Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För Dålig G4..=(

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 18:16

jo när jag rewirat reason till cubase klarar den riktigt otroligt lite. men bara reason klarar ju det mesta men inte ett trummkomp med DFH+cymbaler.. då sprakar det till som... ja.. och då vågar jag inte tänka mig hur det skulle se ut med DFH i reason -> rewire -> cubase..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-15 20:02

Vi får låta Ola på Propellerheads hjälpa dig.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 20:31

Jag har upplevt knaster i OS X om man har en nätverksaktivitet igång. T.ex har internet igång, laddar ner filer ifrån något program, etc, etc.

Har du någon "fildelning" eller annan nätverks tjänst igång över huvud taget?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-16 14:48

har ganska ofta DC igång eller iaf MSN men jag tror det knastrar ändå.. jag sitter på en av 3 datorer som är delar på ett adsl modem via en bredbandsdelare.. kan det bero på det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-16 19:02

Ju mer tjänster du har igång, ju hårdare får datorn jobba. Pretty basic. Se´n är jag nästan övertygad om att det är dina trumbanker som spökar på nå´t vis.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-16 20:36

jo jag vet, när jag kör så har jag bara musikprogrammen igång juh.. jag kollade igenom ljuden och alla var i samma kavlite, 16 bit men jag gjorde ju om dem till soundfonts.. och de 500 översta e bara mono-ljud sen kommer 500 till som är stereo och heter nått med "100+90 stereo pair".. hmm? det måste var nått med soundfont-formatet? för wav-ljuden är inte så.. kan mitt knastrande bero på det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 00:01

Alla samplingar du laddar in till Reason laddar du in i RAM-minnet på datorn. Reason kan inte läsa från hårddisk samtidigt som det spelar upp - en liten nackdel, men man får göra som med riktiga samplers, man får komplettera med så mycket RAM man tror sig behöva. Du bör därför inte göra mastodonter till ljudbanker om din dator inte har minne därefter. Jag har själv aldrig stött på ditt problem, men det verkar som om datorn får buffra minne ganska friskt med tanke på att dina samplingar verkar äta både "ramen och en del av tavlan". Minne är hyfsat billigt, så du kan ju stoppa in en gigabyte till, eller så rekommenderar jag att du bygger ihop sansade banker. Du använder ändå knappast 549 baskaggar i en och samma låt, right? Ett tips är att läsa in ljud i ReDrum-samplern och spara kits med den. Då laddar kit-preset´en in samplingarna. Ett grundtips tycker jag också är att man inte ska ladda in fler ljud än de man använder i respektive låt. Du kan ju göra en ReFill med trumljuden också. För eget bruk.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-17 00:57

jo ramen ska jag uppgradera.. undrar hur mycket som egentligen behövs... har för mig att 512 kostar typ 800 kr vilket inte är så farligt.. nja redrum räcker inte.. har ju minst 10 cymbaler (som jag planerar att andvända) 4 virvlar, 1 rimshot, 2x5 pukor, 2 kickar.. det är ju en del.. för att inte nämna hihats...

ska man köra redum hade man klarat sig med factory soundbank..=/

hmm.. får börja spara cash igen och inhandla ram och hoppas på förbättring.. fan att det är så mycket man måste ha pengar till just nu.. ÄSCH!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-05-17 01:45
Citat:

citerar: ska man köra redum hade man klarat sig med factory soundbank..=/

Den använder jag till att styra Subtractor-trummor med å allt möjligt. En underskattad modul, med underskattade möjligheter. CV/Gate´a till BV-512´an också, komplext! Å så är den grym att trigga egna samplingar med. Sång å allt möjligt. En sampler med TR-909-sequencer.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-17 11:10

jo jo jag vet att det går att göra mycket med den men när man ska ha realistiska rock-trummor passar den inte mig.. smidigare med nnxt då.. kör alltid annars minst 2 redrum för trummorna.. andvänder dock ej patternsequensern då.

Bevaka tråden