Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om De-Femtio!

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hejhopp!

Det slog mig (aj) nu när Roland D (som i Digital Native Dance)-50 varit på tapeten...
Det var år och dar sen jag var i närheten av en sån där, men...

Den har ju en joystick så den kan ju inte vara helt ond!

Ni som har / har haft Defemtio, vad kan man göra med joysticken? Kan man koppla den till fritt valda parametrar eller blandar man bara vågformer a la Yamahahahaha Sy-22?
Eftersom Defemtio är en så ruggigt o-hipp synt så kanske man skulle anskaffa en till larvigt facilt pris och utrota Presetsen ur den och hitta på något eget?

Jag kan ju faktiskt erkänna att jag haft en D-110 själv, men fick ju spel av att programmera den!
Och genom att bara köra presets, får man snabbt ett karaktäristiskt sound.
Kommer nån ihåg TV5:s musikslinga som gick om nätterna för sisådär tio år sedan? Klockren D-110-muzak!
Sen hade jag en SY22 en kort tid, men den var o-kul trots sin joystick. Vidare har jag haft DX-27 och dubbla(!) TX81Z! Idag har jag bara en TX kvar, men den är go! Korgs Wavestation med lilla joysticken var oxå kul när vi körde en sån i bandet.

Joysticken är ett underskattat kontrolldon! Tänk er en Korg MS-20, och anslut dubbla joystickar till den! En spaks x/y till HP/LP cutoff, och den andra till respektive resonanser... Spraaaaak! Skriiiiiik!

Nå, oj vad mycket tjôt!
Berätta nu för mig vad en Defemtias skojspak kan göra!

R.t.M.I.

Hade en D-50 i två veckor (köpte den otroligt billigt) innan jag hittade en köpare till skit... förlåt, synten. Spaken ser roligare ut än vad den är. Tro mig. Petar man den åt höger/vänster flyttar man markören i samma riktning på displayen. Petar man spaken uppåt/nedåt ändrar man parametervärdet. Jag fick det aldrig till att fungera speciellt bra.

Är det bara jag som inte hört den där nativ-dansaren? Fanns inget sånt ljud på min D-50. Har för mig att de flesta ljuden var utbytta mot någon egenhändigt ihopsnickrade alster, typ orglar och en massa annan skit.

Den hade i och för sig ett snyggt ljud som jag tror hette "Jarre-esque". Fetsvep!!! Och så ser den fräsig ut också.

DigitalNativeDance
http://www.mechatronic.nu/c-21%20DigitalNativeDance.mp3

Jag har ett ljudkort till den där det är med... ganska ballt ljud.

Håll till godo!

Jajust det joysticken...
Den är inget att hänga i julgranen...
Den använder man till att ändra värden med när man programerar ljud.

Men man kan använda den till att glida mellen upper och lower tone medan man spelar.

D-50ns ljud består av upper och lower tone som i sin tur består av part-1 och part-2.

så varje ljud består egentligen av 4 ljud.
Ett litet helvete när man ska försöka sig på att modifiera ett ljud eller bygga ett nytt.
Det blir aldrig som man vill... det gäller att ha tur om man ska få till nåt snyggt.

Det går långsamt att programera skiten.
Men man kan få den att låta mysigt som attan.
Jag gillar min D-50.

Har upper och lower tone på min JP-8000 också. Där är det rätt enkelt. Men man får lätt för sig att det handlar om över och undre delen av klaveret men så lätt skall det ju inte vara. Fast på JP:n är upper och lower mest aktuellt i performance-läge. Då tar de emot på varsin MIDI-kanal och kan splittas eller läggas i lager. Men även i patchläge kan man välja upper och lower. Tusan vet om man i patchläge kan ha ljuden i lager eller om synten då automatiskt hamnar i perforanc-eläge då? Får undersöka det.

Tackar Meckan för nativdansen. Hade inte den i min D-50. Den lät ju inget vidare. Fast med mycket krispigt reverb och fett med delay så kan det mesta låta bra. Jag kände igen ljudet eller i alla fall snarlika ljud från Tangerine Dream. Det gjorde mig mer motiverad att skaffa en wågstation nu!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-21 22:32

D-50 är en av syntvärldens mest komplexa syntar. Den är så komplex att den i princip är omöjlig att programmera. Samtidigt som den är skrattretande enkel och väldigt Lo-Fi, brusig och med dåliga samplingar. Vad som är så makalöst är hur ljudprogrammerarna kunde få till så bra fabriksljud - förmodligen en av de syntar som haft mest välgjorda sådana genom hela synthistorien. Kreativa, stora, nya ljud som verkligen förbluffade när synten kom 1987.

