Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För Dålig G4..=(

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-07 23:47

hejsan allihopa.. har fått ett litet problem.. har en halvårs gammal G4 dual 867 med 512 i ram.. kör på det interna ljudkortet.. jag har oftast kunna hålla mig utan lag med reason men när jag har börjat köra reason och cubase sx med rewire så klarar den ingenting.. vill fortfarand ekunna andvända effekter måttligt i cubase och planerar andvända DFH så fort jag skaffat mer ram.. hur som helst så klarar inte datorn av det jag vill göra och inte heller det den måste kunna klara.. så då är frågan.. är det ljudkortet eller processorerna som är för kassa?.. mer ram är köpas men iom att jag kör på standard ljudkort så kanske det skulle kunna bero på det?.. jag behöver inte mer in/ut kanaler än vad jag har nu.. men är det nån som har nått förslag?.. mvh emil

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-08 11:09

Din dator är definitivt felkonfigurerad någonstans, för en G4/867 ska definitivt klara "heavy load" om man säger så. Cubase SX är inte så optimerat vad jag hört, men så här illa ska det inte behöva vara. Vilken version av OS X kör du och så vidare? Min Powerbook G4/667 pallar lätt med det du gör utan att klaga - och den är mycket tröttare än din G4.

Edit: Shit, har du en DUAL 867?! Den är ju hur snabb som helst. Nu börjar man verkligen misstänka ugglor i mossen. Den datorn ska klara hur mycket som helst...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 11:57

Det är något som är fel som PF säger.....en dual 867 har jag också. Iofs kör jag Logic och inte SX.

Jag har ett delta-66 ljudkort i min, men det ska inte göra så stor skillnad. 512 i RAM räcker gott, jag har 1,25 Gb men det är ren lyx.

Något är felkonfigurerat på något sätt....

Som exempel kan jag säga att min hitills största produktion i Logic består av 109 kanaler, 24 bit Audio, 20-30 olika effekter och 2 Virtual Instruments. Performance mätaren för processorn ligger då på 75% och hårddisken jobbar till 60 %.

Då känns det konstigt att SX, Reason och lite effekter får din dator att halta.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 15:05

tackar för de värmande orden.. skönt att man kanske inte behöver byta dator.. (hade nog blivit en PC kanske, usch hemska tanke) men hursomhelst.. jag och en kompis spelade in en lite smått förhandstitt på en låt som vi ska spela in på allvar senare.. med trummorna och synthar i reason då.. där andvänder jag "claw drumkit" från reasons kanpanj med trummor samplade i olika velocitys. men jag planerar ju andväda DFH snart så det måste kunna gå smärtfritt.
men det låten vi spelade in går inte knappt att spela upp sen efter redigering.. där har jag 3 audio-spår i cubase sx och trummor och syntar i reason. inte så mycket effekter på audio-spåren ska tilläggas.

låten finns på www.emilcarlin.trance.nu (damp-mp.mp3) om ni vill höra.. det är bara ett skämtsamt test så jag kan leka med trummor innan den verkliga inspelningen. gitarrljudet låter hemskt och allt är ostämt men det bryr jag mig inte om.. hursomhelst går den låten inte att spela upp smärtfritt utan att det sprakar och laggar..

jag kör det senaste OSX och senaste program-versioner.

tycker oxå att datorn borde klara mer.

men kan det inte vara ljudkortet som är för kasst? det är ju det medföljande. vad gör ett ljudkort i detta sammanhang egentligen? jag spelar ju bara in på en kanal i taget?

vet inte vad det skulle kunna vara som är fel felkonfigurerad men sen är jag ny innom audio/cubase sx. (detta är första gången jag spelar in i något syfte)

tackar så mycket för hjälpen!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-08 15:10

Det interna ljudkortet pallar ganska mycket faktiskt, men du kanske ska ställa ned dess latency något om det drar mycket CPU. Vad har du för inställning nu? Du hittar dessa inställningar inifrån Cubase SX.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 15:24

ok kan ju testa.. vet du var nånstans i SX man gör det? är inte så bekant med monstret..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-08 15:28

Leta runt lite bland menyerna så hittar du det. Du kan ställa ned antalet audiospår och göra en massa för att optimera programmet (för att det inte ska sluka så otroligt mycket CPU som det verkar göra nu). Kontakta Fitzpatrick´s support annars.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-08 22:36

ok.. får testa lite.. men man höjer väl latencyn eller?... vad påverkar det? kan man leka med reasons ljudinställningar? måste kunna spela normalt p keyboarden utan märlbar latency..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 00:48

