Helt rätt tänkt! Jag tycker att Wavestation påminner mycket i ljudet om JD-800 och många syntar runt denna era (1990-91 sisådär). Prophet VS har en mycket råare klang, den är mer åt PPG eller Ensoniq ESQ-1 (fast bättre). Mycket klockljud, men även lite åt analogsynthållet. Den höjdes till skyarna av recensenter i alla möjliga tidningar och magasin när den kom (omkring 1986-87). Det är väl därför den har hållt sig kvar i ett ganska högt prisläge, i kombination med att den har analoga filter. Wavestation har droppat som en sten i pris, om man jämför. Korgs utvecklingsavdelning köpte upp lite ritningar å även lite personal tror jag, då Sequential Circuits gick i konkurs, också kring dessa år, jag tror det kan ha varit 1988. Även Yamaha sades ha något finger med i spelet. Vad som mynnade ut ur Prophet VS var dels Korg Wavestation, dels Yamaha SY22 / TG33. Vektorsyntes var ordet. Joystick-kontrollerad "morphning" mellan fyra ljudkällor (oscillatorer) och lite annat smått och gott. Frågar du mig så är ingen av de här syntarna speciellt intressanta idag.