Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MIDI-klaviatur

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 14:35

Jag funderar på att köpa ett MIDI-klaviatur..
Men då är frågan vad ska jag satsa på? Hur många tangenter, velocity, aftertouch, rattar och kontroller osv...
Ett MIDI-interface måste även ingå i den budgeten, om det inte följer med klaviaturen.
Säg att jag har en budget på 1500-2000:-

Och jag vill kunna spela i realtid på klaviaturet till datorn genom Reason eller VSTi och sen att det ljuder i högtalarna, går det?
Måste jag ha ett bättre ljudkort och MIDI-interface?

Jag har bara något värdelöst Turtle Beach Santa Cruz 5.1 ljudkort som följde med i datorpaketet.
Jag kommer att använda mig mest av Reason och lite VSTi.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-07-09 14:53

Hur många tangenter beror naturligvis på vad du ska spela. 61 är ett minimum för mig.

Midi Interface har du på ljudkortet. Man använder joystickporten. Du behöver dock en adapterkabel. Kostar typ 150 spänn hos din musikmånglare.

Som klaviatur rekomenderar jag Edirol från Roland. Känns lite mer gedigna än exempelvis Evolutions varianter.

/Rob

  • Oregistrerad
  • 2003-07-09 18:09

Jag kommer nog att försöka att spela det mesta, men mest house och trance och sånt.. 61 tangenter låter dyrt.

Anslagskänslig verkar rätt viktigt, men aftertouch då? Och hur många rattar och reglar kan vara bra att ha?

Ja, det är adapterkabeln jag menar med MIDI-interface. Men det finns ju värre boxar uppemot tusenlapparna också. Mitt ljudkort är ju inte det bästa så hur blir med latency´n då om jag kör med en vanlig adapterkabel till ljudkortet bara?

Ska kolla upp Edriol nu..

EDIT: Hittade bara Rolands PC-serie.

Roland PC-300

Två alternativ:

1) Köpa nytt. Oxygen8 odyl - USB, rattar på de flesta, smidigt med Reason. Det finns ett antal kring 2000kr, så det beror mer på vilken smak du har när det gäller utseende och känsla på tangenterna, och hur många tangenter du behöver.

2) Köpa begagnat. Det finns en hel del gamla (digital-)syntar med MIDI och bra klaviatur för kring 1000-2000kr. Få med rattar, men du får å andra sidan en synt på köpet.

I min erfarenhet är inte aftertouch särskilt nödvändigt, om du inte ska spela rena pianosaker. För house och trance är rattar viktigare i såna fall. Fler rattar är alltid bra, men de 8-16 som brukar följa med räcker väl en bit.

Latency är i princip helt beroende på ljudkort, men om du idag ligger under 10mS så borde det inte vara något problem (kolla i inställningarna för ljudkort i Reason så står det där om jag minns rätt.)

Aftertouch gör att man kan styra grejer med hur hårt man trycker på tangenten efter att man slagit an den. Dvs man kan tex bända tonen genom att trycka hårdare på tangenten, eller lägga till modulation - som att vrida på modulationshjulet, fast genom klaviaturen. Mest användbart för att härma riktiga instrument, eftersom rattar är lättare att vrida på i de flesta andra fall.

Inget måste i mina ögon.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 13:33

Jag känner att jag gärna vill ha några rattar med, åtminstonde pitchbend och modwheel.

false messiah: Jag drog Buffersize-regeln längst till vänster och då dök talet 5ms upp.

Är det det du menar?

När jag hade "Santa Cruz(tm)" som drivrutin för ljudet kunde jag inte ha mindre än 58ms utan att demolåten i Reason hackade. Med Primär ljuddrivrutin och DX Santa Cruz(tm) kan jag ha 5ms utan att det hackar. Det är det lägsta.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-10 13:45

Tobias : Men du har väl en D-20:a? Använd den! Där har du ett snabbt klaviatur! (perfekt när man spelar in techno/trance) Pitchbenden är helt oki också. (speciellt till extrema leads) Använder själv D-10:an som masterklaviatur. Det enda jag tycker är negativt är modulationsdelen på joysticken, när man vill använda det till filtersvep och sånt, fast då använder jag min DX7:as modulationshjul istället, alternativt ritar kurvor med musen i sequencern.

Aja, du har kanske redan bestämt dig för ett nytt midiklaviatur. Tänkte bara tipsa om ett alternativ du faktiskt har.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 14:09

encore: Jag brister ut i ett stort förvånande VA?!

Jag vet inte ens vad en D-20 är, men antar att det är en synth

Vad ligger dem i för prisklasser annars?

Edirols pryttlar hittar du på http://www.edirol.com

De ansluts via USB och behöver således inte använda ljudkortets MIDI interface. De är något dyrare än alternativen, men du får (enligt mig iallafall) ett betydligt trevligare klaviatur som du inte lessnar på så snabbt.

Jag är lite skeptisk till att ditt ljudkort skulle klara av ända ned till 5ms latency. Isåfall lär det spraka och knastra jävlar i havet.

Fast om det är så vasst att det klarar runt 10ms så är det ändå inga som helst problem. Beror ju mycket på resten av datorn me...

Good Luck
/Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-10 14:49

Ah, Tobbe jag blandade ihop dig med David Hjelm. Sorry. Prisklassen är väl 1500 och uppåt, nånting..

Om det funkar i 5mS så kör på det, men det kan, som folk sagt här, hacka och spraka. Vissa klarar inte av att spela med för lång latency, medan andra verkar leva med 20-30 mS, så det beror lite på en själv också och vilka ljud man spelar. En pad med långsam attack spelar ju inte så stor roll om den hamnar 20mS fel, men en bas eller trummor är ju lite kinkigare på sånt.

