev det. Detta var ungefär en vecka innan jag fick reda på att Emagic skulle lägga ner logic för PC. Hade jag vetat detta innan jag köpte dator hade jag absolut köpt en mac istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Kunde inte låta bli att kolla, och så här blir det:

Om man tar en G5 2 x 2 G m platt 17"- går på typ 39.500:-
Om man tar en Dell 2x3 Xeon med platt 17" = typ 41.000:-

Då är maskinerna i princip exakt lika konfigurerade.

Där tycker jag macen vinner stort, med tanke på den genuina själ som även lagts ned på maskinens design & konstruktion (mycket tyst drift t ex).

Som student skulle jag få en fet rabatt på Macen dessutom. Om jag nu hade 40 loppor flaxandes...

....allvarligt....Den stora skillnaden på mac o PC är ju att PC datorer verkligen att att uppgradera och dessutom går att bygga ihop helt själv!
NU gick jag in på dustin.se (där man även kan få datorn ihopmonterad också!) och byggde snabbt ihop en dator (med dubbla Xeon 3.06 GHz) som slår G5:an på exakt ALLA punkter, dubbelt så snabbt grafikkort som i värsta modellen (Radeon 9600 PRO med 128 meg minne, istället för bara 9600 utan PRo o 64 meg minne)..pja läsa själva..och 41 000 kronor...vad fick du det ifrån!? herregud!
I GB ¤00 MHZ DRR ram t.ex, snabbare S-ata disk än Apples inbyggda...pja vad ska man säga...

Läs:

Produkt Lagerstatus Apris (SEK) Radtotal (SEK) Radera
INTEL SE7505VB2 DUAL XEON 533MHZ S-ATA LAN VGA 1-2 dagar 5,743.75 5,743.75 Radera
AOPEN HQ48PRO-A MIDITOWER P4/AMD ATX 300W 1-2 dagar 718.75 718.75 Radera
DIMM DDR 512MB PC3200 400MHZ CAS3, KVR I lager 1,212.50 2,425.00 Radera
INTEL XEON 3.06GHZ 533MHZ 512KB CACHE SOCKET 604 1-2 dagar 5,868.75 11,737.50 Radera
SAPPHIRE RADEON 9600 PRO 128MB AGP DVI 8X TV-OUT I lager 2,243.75 2,243.75 Radera
MAXTOR DIAMONDMAX PLUS-9 120GB 7200RPM S-ATA 8MB I lager 1,243.75 1,243.75 Radera

TOTALT SEK( inkl moms ): 24,112.50
Varav moms: 4,822.50

41 000kr!?!?!?!?!

jaja..dessutom så kan jag uppdatera den datorn exakt hur jag vill för en mindre kostnad varje år ifall det önskas till ksillnad från en mac där moderkort är fast o därmed de mesta andra i datorn, totalt värdelöst. DYYRT!
O förresten? G5:an vann 8 moment av 24!? Neck to neck.skulle knappast tro det med ett slut resultat på:
G5: 322.28 PC: 524.08

PC'n är ju nästan dubbelt så snabb? för halva priset?:(

Dessutom så är P4:an snabbare på dest mesta i jämförelse med XEon eftersom den också kör Hyper Threading (Så att dubbla P4:or blir 2 faktiska och 2 virtuella processorer) + 60% kraft där med som att köra 4 processorer. Och de är en tredjedel så dyra som Xeon så då blir PC'n en tredjedel så dyr som Macen, dubbelt så snabb och går att uppgradera, på riktigt.

Det var det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-22 19:27

Du glömde förvisso platt 17"-skärm, DVD-brännare, FireWire 800, 160 GB HD, 1GB/s nätverkskort, USB 2-portar, ljudkort, modem, ... operativsystem... programvara för video- och DVD-redigering, övriga programvaror... trådlöst tangentbord och mus, samt att burken ska vara extremt snygg plus inte låta i princip någonting. Tror knappast på att P4 skulle vara snabbare; varför gjordes då inte test gentemot 2 x P4-processorer i stället? Och slutligen, varför orkar jag ens gnabbas med rabiata PC-människor?!

  • Medlem
  • 2003-09-22 19:41

Precis. Varför orkar folk gnabbas med rabiata mac/pc-människor? Alls?

Lägg ner den biten nu tack. Kommer ni med något nytt och vettigt, skriv det i tråden, annars låt bli. Datorkrig har vi haft nog av. Så länge man själv är nöjd så är det bra. Om någon vill ha hjälp med det ena eller andra, hjälp gärna till.

