Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring datorbygge

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skall slänga ihop en ny PC (Nej PF jag kommer inte köpa en Mac istället ) och undrar lite kring följande.
Funderar på Abits BE7 kort med i845PE chipset alternativt Intels eget Silver Reef med samma chipset. Vilket skall man ta?

Tänker slänga i DDR333 minne men har hört att DDR400 minnet dras ned till 266Mhz om man har fler än en modul i. Gäller samma för DDR333?

Skall köra en 2,4 med 533Mhz Frontside Bus som jag tänkte köpa bundlad med fläkt. Nån som vet hur tysta (eller inte) dessa bundlade fläktar är eller har nåt tips på en tyst och inte alltför dyr fläkt att köra istället.

Var väl alles
Tack på förhand
(Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-16 18:41

En liten fråga bara; varför fortsatte du inte tala om detta i tråden jag startade angående just PC-byggande? Tror du har missförstått mig dessutom, men orkar inte debattera kring det... :/

Tja, mest för att det inte handlade om att bygga en så billig PC som möjligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-16 19:10

Jag säger som Steely Dan; Aja!

Då säger bäl jag Aja... Baja

Nån som har något att säga om den ursprungliga frågan. Är lite nyfniken på vad en sån som Volantiz har att tillägga. Är jag helt fel ute eller kan det bli en rolig musikmaskin av ovanstående.

Har inte satt ihop en dator på nåt år och har inte full koll på vilka prylar som är mest prisvärda för tillfället.

Enlighten me!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-16 20:16

Vad är din budget? Jag menar, är det dumt att köpa t ex en färdigkonfigurerad Dell eller liknande, eller kanske t om en Carillion? Se´n finns ju en del svenska musik-PC-byggarfirmor, åtminstone den MM skrev om för något halvannat år sedan. Se´n undrar jag om det inte blir billigare att köpa en komplett burk än att köpa lösa delar, egentligen? Om du köper delar så handlar du ju efter riktprislistorna, i princip. Priskrig gäller ju, men gäller det inte än mer på färdiga system? Enlighten me, too!

Jag tycker definitivt du ska satsa på abit BE-7, intels egna moderkort brukar vara ganska funktionsfattiga.

Har du råd att lägga några hundringar till på ett moderkort så är ett moderkort med Intels E7205 "Granite bay"-chipset, t ex Asus P4G8X. Det kör med dubbelkanaligt DDR-minne och kommer upp i bandbredder som bara var möjliga med RAMBUS tidigare, samtidigt som man kan använda billigt 266mhz DDR-minne.

Intels originalkylare för P4 är inge vidare, kyler rätt bra, men låter som en DC-3:a på standardvarvtalet. Man kan ju alltid strypa den lite, men då tappar man ju kylförmåga. Det bästa är att skaffa sig en ny kylare, Zalmans CU-6500B är nog den bästa i dagsläget, har du bra ventilation i chassit kan du köra den fläktlöst.

Kollade Asus kortet. Klart fett. Fungerar det så att man måste köra med två moduler - en i varje par av minnessocklar då eller?

Hittade det dock inte på Datorbutiken.com
Vet du var man kan få tag på det?

Rättelse: De hade deluxe kortet men inte det vanliga. Behöver inte allt lull-lull. Kostar bara extra pengar.

/Rob

www.komplett.se har P4G8X, jag har ett påväg därifrån faktiskt, dock bara deluxe versionen, tror inte den vanliga är släppt än, jag har inte sett nån affär som säljer den iaf.
Gigabit-LAN är värt några hundringar extra eftersom jag kör det hemma, men har man ingen nytta av det så är väl standard-versionen att föredra.

Dubbel-kanaligt DDR funkar mycket riktigt endast med två moduler, kör man bara med en får man bara halva bandbredden.

jag har tappat intresse for moderkort och processorer.. dom ar tillrackligt snabba for mig nu.

Men jag tycker iaf att du ska kolla upp vad det kostar att tjacka en burk av t.ex. frost network.

Alternativt borja skissa i forvag pa en riktigt tyst dator.. lite hemmabygge lixom.. lagg harddisk inne i datorn.. i mitten typ.. och pa nat mjukt material alternativt hanga upp den (harddiskar brukar ju som standard ligga typ precis dar dom later som mest). Sen se till sa att den ar helt lufttat forrutom ett luftintag ungefar i hojd med processor och ljudkort om du har na coolt dsp-kort, alternativt grafikkort som oxo ibland gillar att bli varma. Jo! En utgang for luft en bit ifran oxo ar ganska nodvandigt saklart.

finns massa andra liknande tips ocksa som man kan leka med.. noisekillerspray e skoj!

Volantiz:
Jag har kollat upp en del om just det där med dämpning av lådan. Skall köpa några Papst chassifläktar som bara låter 12dB för att kunna isolera lådan ordentligt utan alltför mycket risk för härdsmälta

Nån som har några tips om vad man skall köpa för dämpmaterial?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-17 23:32

Ankare?