Komplexiteten ligger egentligen inte i hur parameteruppsättningen ser ut "per partial", utan mer på hur man ska bete sig för att göra ett bra ljud som använder alla fyra delar. Man kan göra ljud på två "partials" också, men även det är svårt. En utmaning att skapa ljud som kan mäta sig med fabriksljuden.

Exempel på några av fabriksljuden är "Sound Track", "DigitalNativeDancer", "Harpsichord Stabs", "Fantasia".

Sedan finns det som vanligt massor av ljud på internet, men liksom för nästan alla andra så här komplexa syntar så är "hemmagjorda ljud" i 90% av fallen verkligen usla. Jag har själv betat igenom några sådana banker till Triton i kväll. Trist var ordet.

Men den där glädjekänslan från 1987 kan infinna sig igen, om man kommer över en D-50 i verkligt fint skick och fyller den med just de här fabriksljuden. Den är en liten utmaning. Jag tycker fortfarande att Roland inte riktigt har gjort en värdig uppföljare. Roland D-70 är en mycket enklare synt, till exempel, även om den har vissa fördelar gentemot D-50 (t ex möjlighet att filtrera samplade ljud).

Jag har ett datorprogram som heter "sysex d-50"
Där kan man ändra alla parametrarna från datorn.
Det var iofs ett år sen ungefär jag ändrade på nåt av mina ljud...
Men det programet underlättar i alla fall lite.
Man slipper sitta och pilla med joysticken. Man får sitta och pilla med musen istället.
Går lite snabbare.
Med det programmet följer åxå en massa färdigprogrammeade ljud som man kan ladda in.
Jag är inte säker men jag tror det är ljuden från ljudkorten som går/gick att köpa.
Dom är iaf ruskigt snygga, Många av dom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-22 09:19

Mmm. Jag hade en D-550 förut, med PG-1000 till. Men det var inte lätt att programmera ändå... PG-1000 är den Programmer som har flest reglar av Rolands alla PG-burkar (PG-300, 800 m fl), ändå har varje regel minst dubbla funktioner på PG-1000, den har t om en liten display. Too complex, man!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-22 11:32

PF : Vet vad du menar!

Har en PG-10 till min D-110 (funkar på D-10/D-20 också) och den har jag nog bara använt en gång... Jobbigaste är att man måste koppla in det med MIDI vilket gör det lite rörigt om man samtidigt vill sequenca. Jag menar, visste de om att de skulle göra en programmerare så kunde de ju fixat antingen dedikerade midiportar till effektboxen eller som på JX-8P, en specialport till programmeraren.

Suck, lönlöst.. men det är något lättare att programmera på D-10:an iaf, påminner lite om DX7:an´s programmeringssätt, i och med att man kan släcka, tända parter med dedikerade knappar.

Annars får man skapa ljud genom editor. Unisyn har jag provat nån gång o det verkar vara rätt bra. Sen finns det "hemmagjorda" program oxå men de brukar vara rätt hemska att jobba med. När snubben äntligen klurat ut alla sysex medddelanden så har han inte orkat göra nån design på sitt program...

Fan vad viktigt det är med ordentliga editorer.. jag undrar vad killarna på Roland använde för att programmera patchar.. ? Nån übereditor?

..förresten, parapippi, jag tror jag har "Jarre-esque" patchen på ett rom-kort till D-110:an oxå(fick med det av snubben jag köpte programmeraren av), fast det var nog inte lika fett...

Vad var det rent vågformsmässigt som skilde D-50 från D-110/10/20 ? Jag vet att effekterna var billigare o så men.. nån som jämfört?

- encore

[ 22 November 2002, 11:36: Meddelandet ändrat av: encore ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-22 12:16

Alltid kul med bilder

Encore: Inte sådär A/B men MT32´an kom ju ungefär samtidigt som D-50 och den hade sina fördelar, just det här multitimbral-köret som man ju var råimponerad av då. (Åtminstone jag, som hade en Juno-2 som inte alls var kul ihop med Atari´n, den hade ju bara ett ljud, även om det lät bra). D-10 och D-20 byggde på MT32, som i sin tur var en spinoff från D-50. Det verkar som att man kan göra rätt maffiga ljud med de små "Baby D´s" som Keyboard Magazine brukade kalla dem, om man programmerar dem så att de använder fyra "partials" precis som de flesta av de mest berömda D-50-ljuden. Men grundljuden i D-10/D-20 var ju gjorda för att vara rätt enkla, och låta "äkta" så gott det gick. Tyvärr valde Roland just den linjen sedan, och skapade Sound Canvas å GM-teknologin baserat på vad man lärt sig från succén med MT32. Jag kan tänka mig att vågformsuppsättningarna är rätt lika, men att det finns fler trumljud (d*g*tala skräptrummor) osv i D-10/20. I D-50 är det mer attacktransienter, konstiga loopar, intressanta vågformer i PPG-stil. Fabriksljudet "Nightmare" är koolt också, det låter verkligen elakt.

