Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorköpsångest

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Aaaaaah, håller på att förgöras av ångest inför ett planerat datorköp. Problemet är att jag inte kan bestämma mig. Ska jag köpa pc eller mac? Nytt eller begagnat? Tänkte att ni kunde hjälpa mig med några visa råd.

Så här ligger saken till:

Jag vill ha en dator där jag kan köra Logic och reason. Eftersom jag har gjort mig av med min S100 0 och JV-1080 måste datorn palla för att köra reason smärtfritt med många samplers och synthar + att klara EXS-24 +ES1 i logic utan att det blir problem. Så långt är allt ganska klart. Det egentliga problemet är egentligen ekonomin. Köper jag en billig pc med AMD 1800+ eller liknande kommer jag billigt undan och kan även plugga in mitt midikeyboard i gameporten. Problemet är att jag avskyr pc och tror att jag kommer bli tokig efter ett tag. Alternativet är att köpa en begagnad G4 som då blir aningen dyrare. Frågan är hur kraftig den behöver vara. Ett tredje alternativ är att köpa en begagnad iMac g4 700 för 9000:-. Det sista alternativet är antagligen det trevligaste men även det dyraste eftersom jag då måste köpa en iMic + ett nytt midikeyboard eller ett usb midi interface vilket kostar pengar.

Detta var lite kortfattat och luddigt mitt problem, vore trevligt med lite tips och kommentarer.

MVH En fattig student som bara vill göra lite musik.

[ 17 December 2002, 16:36: fixat av: pallelindq ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-17 17:54

Tjohej! Jag tycker du helt klart ska välja Mac; att köpa PC för prisets skull blir bara platt fall, det gjorde jag för ett par år sedan och blev väldigt missnöjd.

Dock vill du väl ha en så kraftfull Mac som möjligt så då är en stationär G4 fortfarande det bästa valet. En så´n rymmer även PCI-ljudkort som är billiga och bra (t ex M-Audio). Vissa G4-modeller har även ljudingång som standard - i vilket fall som helst bättre än att använda iMic (som inte alls är gjord för musiker/proffsbruk, snarare för vanliga användare som behöver använda mikrofon ibland).

Se till att du får med tgb + mus och gott om minne (minst 384 mb). Har den intern CD-brännare så är det alltid en fördel. Kolla de olika modellerna här:

www.everymac.com

Allt funkar, från G4/400 och uppåt egentligen. Kompisen Jonny B som hänger här ibland ska snart sälja sin G4/400 så du kanske kan få bra pris på den? Annars är alla modellerna fina, och ju senare / dyrare, ju bättre. Planerar du att köra MacOS X vad det lider, så är en modell med dubbla processorer verkligen ett bra val.

Komplettera med en scrollmus eller rentav trackball, jag rekommenderar faktiskt Microsoft´s prylar. Bra hårdvara och bra drivare till både MacOS 9 och X.

Bildskärm köper du lämpligtvis ny från närmaste PC-hökare på hörnet. 19"-skärmar bör exempelvis gå att hitta för runt 3000:- idag.

Där har du min rekommendation på en grym musikdator till rimliga pengar. Totalsumman bör hamna på mellan 8´ och 14´ beroende på hur vass G4 du väljer. Don´t go PC. Köp ett begagnat USB-klaviatur till så slipper du ha midiinterface om du ändå inte ska koppla några syntar till datorn. Annars är ett Emagic MT4 det bästa valet.

Alternativt, om du vill slita ditt hår, trakassera dina datorvänner, trakassera dina handlare, förstöra din nattsömn, sitta som en fågelholk över konstiga klickljud som återkommer med udda intervall, få hög latency etc, köp en PC. Välj i så fall Windows XP som åtminstone går att stå ut med.

det där med att förstöra nattsömn gäller nog mac också.. och det har nog absolut inte att göra med att sakerna strular

Jag kör på 6ms latency på min pc.. vart tvungen att höja från 3ms så att winamp skulle fungera bra igen för ett par dagar sen. Räcker inte det? Har inte mac en statisk latency på 11ms om man inte trycker i ett annat kort?
PF: Vad för latency sitter du och kör på din Mac?
Och det där med konstiga knäpp ljud? Kanske om man kör dåligt programmerade VST-pluggar eller liknande på en P4... men vem gör det?

Jag kör windows 2000 pro både på "musikdatorn" och på "jobbdatorn".. debian på gateway/firewall och som andra OS på jobbdatorn.. inte installerat om nåt operativ på nån av dom på snart ett år
(förrutom servern som jag satte ihop för 30 dagar sen enligt min uptime)
Min winace-demo som jag fortfarande använder gick ut för 242 dagar sen ser jag nu.. hmm..
Dessutom så är det endast mina saknade kunskaper om cubase som strulat vad jag kan komma ihåg.

PC är inte så dumt ändå... men visst.. jag vill ha Mac jag med.. snart så kommer jag nog förhoppningsvis byta ut nån av mina burkar

Tack för råden, jag har kommit fram till att det får bli en mac. En pc skulle inte göra sig lika bra på mitt nya glasskrivbord

Det där om en G4 400 till salu verkar intressant, hur mycket kan han tänkas ta för den då?

Överhuvudtaget vore det intressant att veta vad man ska behöva betala för en g4a runt 400-500 Mhz. De priser jag har sett har varit väldigt olika.