Skämt åsido, är mitt förslag om färdig-PC-ready-to-go helt förkastligt, ska man bygga själv? Om man ändå har stålar, varför inte schacka en schysst Däll lixom? Det är väl inte helt corny?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-18 11:08

PF : Jo.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-18 23:51

Mjä, inte nu väl? Med XP å allt & osv? Tycker det verkar rätt OK även för musikbruk, bara att komplettera med ett schysst ljudkort... eller är det priset som blir för högt, menar du? Min tanke är att det trots allt måste vara rätt schysst att få hem en färdig burk, plugga in, installera programmen man vill ha, stoppa in kort, drivisar, starta om, voilá, kör. Right?

  • Medlem
  • 2003-01-19 00:18

Dell är väl dom enda som kan leverera en sådan burk idag, bara intel´s prylar och standard komponenter, men installera om är ett måste då deras installationer inte är roliga.
Ljudnivån är inte heller så rolig, men det kanske går att isolera lite med dämpmattor odyl ifrån whynoi.se.

Men men, då missar man ju det roliga...

Att stoppa i allt i chassit, koppla ihop allt, trycka på powerknappen och upptäcka att den vägrar starta. Sen gå igenom alla sladdar för att se att de sitter i, sen trycka på powerknappen igen. Sen plocka ur allt utom det absolut nödvändigaste för att kolla om den startar då. Sen börja byta ut del för del för att se vilken som är trasig osv osv...

Sen när man väl fått igång den ska man testa vilka drivrutiner som funkar bäst, börja skruva på alla inställningar som finns. Sen ska man ta reda på varför logic inte vill starta, sen varför man inte får ihop nätverket osv osv...

Jag älskar datorer... Verkligen...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-19 00:30

Är man uttråkad, så...

Har fått iväg beställningen nu.
Det blev ett Abit BE7 med 2,4 Mhz P4 533Mhz bus samt 512Mb DDR333. En WD Disk på 80GB hängde med av bara farten. Dessutom en Chieftec låda som enligt datorbutiken skall vara ljudisolerad, en tyst Zalman Chassifläkt och Arctic Cooling CPU fläkt som bara skall väsnas 20dB.
Borde vara ett hyffsat utgångsläge för att få åbäket både snabb och tyst. Skall bygga ihop och se om det kanske krävs lite ingrepp med dämpmaterial och sånt. Är iallafall hoppfull!

Tack så mycket allihop för synpunkterna.

/Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 11:37

Låter billigt!

Tja. 7500:- inkl. moms tycker jag är rätt överkomligt faktiskt. Iofs. utan CD, men det har man ju sen innan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 12:15

34.600 kostade min laptop, men den har å andra sidan CD...

Jo det kan ju vara värt att betala lite extra för att få sådana finesser

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 15:14

Det finns en rolig regel bland PC datorbygge...

Du får bara välja två alternativ:
§ Bra Stabilitet
§ Billigt Pris
§ God Prestanda

Konstigt nog stämmer detta mer eller mindre...

Och vilken av dessa regler anser du inte är applicerbar på det system jag valt?

För 7,5KKr tycker jag faktiskt att det är ett klipp både vad gäller prestanda och möjlighet till stabilitet (den är ju inte klar än så man skall ju inte ropa hej)

Låter ju onekligen lovande.. Fast det är klart, för ett komplett system så plockar det ju iväg en ordentlig peng till (skärm, mus, tgb, ljudkort, CD/DVD, floppy(?) osv).

En ljud, prestanda & stabilitetsrapport förväntas!

Jo, det är klart att om man måste köpa allt nytt så drar det iväg en liten bit till. Det är det som är så skönt med att man inte snålade vid inköp av skärmar. De har hängt med i över fem år och är fortfarande skarpa och stabila. Man tjänar i längden på att lägga en extraslant på de delar som inte blir omoderna efter en månad.

En prestandarapport kommer. Längtar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-22 19:41

Alltid roligt med nytt & alltid roligt att höra om andras lycka!

Slog mig att jag inte valt operativsystem ännu. Är Windows2000 det bästa alternativet när man kör logic eller? XP känns så otroligt segt och överpedagogiskt.

Skall köra Logic 5.5
Ljudkortet är ett RME Hammerfall 96/52 samt ett Soundblaster 5.1 för Midi och SoundFonts.

Åsikter?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-23 16:24

XP sägs vara bättre optimerat än 2000 och faktiskt snurra "lättare" på processor och annat. Kanske felaktigt? Jag är inte så insatt. 2000 måste vara lite jobbigt att installera, det är väl uppe i 2000 servicepack eller nå´t vid det här laget.

Jag har en känsla av att XP är lite mer "multimedia"-anpassat, vilket borde vara en fördel för Logic...

Bevaka tråden