Låt var och en ha sin religion, alla blir lyckligare så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Du glömde förvisso platt 17"-skärm, DVD-brännare, FireWire 800, 160 GB HD, 1GB/s nätverkskort, USB 2-portar, ljudkort, modem, ... operativsystem... programvara för video- och DVD-redigering, övriga programvaror... trådlöst tangentbord och mus, samt att burken ska vara extremt snygg plus inte låta i princip någonting. Tror knappast på att P4 skulle vara snabbare; varför gjordes då inte test gentemot 2 x P4-processorer i stället? Och slutligen, varför orkar jag ens gnabbas med rabiata PC-människor?!

Nätervkrskortet, firewire, USB är naturligtvis redn inbbygt i moderkortet, det vet du väll?
Programvara för Video o DVD redigering? Jomenvisst, skit bra.
Ytådlöst tangentbord och mus, oki, 665 kr då var det löst, DVD brännare, 1500 kr, Platt 17", 3600 kr.
Tror jag skulle kunna fixa ihop allt det här för sådär 4-5000 kr.
Fortfarande billigare än en halv G5:a...dvs utan t.ex två processorer och CD spelaren..men man får ju allt det där andra..så vafan..en halv dator..det är det värt!

Och vad tror du.
Apple valde Xeon för att den just var långsammare än Intel triumfkort P4 och dessutom så (som alltid) fuskade de ihop testet (som recdensionen:länken visade). Och recensionen gjorde precis samma test som Apple (alltså med Xeon) för att visa precis det, att Appl inte är att lite på när det gäller tester.
Men det visste nog alla redan.

O de där med religion, det är bara för Apple användare. Jag skulle byta på en sekund ifall 95% av världen skulle använda Mac, de kostade hälften och var snabbast.
Men det är tyvärr tvärt om.

jaja..slut gnatat.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-22 21:15

Calle, du skulle inte alls byta om 95% använde Mac, det är därför dessa fem procenten fortfarande finns kvar.

Minoriteter är alltid hunsade, javisst, men även arga, farliga och envist fanatiska.

Jag vet inte varför man alltid blir lurad in i sådana här diskussioner. Den här tråden handlade om G5an och musikproduktion, något som visserligen inte många har erfarenhet av än så länge.

Jag sitter och skriver detta inlägg på en G5a (1.8 Ghz) men att testa den för musik kan jag inte just nu. Jag saknar programvara och ljudkort.

Jag kan väl alltid koda några mp3or:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-22 23:20

Yes! Folk får ha vilken religion de vill, själv är jag otrogen, och använder PC (men med sansat sinne). Känns bara larvigt att försöka svartmåla Apple som ändå är ett multinationellt jätteföretag i landet USA där man stämmer varann för ingenting. Skulle de fara med osanning på något plan alls skulle de bara göra sig själva en stor otjänst. Att de sedan lyfter fram sina maskiners fördelar; yes? Det gör nog alla företag som tillverkar produkter.

Här är i alla fall ett annat test. http://www.barefeats.com/pentium4.html

Jag tycker i alla fall det är positivt att Macen står sig rätt bra i jämförelserna, och sedan är det ju andra saker som talar till en Apple-burks fördelar. Känslan i gränssnittet och hårdvaran, enkelheten att integrera många tillbehör utan drivrutiner, att massor är inbyggt i datorn från start - småpill och extrainstallationer man måste spendera rätt mycket tid för att få lika bra på sin PC är redan kirrat i en Mac. Bidrar till den där lättnadskänslan man kan få med de datorerna.

Jag kan bara säga att jag beklagar Calle, att du går miste om att ta del av de sköna prylar Apple gör och har gjort, genom din bistra attityd. Öppenhet tycker jag är trevligare än trångsynthet.

Vissa kör Sun osv av lite samma anledningar; de är långt dyrare än vanliga PC-burkar och har ofta ett mycket långsammare OS. Men de har andra fördelar; Unix och så vidare. Jag känner en sådan kille som nu letar efter en Mac, för han är imponerad av att han kan köra "hård Unix" med burken när han vill göra sådana saker.

Det är bara så trist när folk spyr galla över Mac utan att ha testat burkarna och fått en känsla för hur Apple har tänkt. Det har de nämligen gjort. Det ligger mycket kreativt & intellektuellt jobb bakom deras utbud. Du garvar? Nåväl. Allt för mången PC jag sett är en hongkongplastlåda med en massa tjingtjongkomponenter och plingplongskärm, dingdongproblem med mystiskt ursprung och vinande kingkongfläktar som kan göra en galen...