Jupp, det måste man - men Cubase SX lär inte ge dig detta utan att du får betala med mycket CPU. Reasons inställningar spelar ingen roll i det här fallet, då Cubase tar hand om hela ljudbiten. Reason enbart i din dator, ja då kan du ta ner latency´n till 1 msek utan problem, även på det interna ljudkortet under MacOS X. Det är snabbare än i princip alla hårdvarusyntar som en "hint". När du jobbar via ReWire 2 och det taskigt optimerade SX så får du nog betala med rätt hög latency, kanske 20-40 ms om datorn ska kunna jobba någorlunda rättvist. För att få ner denna siffra måste du skaffa ett ljudkort med bra ASIO-drivrutiner. Ett sån´t kort avlastar datorn rejält. M-audios PCI-interface är pålitliga, USB rekommenderar jag inte om du ändå har en stationär burk och Firewire funkar ypperligt om du inte vill skruva in ett kort i datorn. Motu 828 är väl det interface jag främst tänker på - kanonbra, men kostar också en slant.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 13:33

ok tack!,, jag tror inte det blir av att jag köper Motu-kortet för de ligger väl på 8-9 papp.. men jag kan testa lite i reasons och cubases inställningar.. men när jag sitter i cubase behöver jag inte kunna spela på klaviaturet utan sysslar då helt men audio.. men problemet är att min gitarr effekt är kopplad direkt till Line in och jag hör ljudet enbart ut via cubase.. om jag ökar latencyn så skiter det väl dig?.. kan man typ köpa en sån minimixer och koppla den emellan dator och gitarr och koppla den till högtalarna samtidigt som datorn är det?.. finns det dubbla utgångar på en sån mixer? tänker på en 6-kanalig behringer eller liknande..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 13:37

Som sagt, att ändra Reason-inställningarna hjälper inte ett enda schmuck när du ska jobba via ReWire.

Obs; "...så skiter det väl dig..." ...öh sig, right?

En lokal musikhandlare kan säkert göra det bästa för dig vad beträffar val av utrustning om du är osäker och behöver demonstrationer osv.

Märk väl att jag nämnde Motu 828 såsom det vanligaste / mest gångbara Firewire-alternativet. PCI-korten från M-audio / Midiman ( www.m-audio.com ) är betydligt billigare.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 14:03

sorry.. skriver fel när jag skriver snabbt=)..
ok men jag skulle gärna vilja fösöka tweaka reason.. för jag arbetar trots allt i reason 80% av tiden.. jag har ett par låtar där ljudkortet börjat spraka och krångla fast cpu-mätaren inte ens nått en fjärdedel.. just nu sitter jag och lirar DFH i reason med båda kiten och solar pianot samtidigt och dåbörjar det spraka i ljudet (speciellt vid cymbaler) fast cpu-mätaren aldrig befinner sig över 3 streck.. konstigt.. med tanke på DFH.. kan man fixa latencyn så det försvinner utan att det blir märkbart på pianot? är ju förutom en pianomodul helt beroende av min multisamplade Steinway.. (som jag självklart inte kör nu utan ljudbanks-pianot)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 14:39

Det här är farligt nära den support för just Reason jag tidigare har jobbat med. Jag kan ge dig ett utförligt svar, men då blir det som att jag jobbar gratis för Propellerhead Software, eftersom jag i princip är nå´n slags "Certified Reason Professional". I egenskap av den jag är och det jag fått lära mig av Propellerhead under min anställningstid där, kan jag inte sitta och bjuda dig på alla kunskaper och teorier om detta program, då jag inte ens vet om du är en registrerad användare som köpt en fullvärdig licens eller inte.

Det enda jag kan säga, är att du har fel i dina teorier och upplevelser om att Reason skulle "spraka", jag har kört Reason på betydligt mindre kraftfulla Mac´ar än den du har och det har aldrig "sprakat". Är det så att ditt ljud sprakar så är det förmodligen någon grym felinställning eller så är det hårdvarufel på din Mac.

Beklagar om detta får mig att framstå som nonchalant och dryg, men jag kan programmet sedan över två års aktivt användande av det och sedan att i princip suttit i knäet på alla utvecklare och idémakare på Propellerheads - och jag kan bara tolka dina upplevelser som inkorrekta. Dessa fel uppstår inte på en PM G4 867 DP såvida användaren inte gjort något helt galet.

Jag vill givetvis att du ska få problemen avhjälpta, så du kan göra antingen så här: Maila till [email protected] - inkludera ditt serienummer - eller ring till Propellerhead i nästa vecka när de har det lugnare efter 2.5-releasen - de brukar vara schyssta och hjälpa per telefon om det är en lugn dag - särskilt om du har köpt Reason via Prop Shop, då ska de hjälpa dig. Alternativt vänd dig till Luthman Scandinavia, som är ansvariga för Reason-försäljningen (via musikaffärerna) i Sverige.

