Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 ljudkort i samma dator

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör med ett Yamaha DSP-Factory kort. Suveränt kort till audio, men till midi suger det. Kan jag T.ex köra med 2 ljudkort. Deta en för audio och det ena för midi? till mac alltså?

Jag kör med 4 ljudkort i min mac nu.. men varför ha ett enbart till midi!? Det är ganska garanterat bättre att köra på ett rent midiinterface istället. Har du stealthport?

stealthport?

mm.. sån där rund seriell port.. ganska liten. Om du har en sån port så är det lätt att få tag på riktigt bra interface ganska billigt. Dessutom stabilare överföring med färre timingmissar än de vanligaste numera som kör över usb.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-11 19:07

mm fast jag vill ha två ljudkort i en dator..

Men det ena skulle va till midi skrev du.. ska det va till nåt annat också? Om det ska va till midi så är det ganska säkert billigare att köpa ett rent midiinterface som sagt.. mycket bättre dessutom.

Men jag vill styra mjukvara med det också...

jomen självklart.. man kopplar midiinterfacet till datorn via t.ex. seriell eller usb-anslutning.. sen kan man styra sina program osv genom att koppla en kontroller till det

Jag förstår inte vad du menar. Jag har ett ljudkort och ett midiinterface redan. Ville snabba upp midi, både externt och intert med ett ljudkort som har bättre latency. Vill fortfarande ha kvar det gamla att köra audio på..

Jag tror jag har missförstått dig lite.. och kanske nu också. Du har alltså ett separat midiinterface.. och ett rätt så ok ljudkort.. men för taskig latency när du kör mjukissyntar osv? Då är inte ett ljudkort med bättre midi vad du behöver utan ett ljudkort med låg latency.. latencyn har med hur snabbt kortet kan behandla ljudbuffrar osv. Ett till ljudkort fungerar inte alltid så bra.. men det är väl lätt att testa med öppet köp på ~vecka om möjligt.

Om du ändå ska tjacka ett ljudkort med bättre latency så kan det vara väldigt värt att leta upp ett som ersätter de funktionerna i DSP-factory som du använder.. det är ändå ett väldigt gammalt kort och det kostar antagligen inte många kronor att hitta nåt likvärdigt som lirar på högre kvalitet. Jag ser inte riktigt orsaken till varför du måste köra med 2 ljudkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-11 21:29

Oj, det här låter krångligt, men "som man frågar får man svar" gäller ju ibland.

Du vill förbättra latency? Då är det ljudkort du bör byta. Bara onödigt krångel med flera ljudkort, men du har ju förstås redan macens interna ljudkort som ger bra latency åtminstone med Reason*. Tycker du lika gärna kan skruva ur Yamaha-kortet och skaffa något med bättre drivrutiner osv. Alternativt försöka hitta bättre drivare till yamahakortet, vilket jag iofs tror kan vara svårt. Kolla iofs om du kan ändra dess inställningar för sample buffer. Lägre värde = lägre latency (men högre påfrestning för datorn, så om du går för lågt kommer ljudet börja klippa och konstla sig). Latencyproblem = ljudkortet - och USB-midi är inte så slött som man kan tro, t ex Emagic AMT8 + Logic är en bra kombination med snabb respons.

Hoppsan, Volle, svarade samtidigt som dig - nåväl...

*) Macens interna ljudkort ger "typically" 11 ms latency i Reason under MacOS 9, ca 4-5 ms latency under Reason i MacOS X. Runt 20 ms latency med Logic / Cubase etc - inte så snabbt men fortfarande fullt spelbart för mjukvarusyntar osv.

JO, det interna kortet är ju siveränt! Kan jag få båda att fungera tillsammans?

Ursäkta att jag säger det.. men med dagens (och även förra+förrförra osv årets) mått så är det kortet helt ute.. så suveränt är det inte.

Och som jag tidigare sa.. det kan fungera med 2 kort.. kanske inte.. du har väl inte ens sagt vad det andra kortet är för något?

JO, men jag tycker att DSP-kortet har väldigt bra EQ och Reverb..Det andra kortet skulle T.ex vara ett Delta Audiophile 24/96, eller vad det heter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-12 12:01

Du kan nog inte fördela mellan korten på så sätt, på ett bra sätt. Bättre med ett kort - och där sätter jag min punkt...

1
Bevaka tråden