Tjohej! Jag tycker du helt klart ska välja Mac; att köpa PC för prisets skull blir bara platt fall, det gjorde jag för ett par år sedan och blev väldigt missnöjd.
Dock vill du väl ha en så kraftfull Mac som möjligt så då är en stationär G4 fortfarande det bästa valet. En så´n rymmer även PCI-ljudkort som är billiga och bra (t ex M-Audio). Vissa G4-modeller har även ljudingång som standard - i vilket fall som helst bättre än att använda iMic (som inte alls är gjord för musiker/proffsbruk, snarare för vanliga användare som behöver använda mikrofon ibland).
Se till att du får med tgb + mus och gott om minne (minst 384 mb). Har den intern CD-brännare så är det alltid en fördel. Kolla de olika modellerna här:
www.everymac.com
Allt funkar, från G4/400 och uppåt egentligen. Kompisen Jonny B som hänger här ibland ska snart sälja sin G4/400 så du kanske kan få bra pris på den? Annars är alla modellerna fina, och ju senare / dyrare, ju bättre. Planerar du att köra MacOS X vad det lider, så är en modell med dubbla processorer verkligen ett bra val.
Komplettera med en scrollmus eller rentav trackball, jag rekommenderar faktiskt Microsoft´s prylar. Bra hårdvara och bra drivare till både MacOS 9 och X.
Bildskärm köper du lämpligtvis ny från närmaste PC-hökare på hörnet. 19"-skärmar bör exempelvis gå att hitta för runt 3000:- idag.
Där har du min rekommendation på en grym musikdator till rimliga pengar. Totalsumman bör hamna på mellan 8´ och 14´ beroende på hur vass G4 du väljer. Don´t go PC. Köp ett begagnat USB-klaviatur till så slipper du ha midiinterface om du ändå inte ska koppla några syntar till datorn. Annars är ett Emagic MT4 det bästa valet.
Alternativt, om du vill slita ditt hår, trakassera dina datorvänner, trakassera dina handlare, förstöra din nattsömn, sitta som en fågelholk över konstiga klickljud som återkommer med udda intervall, få hög latency etc, köp en PC. Välj i så fall Windows XP som åtminstone går att stå ut med.