Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WS vs. VS

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vart en lite småjobbig rubrik där.. men iaf

Vad säger ni gossar/töser(?) om skillnaderna mellan Korg Wavestation och SCI VS? Jag har aldrig haft tillfälle att verkligen sitta och gå igenom någon av dessa.. men vad är det för skillnader egentligen? Wavestation ska ju vara en vidareutvecklad VS.. men jag har aldrig hört en wavestation låta så maffigt som en VS (kan ju lika gärna bero på patcharna). VS:en verkar ju iaf va väldigt lågbudget på utsidan.. men nu är det ljud som är viktigt!

Är det analoga filter på VS? Eller är det bara olika vågformer i dom?

VS är väl att se som en analogsynt med samplade vågformer. Dessa används i vektorsyntesen. Vet inte hur en VS låter, men jag kan tänka mig att den låter med analogt än en Wavestation. WS har ju inga resonanta filter, men vaffan gör väl det på en så i övrigt underbar synt? WS kan låta otroligt mäktigt med sina oändligt rörliga pads och svirrlande stämningsljud. Personligen tycker jag att WS håller hög klass på vågformerna och är inte speciellt grynig. Möjligen med undantag för de lägsta oktaverna, där kan det låta mycket intressant. Skaffa en WS för tusan!!!

nja.. kanske nån gång i framtiden.. jag råkar tycka att det är överdrivet soft att sitta å knappa fram pad-patchar när jag inte har nåt att göra.. det var väl delvis därför jag frågade om just dom. Jag klarar mig finemang med min jd800 iaf ett tag till för sånt
Jag drog iofs upp ämnet mest för att det känns ganska dött här på forumet.. mer syntsnack skadar ju inte

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-09-25 01:04

Helt rätt tänkt! Jag tycker att Wavestation påminner mycket i ljudet om JD-800 och många syntar runt denna era (1990-91 sisådär). Prophet VS har en mycket råare klang, den är mer åt PPG eller Ensoniq ESQ-1 (fast bättre). Mycket klockljud, men även lite åt analogsynthållet. Den höjdes till skyarna av recensenter i alla möjliga tidningar och magasin när den kom (omkring 1986-87). Det är väl därför den har hållt sig kvar i ett ganska högt prisläge, i kombination med att den har analoga filter. Wavestation har droppat som en sten i pris, om man jämför. Korgs utvecklingsavdelning köpte upp lite ritningar å även lite personal tror jag, då Sequential Circuits gick i konkurs, också kring dessa år, jag tror det kan ha varit 1988. Även Yamaha sades ha något finger med i spelet. Vad som mynnade ut ur Prophet VS var dels Korg Wavestation, dels Yamaha SY22 / TG33. Vektorsyntes var ordet. Joystick-kontrollerad "morphning" mellan fyra ljudkällor (oscillatorer) och lite annat smått och gott. Frågar du mig så är ingen av de här syntarna speciellt intressanta idag.

"Frågar du mig så är ingen av de här syntarna speciellt intressanta idag"

ojojoj.. bara utseendet av jd800 gör den väldigt intressant tycker iaf jag
Sen att den låter helt underbart skadar ju inte det heller. Men visst finns det roligare alternativ numera.. en kavaj k5000s som pad-synt vore ju inte helt fel
Yamma TG33 förresten.. värdens fulaste synt? Men hur är den på en skala? Den verkar ju va lite halv-vektorig eller nåt. Är den cool på nåt sätt?

Har inte kört just TG33, men "vektormorphing" är väl att överdriva lite? Den styr väl bara nivåer egentligen? Skulle man ju kunna programmera på vilken synth som helst nästa med lite kreativ controller-användning. Enda bonusen är väl själva joysticken?

Saknar min K5000r... Hade jag haft tid att lära mej programmera eländet hade jag köpt en ny!

Grejen med vektorsyntes är att du kan använda så många olika vågformer. På en vanlig ROMpler kan du välja kanske 4 vågformer och via controlor och sånt växla mellan dessa. På en vågstation kan en oscillator börja med en våg och sedan gå igenom ett helt batteri med olika vågformer, kanske 30 - 40 stycken. Använder man dessutom fade-funktionen så kan man göra helt fantastiska klanger. Tror inte att man kan göra riktigt så med en JV1080 eller en liknande synt. Personligen använde jag inte spaken så mycket annat än när jag stod och lekte med synten.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-10-02 18:00

I Sidstation så finns det ett enkelt wave-table, med triangel, såg, pulse, mix(störtskön) och noise 31 steg tror jag att det var. Mkt användbart att bygga enkla rytner ned.
jahap då vistye ni det

Parakeet: Det där är inte vektorsyntes, utan wavesequencing, om jag inte är felunderrättad. TG33 har bara vektor tror jag, Wavestation både och...

Okej, jag är med. I så fall verkar ju inte vektorsyntes så himmla ballt. Men vågsekvensiering, det är fränt det! Trodde ärligt talat att "alla" så kallade vektorsyntar bemästrade vågsekvensiering. Borde vara lag på det.

  • Medlem
  • Hallsberg
  • 2002-10-06 18:48

Jag hade nöjet att testa en VS precis när dom kom ut, oj oj oj. Jag drömmer fortfarande om den..

När jag hittar en sån till rätt pris, slår jag till direkt...

1
Bevaka tråden