Här är den här, förresten:

Fasen vilken vånda man hade de där åren, man ville verkligen ha en D-synt. D-50 var förstås kungen, även när D-10/20 kom, men D-20 var nästan lika häftig, och otroligt kul när man stått så länge i butikerna å meckat att man lärt sig hur sequencern funkade. Fast det var förstås omöjligt att tigga till sig en synt för 12.500:- som jag tror både D-50 och D-20 kostade... Jag gjorde D-50-fakeljud i min Juno och drömde mig bort. Se´n blev det Juno-2´an som "stood the test of time", det är den som är mer kult idag.

The mighty Juno-2. Den sista analogsynten Roland byggde, ihop med JX-10, före D-50. Nedan: L/A-kavalkad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-22 12:24

En annan kul grej: Om man samplar D-50´n så räcker det nästan med en ton som man sedan kan spela över hela klaviaturet med samplern (funkar ljudmässigt bra i en EPS16+ t ex) - och det låter nästan exakt som D-50´n själv. Prova att sampla den första tonen ur Meckarn´s D-50-MP3´a här ovan, klipp till å fixa, se´n har ni DigitalNativeDance. Syntvärldens mest hemska patch, eller 1987 års absolut koolaste ljud...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-22 12:32

Fotnot: "och det låter nästan exakt som D-50´n själv"... fast brusfritt...

Snygga bilder! Visst ser D-20 kool ut med sin diskdrive? Som en Emulator 2:a... Jag var i valet och kvalet en gång i tiden att köpa en D-20. Men sedan insåg jag att den inte gick att stegprogrammera i sequencern. Då bidde det en Yamaha V-50 istället.

De enklare D-modellerna hade väl inte samma vågformer som D-50 och saknade väl dessutom vissa parametrar. Så egentligen använde man väl samma grejer på en D-20 som på en D-50. Yamaha skalade ju bort operatorerna på sina billigare DX-modeller vilket resulterade i, enligt mitt tycket, klenare ljud.

Visst skulle det vara kult att ha en D-50. Jag köpte min så billigt att jag bara var tvungen att sälja den och tjäna en hacka.

Polaren har en gammal MT-32 liggandes i en låda. Kanske kunde byta till mig den mot en flaska konjak. Jag lånade den en gång och gjorde någon slags porrfilmsmusik.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2002-11-22 13:32

Jaså har du en V-50 Para?

Hur mycket kan man fa for en D5:a nufortiden? En polare har en san som enda synt och han har antagligen proggat alla mojliga kombinationer av ljud som det bara gar pa en sadan.. inte sa spannande ljud direkt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-22 17:55

Då får han ha den kvar som straff tills han fått ur riktigt häpnadsväckande ljud ur den. Det ska gå!

Marknadsvärde idag? Ptja... 1200:- om den är fin... typ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-22 17:59

1200:- .. det var ungefar vad jag skulle gissa pa.. jag tycker han ska lagga ett par kronor imellan och tjacka en K4 istallet.. den kan gora mycke skojigare ljud
Jag samplade ett ljud fran den for ett tag sen som jag och polare har suttit och nastan garvat ihjal oss over . Jag ska se om jag kan hitta det.. ska sula upp det pa min hemsida da som soundsample

jovisst kan man fa ut lite softa bakgrundsljud ur D5:an.. schyrriga bells och sega pads som sakert later asbra genom en phaser och me lite eq.. vad mer? .. ... .
Jag har iofs inte lyssnat pa den pa aslange.. men typ sa ar det

Skall se om jag kan lägga upp ett JP-8000-ljud som låter som en rabiessmittad apa.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2002-11-22 20:46

.............jag vill höra!!!!!!!!!!!!!!!!11

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-23 10:21

Okej okej okej
Tack vare herrskapets outtömliga ymnighetshorn av svar och vetskap har jag ändock förstått att D50 trots sin skojspak abslolut inte är någonting för mig. Jag avskyr att pula ljud på det där knapptrycksviset, så då kan jag lika gärna lassa min datamaskin full med mjuksyntar...
Jag som hade hoppats att skojspaken hade kunnat vara ett uttrycksfullt speldon, men icke...

Jag måste hursomhelst tillägga att jag är imponerad av er som har tålamod att sitta ner och mixtra fram schyssta ljud ur sådana här motsträviga instrument! Jag har en sån polare i Uppsala som köpt såväl min D110 som min ena TX81Z, och har suttit och pillat och pillat och gjort gjud med dem som jag inte ens visste var möjliga!

En TX81Z, mödosamt och skickligt hanterad, körd via externingången på en MB-33 303-klon kan låta riktigt intressant...

Nåväl, åter till rattarna...

