Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB, iMic, lag och lager på lager inspelning - hjälp!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-03 15:09

Försökte först på 99mac, men tänkte att frågan nog hör bättre hemma här...

Hej alla

Jag hade tänkt använda min iBook (Tangerine 300mhz, från 2000) som enkelt låtskrivar hjälpmedel. Jag vill alltså kunna spela in gitarr och sång (inte midi) som lager på lager med medhörning i ett program som exempelvis Deck LE som verkar passa mig utmärkt (jag tror att logic och co är för tunga för min lilla dator...). Jag kommer att köra line nivå från ett bra mikförsteg.

Men jag har ju ingen ljudingång. Så jag tänkte köpa en iMic, men då står det på deras hemsida en kort rad om att det blir problem vid medhörning pga lag i USB system. Är det så? Kan jag glömma denna typ av ljudinspelning överhuvudtaget i min mac alltså? (jag har ju bara USB). Det vore ju väldigt trist i så fall...

Hjälp någon?

Med USB brukar latency ("lag") lätt bli lite väl stort (>10mS) om du ska lyssna från samma burk. Om du har en mixer så kan du lyssna via den utan latency, så det är ett sätt att lösa problemet. Annars blir det nog till att skaffa någon form av Firewireinterface om din ibook har det.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-05 00:26

Jag brukar aldrig ha min lyssning "genom" datorn....det skapar lite latency även på min PM dual 867 som har ett M-audio kort. Skaffa ett litet billigt Mackie mixerbord eller liknande och ha lyssningen genom den....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-05 00:27

Mja, det finns snabba USB-lösningar faktiskt, det är inte enbart av ondo, men en 300 mhz G3 kan ju inte leverera så mycket CPU-prestanda förstås så där måste man höja latencyvärdet för att inte få knaster å sprak. Jag har testat USB-lösningar med 2-5 ms latency. Så USB är i sig självt inte av ondo. Men en iMic blir förstås kanske aldrig riktigt bra.

Någon av de senare lösningarna från Tascam, Edirol, M-Audio etc kan absolut vara bra för dig tror jag. Men då måste du även se till att datorn är så "in shape" som möjligt, t ex med sista möjliga MacOS 9 och så mycket RAM du har råd med. En jättefin lösning är Digidesign´s Mbox, då får du både program och ljudinterface som är anpassade för varann utan strul-och-pul. Vet inte vad systemkraven är men tror att G3/300 med typ 384 mb RAM eller så absolut bör kunna funka.

Eller så skaffar du ett phonic helix med inbyggd firewire.. mixerbord och ljudkort i ett kostar väl runt 3000

  • Medlem
  • 2006-07-05 10:20

Dagens dödgrävarpris, tråden är mer än tre år gammal.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-05 11:18

Jepp!:D

1
Bevaka tråden