Är det någon annan som har en maskin till salu kan ni ju droppa ett mail till [email protected]

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-17 22:19
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: pallelindq:
Tack för råden, jag har kommit fram till att det får bli en mac. En pc skulle inte göra sig lika bra på mitt nya glasskrivbord

Schysst, kör på det estetiska! Simplicity rules!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-17 22:59

Tjena pallelindq!
Det är jag som skall sälja en G4/400. Försäljning först efter nyår och priset har jag inte tänkt på än, då jag inte vet om jag lyckats snuva åt mig lite extraminne osv...

Tack Pata för att du förde det på tal.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-17 23:07

Volantiz: Du bekräftar mina åsikter - vet du varför? Du är ingen vanlig användare utan du kan saker. You know things. Om man är duktig på datorer så kan man använda vad som helst. Men tänk från det andra perspektivet; användarperspektivet. Den vanlige användaren vet inte hur man ska göra för att anpassa en PC till att bli ett bra musikverktyg. Jag själv känner mig schizofren i det här hänseendet: När jag gör musik vill jag glömma allt jag kan om datorer. Jag vill skapa. När jag bygger / konfigurerar en PC så är det en annan roll som får jobba. Efter att ha använt bägge systemen under alla år så kan jag bara konstatera att Mac´en är mycket mer användarvänlig. Man pluggar in den, installerar och se´n kan man börja skapa. Oavsett PC-folkets försvarstal så är det mycket mer frågor av typen... "Men vad är det här nu då?" när man sitter vid en PC. Kolla Emagics egen statistik; de hade 70% av försäljningen mot Mac-sidan, men 70% av supporten mot PC-sidan. Det är nog inte så konstigt att de lät sig bevekas när Apple kom med sitt bud.

Citat:

quote:Den vanlige användaren vet inte hur man ska göra för att anpassa en PC till att bli ett bra musikverktyg

Precis! Det intressanta ar att sist jag installerade om min musikdator sa glomde jag t.om. att andra ACPI-drivern.. sa jag har nu funderat i snart ett ar pa att installera om for att gora det (det ar inte sa sakert att andra den drivaren efter att man redan installerat andra drivers och program.. mycket battre att installera om allt!). Sa nae.. jag har inte confat min lilla musik-PC ett dugg for det battre musikmassigt

Sen har jag gjort en annan mycket dum sak pa den.. jag har installerat alla mina utvecklingsverktyg pa den

. Mycket farligt.. visual c++, interdev, enterprise tools (grymt bra att man fick behalla allt sant fran forra jobbet!), j2ee och j2me stuff, debugversionen av directx, en massa shareware editorer osv.. ush.. ja vet inte vad mer.. mycket ar det. Jag har t.om. en ftp och web-server som star igang pa den hela tiden.. nae.. jag vet nog inte riktigt vad jag haller pa med

Eller det vet jag nog.. men ar for dum for att gora nat at saken :rolleyes:

Jag behover kaffe.. brb!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-18 02:39

Aha. Det verkar som om din dator kanske får göra lite väl mycket - apropå dina 99musik-strul du just nämnde? Jaja. Kaffe? Nu?

Tror du är en äkta musiker + äkta surfare + äkta hacker...

Jag kanner mig inte som en akta musiker den har veckan.. inte repat pa snart en vecka och har endast gjort ett par nya patchar pa min yamma cs40m i musikvag

Fast joO! Jag borjade lite smatt pa en lat som jag tankte gora endast pa mina k4-rackare + standardeffekter som massa dist och lite annat jox

Kaffe e braa.. fast polarn jag sitter hos nu har bara na jobbigt snabbkaffe.. men det gar ner det med

edit: skulle kanske skriva fardigt innan ja trycker pa skicka inlagg nasta gang

[ 18 December 2002, 03:25: fixat av: volantiz ]

Nu har jag varit ute på begagnatmarknaden och letat. Det är nästan så man sliter sitt hår bara av de sjuka priserna på begagnade macar. Iallafall har jag nu hittat två alternativ som jag tänkte att ni kunde kommentera.

1. Mac G4/400 Mhz med 768 mb ram. 10 gb intern hd + externa 2*10 gb. Extern Lacie cd-brännare. Mus och tangentbord. SCSI-kort. Korg 1212 ljudkort.
Alltihop för 8000:- . Det enda jag måste köpa till här är skärm plus midiklav.

2. En G4 imac globe 700 MHz 384 ram 40 gig hd och OS 10.2.2 Cd/rw inbyggd för 9 lakan. Det jag måste köpa till här är en midi/audio breakoutbox, kanske den från M-audio.

Att tänka på är att jag vill ha de kraftfullaste datorn för att kunna köra reason men även föra att leka lite i imovie och möjligen senare Final Cut Pro.

Mina egna tankar om dessa är att iMacen är kraftfullare men saknar expansionsmöjligheter. Frågan är dock om jag behöver alla PCI platserna, ljudkort kan man ju koppla via USB och firewire idag. På iMacens minussida finns ju också skärmen 15" är lite men apple påstår att ytan är 17" vilket skulle kunna räcka för mig.

Ahhh, min ångest inför detta köp är fortfarande lika stor, bara en aning färre frågetäcken kvar.

Vilken skulle ni gå för?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-18 21:29

1. Se upp med M-audio´s USB-enheter. De har bra PCI-kort men USB-drivarna för Mac lämnar mycket övrigt att önska.

2. Priserna - ja, iMac´en verkar kanske rimligt prissatt men inte G4/400´an, den bör du kunna pruta ner någon tusing.

Jonny B nämnde idag att hans G4/400 börjar kunna bli säljbar - får se om han kommer in här å berättar mer. Han skulle kunna bundla den med en Firewire-brännare och lite annat smått och gott. Även skärm.

1
Bevaka tråden