Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad använder du för ljudinterface?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-17 01:08

Vill kolla spridningen lite.

Om du använder något annat än de alternativ som givits, lägg en röst på "Något annat" och skriv i forumet vad du använder.

Förutom mitt MOTU828 har jag ett STAudio DSP24 Value. Dom är rätt vanliga så den kanske borde vara ett eget alternativ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-17 12:35

När en omröstning väl är igångsatt går den tyvärr inte att förändra. "Något annat PCI" får det sorteras under.

Wow! Jag var inte den densa som sitter på ett gammal Soundblaster tydligen... Mitt Creative AWE 64 Gold får kämpa hårt i studion trots att det inte har full duplex. Tyvärr är XP uppenbarligen inte alltför nöjd med det och inte Cubase heller

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-17 13:16

Du kanske skulle slå till på ett likadant interface som jag just beställt? Edirol UA20 fanns till hyfsat pris via Die Deutschen. Framför allt trevligt för mig med laptop förstås, men även för någon med stationär burk tror jag det kan vara vettigt. Bra pris, OK ljud vad det verkar (läste lite recensioner på nätet), MIDI inbyggt + ingen nätdel. Känns schysst tycker jag. Får väl se hur man diggar det sedan. Just nu har jag varken audio eller midi & alltjämt begränsad ekonomi, så jag tror knappast jag kunnat göra ett bättre val. Ellerrrr?

By the way, det är din dag idag, Oberfunker. Gratulerar till dina 909 inlägg!

Ta en bit tårta vetja!

Har också ett AWE64G liggandes. Man vill ju varken slänga eller ge bort det mtp vad man gav för det för några år sen...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-18 13:25

Såg att det var rejält många som hade någon form av M-Audio´s PCI-interface. Har en liten fråga till er; har ni haft problem med knaster och sånt vid både inspelning och uppspelning? Om ni hade; hur rådde ni bot på det? Om ni inte har; vad har ni för datorsetup? (dvs moderkort, CPU, OS, mjukvara osv)

Nej.
AsusP4PE/Delta1010/P4-2,4Ghz/XP/CubaseSX

Tackar för gratulationen PF

(tänkte skriva nåt själv, men glömde det igen)

Det där intrefacet låter ju inte helt dumt. Ska kolla upp lite om det och se. Just nu känner jag bara att jag inte kan göra musik... känns inte alls bra! Men jag kanske köper en helt ny dator istället - känns nästan som det! Men då får jag ju ändå inget nytt ljudkort... hmm...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-19 21:00

encore: jag har knaster å skit ibland fast enbart när jag spelar mp3:or i Winamp (inte om jag kör mp3:orna i Sound Forge).
Dell Optiplex GX110 (PIII 733), 128MB RAM, win2000

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 22:45

Det handlar inte om någon "showoff"...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-19 22:58

Vadå? Min burk råkkar! Den gör allt jag kräver av den (å lite till): Internet, AkSys och Sound Forge!
Lägger inte en spänn mer på "dumburken".

Hoppas att jag inte försvarar ngt som inte var riktat mot mig (jag fick för mig att ngn hade kul åt min "gamla" dator) och om jag missuppfattat så glöm detta inlägg. Jag svarade bara på encores fråga angående Audiophile...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 23:06

Jupp, nu har tydligen Drdreas ändrat sitt inlägg. Bättre att skriva en förklarande text i ett nytt inlägg än att radera vad man skrivit tidigare / ändra "ställningstagande" genom att t ex bara publicera en smiley. Om man gör som nu så tappar diskussionen sitt sammanhang för nytillkomna läsare.

Jag tror Drdreas i sitt ursprungliga inlägg skrev typ: "Nu kommer väl alla driva med mig för att jag kör med Audigy. Men jag har inte råd med något bättre, hoho, haha, hehe".

Och det var på detta jag kommenterade att det inte handlar om någon showoff.

Jag tror den var riktad mot mig, nämnde mer eller mindre att jag hade ett audigy och inte hade råd med ett bättre ljudkort.
Sorry om det uppfattades som stötande.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 23:10

Stötande?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2003-08-19 23:22

Hmm...här verkar råda förvirring!

Jag såg bara ett inlägg med en

ligga efter mitt. Jag uppfattade det som att drdreas med

åsyftade min klart åldersdigna PC (typ att "inte konstigt att det klickar om man kör win2000 på en så slö burk med bara 128MB...klart man får klick då").
Tänk så fel man kan tänka ibland!

Jag tycker det e bra att det står om man editerat i sitt inlägg (speciellt om det varit så här). Kommer man in sent i matchen kan det vara svårt att begripa vad som hänt.

RME såklart! Den perfekta i/o-lösningen för oss med digitalmixer utrustad med adatkort.

Ett pulsarkort skulle ju iofs inte vara så dumt, för att kunna fläska på med lite snyggare effekter å syntar å sånt.

btw killar, slappna av lite här nu va...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-19 23:25

Intressant att se att så få använder Firewire & USB-interface trots allt. Det är ju annars det vanligaste om man ser till annonsering i press och mässnyheter sedan några år tillbaka. Jag upplever själv att FW och USB överglänser PCI på många sätt, t ex att man slipper risken för att datorns komponenter ger störningar i ljudet, som ofta vid fallet PCI-kort (egen erfarenhet). USB har väl inte världens bästa prestanda, men ger goda resultat i synnerhet för dem som använder mycket mjukvarusyntar osv men kanske inte spelar in så mycket audio. Och jag har en känsla av att det ju finns en del sådana "lirare" t ex här på detta forum. Vad har musikaffärerna sagt till er när ni talat om USB-interface med dem?