Jag har ingen större koll på PC-ljudkort, så tips om sånt får du fråga de andra om.

Rattboxar kan man för övrigt köpa separat (från 1-2000kr och upp), så allt är inte förlorat om du köper en synt utan rattar, och de flesta som inte är extrema budgetvarianter har pitchbend och modulationshjul.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 15:15

Edriol´s produkter såg ju intressanta ut.
Har du någon sida där man kan hitta priser på dem också?

PC-70 (49 tangenter med pitchbend och modwheel) och PCR-30 (32-tangenter med en massa kontroller) verkar ligga bra till. Antar att priset hamnar nån hundralapp över budgeten dock.

Jo, jag tror inte heller på att det klarar 5ms latency. Hur kan jag ta reda på det?
Tänk om den inte klarar mindre än 58ms då, kan jag köra ändå?

Sånt som händer, encore!

Jo, iofs, men jag vill inte köpa en rattbox också. Smidigare med allt på klaviaturet.

D-20:ns sequencer kan jag rekkomendera - den har man gjort många hits med

David: Du menar typ "Knobby" och den där andra vad den nu heter...? Hmm... Editor är det kanske inte riktigt då den ju inte alls är lika dedikerad som en sådan... fasingen! kommer inte på det

Musikbörsen har Edirolprylar.

http://www.musikborsen.se

Edit: I musikbörsens goda anda av att använda felaktig information och märkesbeteckningar står de listade som Roland PCR-XX (XX=modellnummer)

Du hittar dem under:
>>Keyboard/Synt
Midiklaviatur

/Rob

  • Oregistrerad
  • 2003-07-10 18:10

Dem heter PCR-XX

Står iaf så på www.edirol.com
Dem var lite för dyra för mig...

Klaviatur MIDIMAN Radium

2595:-

Midimans nya Radium är ett 61 tangenters USB baserat, semivägt, professionellt, MIDI-klaviatur med aftertouch. Här finns det även en uppsjö rattar och sliders som gör det möjligt att styra alltifrånparametrar som cutoff och resonans till volym osv. i ditt favoritsequencerprogram. Installationen i datorn är mycket enkel och Radium kan användas tillsammans med alla moderna operativsystem (Windows 98, ME, 2000, XP, Mac OS 9.0.4 eller högre, OS X). Radium kan förutom att sända MIDI in i datorn, också användas som ett helt fristående MIDI interface med 16 MIDI kanaler in och ut. Bland övriga detaljer finns separata reglar för modulation och pitchbend.
-
Klaviatur MIDIMAN Radium49

1995:-

49-tangenters version av den stora Radium.

Där har vi en jag verkligen vill ha!
Den är optimal!

Eller vad säger ni?

EDIT: Har den anslagskänslighet frstn? Det står inget om det, men det borde iofs vara standard på dem tycker jag

Jo, dom har anslagskänslighet och är bra val. 49 tangenter räcker nog om du ska köra tekno och inte pianosymfonier...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-11 12:41

Okej, perfekt!
Tack för alla svar! Det blir nog en Radium49:a

  • Oregistrerad
  • 2003-07-12 12:12

Vad är det för skillnad mellan att ansluta klaviaturet via MIDI och USB?

Det ska inte vara någon skillnad, mer än att du slipper skaffa ett midi-interface om du inte redan har ett.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-07-13 12:06

Det är en skillnad. Har du ett klaviatur som bara klarar USB så måste du ha en dator med USB för att kunna spela.
Om du har en ljudmodul och ett klaviatur så klarar du dig
utan dator. Vilket kan ha sina fördelar. Live tex.
Detta är en av de riktigt stora nackdelarna med USB.
Du kan inte koppla ihop enheter utan att ha en jävla windows mitt i smeten. Firewire (mlan) borde i alla fall
i teorin fungera men jag har inte provat. Så mitt råd är
att skaffa ett klaviatur som kan båda eller bara midi.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-13 12:39

Radiumen klarar ju både MIDI och USB, dock har den bara 2 MIDI-portar och en går man miste om då man kopplar in adaptern. Eller nåt sånt

Tidningen Studio har testat den, var ett tag sen jag läste, men rätta mig och jag har fel!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-07-13 14:59

Radium 49 ser OK ut. Men hur tänker de när de sätter
rattarna på höger sida? Jag vill spela med högerhand
och ratta med vänster. Jag får lite habegär av Novation 25 Men den är ju mer än dubbelt så dyr.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-13 15:17

Whowh! Jävlar!

Där snackar vi rattar och slajders!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-07-14 14:28

En annan sak man nog ska tänka på den att om man vill ha USB så vill man ha USB 2.0. Har men en USB 1.1 på en USB 2.0 bus så kommer hela bussen att bli sämre. Kan vara bra att tänka på om det kan bli aktuellt med usb-ljudkort.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-14 22:52

Vad har Radiumet för USB då? 1.1 eller 2.0?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-07-15 14:06

Jag tror inte att midiman har några produkter alls med usb2.0. Står det inte usb 2.0 så kan man nog anta
att det är 1.1.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-07-15 14:16

Jag tror inte att midiman har några produkter alls med usb2.0. Står det inte usb 2.0 så kan man nog anta
att det är 1.1.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 15:15

Okej.. :/ Är det lyx med USB 2.0?

Räcker med ett inlägg frstn

  • Medlem
  • 2003-07-15 15:28

För "normal" midi-användning så är det nog lyx och overkill med usb2, ja....

Bevaka tråden