//R.t.M.I.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-23 20:00

Det finns dock en glädjepinnssynt som kan få en helt spak. Maskinen som Vince Clarke förärade med helt fantastiska läten till Erasure´s platta The Circus. Knappar till sitt interface, men ett lättförståeligt sådant - den här är kul att programmera.

Sequential Prophet VS, cirka 1986

Jag skulle härmed vilja ge den epitetet: ´Den digitalsynt som är bäst i världen på att behålla sitt marknadsvärde´; man kan fortfarande inte hitta dem för mycket mindre än 15.000:-. Det är starkt jobbat i en bransch där allt rasar i värde likt IT-aktier. "DX7´a i nyskick, 1000:- någon?". Helt digital är den dock inte. Den har samma filter som sitt äldre syskon.

Sequential Prophet-5, ca 1978

Vad säger man i dessa tider? Ja, trots tidens tecken finns bara ett bra ord. Uppfunnet av Svenska Analogsympatisörers legendariske medlem ´Ollä´. Ordet är enkelt men slagkraftigt. ´KÖÖÖÖP!´.

Ha en trevlig kväll!

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-23 20:13
Citat:

quote:PF skrev:
En annan kul grej: Om man samplar D-50´n så räcker det nästan med en ton som man sedan kan spela över hela klaviaturet med samplern (funkar ljudmässigt bra i en EPS16+ t ex) - och det låter nästan exakt som D-50´n själv.

Nja, det är väl klart att såväl ADSR som den tid som de olika passagerna i ljudet låter annorlunda om man ändrar på pitchen på samplingen. De blir ju antingen snabbare eller saktare. Visst man kan göra den effekten på D50:n oxå (o FM syntar med förresten, där kallas det keyboard rate scaling) men så är det ju inte på Digital Native Dance direkt. Eller hur menar du?

Lägger upp ett smakprov på vad man kan få D-110:an till oxå. Lyssna här på lite LA techno.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-11-23 20:58
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: PF:
Det finns dock en glädjepinnssynt som kan få en helt spak. Maskinen som Vince Clarke förärade med helt fantastiska läten till Erasure´s platta The Circus. Knappar till sitt interface, men ett lättförståeligt sådant - den här är kul att programmera.

Sequential Prophet VS, cirka 1986

Jag skulle härmed vilja ge den epitetet: ´Den digitalsynt som är bäst i världen på att behålla sitt marknadsvärde´; man kan fortfarande inte hitta dem för mycket mindre än 15.000:-. Det är starkt jobbat i en bransch där allt rasar i värde likt IT-aktier. "DX7´a i nyskick, 1000:- någon?". Helt digital är den dock inte. Den har samma filter som sitt äldre syskon.

Åååh vad den är fin. Jag ångrar så inihelvitti att jag inte köpte VS:en i rack som kom in på JAM.

4.500:- var väl priset !!?

Typ 15.000:- under marknadspriset, hehe...

Den hade matchat mina PPG´s finfint. Kanske man t.o.m hade fått sig en ny favoritsynth ?

Någon här som har en ?

Hmm... Jag saknar min D-20 Köpte förvisso en gammal D-110 för en tusing för ett tag sedan, men har inte orkat ge mig på att programmera den. D-20:n var mycket enklare... och om det berodde på tur att man fick ihop något bra ljud, det vettetusan. Kämpade hårt och länge - kunde programmera det mesta jag ville med den där lilla raringen.

Men brusig var den förstås... och de inbyggda effekterna sög apbak, klart, men tillsammans med en lite yamaha-effekt eller så kan man kräma rätt slöna grejer ur den. Får kanske lägga upp ett smakprov på mina helsköna synthstråkar och säckpipor vid tillfälle...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-24 04:10

Gokväll. Jag är definitivt 99musik-beroende... Kommer hem 04.10 efter en utekväll, bl a på Fasching.... "ska bara..."... kolla läget på 99musik... full som ett ägg (ett halvt åtminstone)... men nyfiken. Jo, just det. VS Rack. Jag kan låna hem en så´n om jag vill. Kanske ska passa på å göra det? Får funta på det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-24 04:13

e n c o r e : självklart...

Men om man loopar ljudet bra och så, så blir spelkänslan "i det stora hela" väldigt lik den på D-50´n. Jag har flera diskar till EPS´en där det funkar förvånansvärt bra med flera ljud. Ska lyssna på din D-110-grej se´n... om några... 16-19 timmar... hehe... är det din egen ´techno´ eller ngt annat, btw? Ses...

jag har kommit pa att det ar stOOOOR skillnad mellan korg wavestation och VS.. VS ar mycket intressantare.. wavestatione ar ehh.. cool.. men VS.. oJ!

synd att VS e sa jevla plastig bara

Bevaka tråden