Fortnot: Jag jobbar idag inte längre på Propellerhead Software i och med att jag sade upp mig - på grund av att jag mer eller mindre kände mig utbränd. Det har inte med Propellerhead att göra, utan med min egen livssituation under år 2002 att göra. Such is life. Idag är jag dessutom arbetslös, vilket gör att det känns ännu mer fel att "göra mitt gamla jobb utan att få betalt". Någon annan här som kan svara får gärna göra så om han / hon vill, men jag backar ur.

Med all vänlighet,

/ Patrick.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 14:48

ok jag förstår dig mycket väl.. kan tillägga att jag är registrerad lydig andvändare sedan 1.0:an och har betatestat 2.5:an sen den kom.. vill bara oxå tillägga att det sprakandet som kommer lite här och var kommer själv klart bara när jag kör extremt mycket ljud te.x DFH.... och det är mest när cymbalerna det tar i.. och därför verkar det för mig vara nått med ljudkortet.. men jag kontaktar proppsarna..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 14:52

Tack för visad förståelse. Tips: Kolla så att du inte har för höga ljudnivåer helt enkelt. Håll reda på overloadknappen längst ned i racket, den får aldrig tändas, då uppstår stygg digital distorsion. Ljudet höjer du upp när du mastrar i något ljudredigeringsprogram sedan i stället - om du inte är ljudproffs och kan mastra inifrån Reason...

--> En annan grej med det här med att "ge bort support" är att det finns en illaluktande skara människor som inte betalar för programmen. De vill man helst inte hjälpa alls. Nu tillhör du inte det "gänget" vilket glädjer mig!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 15:00

hehejag tror itne ljudvolymer är problemet för jag håller mig alltid under den röda lampan.. jo reason är helt klart värt pengarna.. hade nästan kunnat betala det dubbla.. jag tycker att om man betalar för ett program/spel eller vad som helst så ger man sig fan på att lära sig det.. i bland kan det bli att man håller på ett tag och skiter i det.l. ihnte för att reason är svårt att lära sig men ändå.. läste n¨nstans att du var helt förtjust i den vocoder demon i 2.5:an.. tycker den är himla fet fast skulle hellre vilja ha den låten p-heads kör i sin 2.5-flash-film i reason-format.. den äger totalt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 16:51

Ojdå, den har inte jag sett / hört. Får ta och leta mig fram till den, för du råkar inte ha någon URL?

Okay, hur vi än gör kommer vi lösningen närmare med ditt "knasterproblem". Vad har du för inställning under menyn Reason -> Preferences -> Audio? Buffer size, hur många samples?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 17:03

http://www.propellerheads.se/home/frankfurt2003/main.html klicka på [Flash intro] under "exlusive prewiew bilden..

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 17:05

mina inställningar är:
audio card : bulti in audio controller
sample rate: 44100
buffert size: 512
output latency 12 ms
latency compensation 12 ms
och resten går inte att ändra

hoppas du hittar nått märkligt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 17:10

Om du kör MacOS X 10.2.6 och de inställningarna ska du inte kunna skapa klick eller knaster om du så skapar upp 300 st Reason-instrument å maxar in så mycket MIDI att en Atari hade dött femtio gånger om!

Jag kör samma inställningar på min Powerbook och det går inte att "maxa Reason" ens med min lille fjutt till laptop, jämfört med din NASA-dator.

Äej, det är fredag nu va?

Man skulle också kunna tänka sig att du döpte om rubriken till:

Alt 1: "För bra G4... =("
Alt 2: "För fet för ett fuck... =("

OBS... dock, on the little more serious ragga tip: Det är väl ingen betaversion du kör va? I så fall kan det knastra å knirka. Betaversionerna är inte optimerade.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 17:27

hmm.. om jag håller mig till subtractor och redrum så visst.. men jag vill inte bara ha det.. detta knaster inträffar bara när jag kör DFH trummor på 600 mb eller steinway på 300 mb.. men jag tycker ändå att jag borde kunna köra mer.. jag vill inte behöva snåla med effekter.. speciellt inte med reasons effekter som inte är så superbra ändå.. men annars kräver det en massa malström och samplers som går in i matrix, effekter och blir värsta spindelnätet för att det ska lagga i ljudet... har faktiskt nån låt som inte går att spela upp när det är som mest.. "your computer is too slow..."
men det verkar ju på er som nått är väldigt fel för jag tycker inte att den är så snabb.. satt på en imac 500 innan och märkte klart skillnad vid bytet men gämfört med en vanlig pc på 1-2 ghz..
hursomhelst skulle jag vilja gå över till det nya reverbet helt men vågar ej..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 17:30

Då kan du lämna Reason som tänkbar problemhärd. Då är det din dator som strular på något vis. Antingen sitter dess minnen fel eller så har en processor brunnit upp eller nå´t. Du verkar inte höra vad jag säger: Du kan inte maxa ut Reason med en PMG4 867 DP. Det går inte. Comprende?