Gillar min nuvarnade PC väldigt bra har jag kommit på, det är rätt mycket powerbook-känsla över den, men tyvärr saknar jag både iMovie och FireWire, iTunes och iCal. Någon som kör både Mac å PC som kan rekommendera schyssta alternativ?

Som jag ser det så finns det inga alternativ till macen när det kommer till musikproduktion på en seriös nivå. Och varför? Svaret är Emagic. Tillverkar de logic för PC? Nej. Vill man använda något annat än Logic när man gör musik? Nej.

Nej + Nej = Ja till Mac

"vinande kingkongfläktar"
PF, du vet mycket väl vilken burk som tar hem det epitetet...:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-22 23:42

:kaaaka!:

Well, nu har jag faktiskt aldrig jobbat med den där G4:an som sades låta som sju svåra år. Men det problemet löste ju Apple sedan. I dubbel bemärkelse, de har ju sett till att få G5:an riktigt tyst. Vågar inte gissa på "hur tyst" än, ska bli intressant att läsa folks rapporter. Själv tycker jag bärbart är en bra garanti för att få en tyst dator. Syrrans iMac som står här bredvid är trevlig också, den är fläktlös. Min Atari är förresten också komplett ljudlös (förutom när man sparar / laddar från diskettstationen, då den knackar lite harmoniskt). Enormt skönt sådant. En stationär PC har jag sett som varit ljudlös; den var svindyr, gjord i Göteborg, gjord för att vara tyst. Vet inte vad de heter, men det var imponerande. Dock vägde den som tre datorer!

Jag vet inte varför jag blossade upp så mycket i den här diskutionen....
Jag är Mac användare i grunden. Jag är uppvuxen med Mac och älskade allt Apple stod för, precis som många här, religion var det någon som snackade om =)? Jag måste påstå att det endast äör Mac användare som kan prata i timmar med varandra om hur tillverkaren till datorn kanske kommer att göar i framyiden...hur datorn känns!?...osv..

Sedan fick jag min första PC och det fortsatte med att jag byggde mina första 4:a stycken PC's...sedan har det rullat på.
Det känns liksom mer fritt på någo sätt. Ifall datorn inte är stabil så är det inte datorns fel, utan jag som plockat ihop sammansättingen under skalet. Min nuvarande nyinköpta PC t.ex. Specarna till den filade jag på i min 4 månader...troligen ett halvår...innan jag gick till verket. Du spinner den som en katt fast totalt ljudlöst eftersom allt i den är gummiupphängt, passiv kylning, ultra tyst CPU fläkt (20 dB) och en speciallåda med special nätaggregat.
Men vad kan man säga. Ifall man inte är intresserad av datorer och inte vill fördjupa sig i verktygen man använder så är trots allt en Mac ett säkert kort eftersom det är någon annan som gjort den åt en, ibland tvivelaktigt men trots allt, det finns på ett fåtal Mac serier så felsökning från programtillverkares håll blir ju inte särskilt svårt.
Synd bara på ett sådant operativsystem som suger ut så mycket CPU bara på gränssnittet och varför kunde inte Apple använda sig av samma kod NT baserar sig på så att Mac och PC skulle ha blivigt vänner en gång för alla i Windows XP och Mac OS X? Det var fullt möjligt, men Apple valde att inte göra det...typiskt Apple faktiskt känns det som och varför köpte de Emagic och bara la ner PC delen? Det var ju inte så kreativt gjort, kunde de inte ha gjort något fenomenalt på Mac sidan istället så att alla PC användare slutligen bytte till Mac istället? Optimerat Mac OS X så pass mycket till Logic o musik till exempel så att det aldrig någonsin fanns någon bugg o att det gick dubbelt så snabbt? Pja...kändes lite b helt enkelt att debara la ner det, döda konkuransen liksom..trodde att konkuranns var bra?

Men i o försig...hade jag en outtömlig plånbok så skulle jag säkert köpa en G5:a..men helst med G4:a skal (mycket snyggare i min mening) o 13 stycken HD3 system (så jag ändå inte skulle ha använt G5:ans kraft så en jätte plasma skärm....menmen...inte för att det skulle ha varit bättre..bara lättare dock dyrare.

Edit: Plockade bort en fetecitering, vilket gjorde det mer lättläst samt tråden lite snabbare att ladda för våra modemare. /jgb

Bevaka tråden