Fattar ingenting

I alla fall kan vi säkert enas om att jag är forumets bottennapp när det gäller dator och audiointerface just nu:

PIII 500MHz / 712 MB (förvisso) 50 GB och ett sketet AWE 64 Gold

Funderar åter en gång att gå lös med en stor fet slägga av tyngsta modell eftersom det s****s kortet får XP att hänga sig efter ungefär en minut audio eller MIDI-uppspelning. Jag AVSKYR tekniktrubbel som man inte kan lösa på annat sätt än att köpa nya grejer...

Har faktiskt aldrig ens funderat på usb-ljudkort... Det känns lite onödigt att ha en separat låda för ljudkortet när man lika gärna kan stoppa in det i datorn.
Fast å andra sidan är ju dessa usb-ljudkort kalas till bärbara datorer.

Sådärja... 101 inlägg so far... tänkerdock gå helt emot trenden å låta bli att klippa in en bild på denna förträffliga lilla plastsynt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 00:09

Säg som det är, du kan inte bestämma dig för vilken, det finns ju minst tre...

"Audigy eller bättre" eller "äldre SoundBlaster"? Jag kör AWE32, så jag kryssade båda Hrm, har alltid varit hemligt kär i mitt AWE32... Vill nån dumpa ett 64 så gissa vem som gärna tar emot ett Det kommer till ett kärleksfullt hem...

Men när ändå interface är uppe, finns det nån sån där multi-midi-ports-box (à la EgoSys MidiTerminal 4x4 eller sånt) där tillverkaren tillhandahåller källkod / dokumentation så att man kan skriva sin egen driver? Verkar enklare än mitt aldrig-bli-av-projekt att bygga midibox till parallellporten... Dock verkar det inte finnas Tänkte att tillverkarna kanske ville få gratis Linux-stöd men det verkar inte så i denna konstiga värld. (hmm har jag redan frågat det här?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-20 02:26

Då tycker jag du ska ta och kontakta Jerker på Jam, för han blir säkert jätteglad. Han känner ju koreanerna... eller vad de nu är, ESI alltså. Han och Calle på Sweden Midi Music jobbar ju ihop på mässor osv. Där har du med andra ord en slags direktlänk till ESI om du lyckas övertyga honom. Och gör du det kan han säkert fiska fram allsköns källkod; eller åtminstone rätt kontaktperson för dig på fabriken.

Jag fablar och gissar naturligtvis, men en sak är säker och det är att Jerker inte är omöjlig, snarare klart öppensinnig när andan faller på. Kanske inte läge att ringa om detta klockan 15.00 en fredag iofs...

Skicka honom ett mail vetja. Testa.

j e r k e r < a t > j a m < d o t > s e

Oberfunker säger:

Citat:

citerar:I alla fall kan vi säkert enas om att jag är forumets bottennapp när det gäller dator och audiointerface just nu

Den titeln snor du inte från mig: Celeron 400, 192Mb och ett billigt ST Audiokort.

Den funkar bra som ersättare till atari + dat-bandare, längre än så törs jag inte pressa den. Reaktor stirrar elakt på mig från hyllan....det får bli en ny dator till hösten, kanske en bärbar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-20 18:52

Tja, jag har iaf en otroligt irriterande minifläkt (av undermålig kvalité) som sitter på moderkortet och som med sitt brölande gör mig mer eller mindre vansinnig.

eskimo : Är ditt Asus-moderkort månne fritt från idiotiska små fläktar? Tack för ditt förra svar förresten, jag ska ha Asus i åtanke.

Helt fläktfritt, hela kortet andas kvalitét inget krångel what so ever. Är fläkten på ditt grafikkort till den interna grafiken eller vad?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-20 20:14

Dator 1: Terratec DMX 6Fire
Dator 2: Audiophile 2496 (köpte det i veckan)

/Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-20 20:25

eskimo : Nej på moderkortet. (som inte har inbyggt grafikkort eller ljudkort, vilket jag tycker är bra) Tror den är till för att kyla "Northbridge"-kretsen bland chipset:en, men så dåligt som den snurrar nu gör det förmodligen ändå ingen skillnad om den används eller inte. Mitt grafikkort är fläktfritt (Matrox Millenium G450) och det är jag väldigt nöjd med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-21 14:45

Nu har mitt UA20 landat; kom via UPS här nyss. Notan hamnade på 2078.18 skr inklusive frakt å allt. Första intryck: Kanonbra drivare, verkligen plug (and restart) and play. Själv enheten är större och ger ett mer solitt intryck än jag trott. Ungefär lika bred som ett CD-omslag tror jag. Återkommer med testrapporter om MIDI å Audio. Snygg burk också, verkligen. Solid volymratt å stadiga anslutningar - Roland kan det här med hårdvara.

Bevaka tråden