Var snäll och beskriv annars exakt alla steg från det att startljudet hörs på din Mac tills att du uppever knaster i Reason. Beskriv exakt hur det ser ut, exakt hur du gör.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 17:49

ok.. jag börjar då sätta på datorn.. 1 sek senare sitter jag med min startlåt i reason.. tar bort alla enheter (massa olika saker som jag har som grund) för jag vill bara spela på DFH.. tar en mixer och 3 nnxt.. laddar in det första kitet.. 500 filer eller nått sånt.. tar nån minut (mycket länge) gör samma sak med kit nr2.. tar ett midi-spåt från DFH cd´n,, kopierar över drummdpåret till båda nnxt. trycker på play.. mid låten var inte så värst komplicerad, typ ett enkelt demo-trummsolo för dfh.. allt går bra tills cymbalerna kommer.. då hackar det typ.. inte visuellt i programmet men det hörs som om volymen på hela datorn sätts på och av väldigt snabbt ett par gånger.. sen "reder den ut det" och åter går till normalt tills nästa omgång cymbaler...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-09 17:51

kan även göra ett vanligt komp med kick+snare+hihats och sen spela en cymbal från midikeyboarden.. kvittar vilken cymbal.. pukor går oxå om datorn "inte är van vid att spela dem för tillfället"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-09 18:02

Då är det något extremt märkligt Mulle Meck med hur du gjort trumbankerna du använder. Är jag rädd. Är det en salig blandning av 24-bitars- och 16-bitarssamplingar så kommer Mac´ens interna ljudkort naturligtvis få det mycket jobbigt. Och processorn med. Det här kommer förmodligen sluta med att du får bränna ner dina ljud / banker och skicka till Propellerhead så de får ta en titt.

Kan det inte vara lite minnesbrist? Just cymbaler brukar ju vara extremt stora (många nivåer, lång utklingningstid), och om du kör en maxad bank när minnet tar slut så behöver datorn swappa. Visserligen borde detta bara hända en gång då, eftersom filerna sen finns i minnet, men ändå?

(Jag vet att iallafall Crystal är lite skumt programmerat och läser in filer när man byter presets, som får det att knäppa på OS X, så det är möjligt.)

  • Oregistrerad
  • 2003-05-11 19:24

"Är det en salig blandning av 24-bitars- och 16-bitarssamplingar så kommer Mac´ens interna ljudkort naturligtvis få det mycket jobbigt."
hmm.. när problemet har uppstått har jag bara haft igång DFH.. och det lär vara samma kvalité på alla ljuden där väl?.. jag har iof gjört om dem till soundfonts men det ska väl inte göra nån skillnad?.. jag har då gjort om hela banker på en gång, inte en ljudfil i taget..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-12 16:14

Har du använt Reload?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-12 17:07

hehe nej skivan är ej i akai-format.. andvände CDxtract eller nått.. men asså.. nu har ni lyckats jaga upp mig om att min dator skulle vara (något sådär) bra, vilket inte jag tycker. när jag når den nästa gång ska jag skriva ett låååååångt mail till p-heads.. men annars kan jag lägga ut den låten på nätet som jag gjorde i reason + cubase och som inte kan uppspelas om det kanske gav nån ide? det är ju en väldigt enkel där jag inte kör DFH utan skit-trummor och 3 audio spår..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-12 17:15

Jag uppfattade det som att du beskrev ett problem längre ned i denna tråd där du inte kunde få ens Reason (självständigt, ej kopplat via ReWire till SX - som jag förstod det) att spela upp ditt ljud korrekt. Om du hela tiden kört via ReWire så kan du inte vända dig till Propellerhead, då problemet inte är orsakat av Reason utan av Cubase SX. Angående din dator, så har du en snabbare dator än de flesta seriösa musikstudios i världen för tillfället, så den ska man inte klaga på. Däremot kan man gott fortsätta klaga på Steinberg´s alldeles usla ReWire 2-implementering samt deras likaledes alldeles usla MacOS X-optimering (som är obefintlig). Eller byta till Logic, helt enkelt. Eller byta till PC. För Cubase SX rullar mycket bättre i PC-miljö.

Bevaka tråden