- encore
- Medlem ●
- International user
Volantiz : Vad jag har förstått så har VS analoga filter, och det kan Wavestationen aldrig mäta sig med. Wavestation HAR filter men väldigt tråkiga såna. Lite synd, men man kan göra mycket roligt med Wavestationen ändå. Distad gitarr o sånt där, o så har man ju vocoder på A/D:n.
Ska testa att göra en Wavesequence nån dag med typ 32 eller 64 steps som man sen synkar med sin låt. Just att synca wavesequencing är lite jobbigt så det får man typ göra tillsist.
PF : Ahh, jo det kan jag väl hålla med om. Den där låten är nån sequence loop jag gjort själv för några år sen, stort sett alla instrument har min brorsa gjort (som har suttit många timmar med sin D-10).
- encore (kliar sig yrvaket i håret)
Yrvaken var ordet! Rätt pigg faktiskt, strangé huh? Nåväl! Volantiz - VS plastig? Nääää, ptjo, knapparna kanske men hela synten är byggd i riktigt tjock, amerikansk plåt. Gänget som designade Wavestation kommer delvis från VS (Prophet Vector Synthesizer )-gänget på Sequential, som konkursade omkring 1988... på grund av...
...samplern som kostade så mycket att utveckla. Om ni tittar lite närmare i bilden från SoS (länken ovan) så ser ni att Prophet 3000 har ett GUI (inklusive typsnitt) som är det samma som används i Korg Wavestation. En amerikansk Korg, till stor del.
De här två har radikalt olika ljudbilder dock. Prophet VS är mer "snärtig sequencersynt" och Wavestation är mer... som det perfekta produktnamnet antyder. Ambient, flytande vågstationssynt.
Vi Bilägare säger:
Att äga:
Bägge.
Encore: Ska strax lyssna.
Ehum... Korg knallade väl in till VS-gänget samma dag som de blivit fockade och frågade "Vill ni ha jobb?". Sedan var det det där med avsaknad av resonansefolter på WS. Den skulle haft det egentligen. Kom inte ihåg riktigt hur det gick till men Yamaha hade tagit ram ett hyffsat filter som vad jag förstått skulle vara samma som i Yamahas sampler TX16 eller va fanken den nu hette. I den här vevan kom man på att Korg, som ägs av Yamaha, hade några killar som satt och funderade över det där med vektorsyntes. De hade i princip blivit bortglömda efter att de förvärvats från SCI. Vad göra? Sparka dem eller låta dem göra något vettigt?
Yamaha kollade in läget med grabbarna och tyckte att det var en kul idé med vektorsyntes och lät dem spinna vidare på den, problemet var bara att Korg saknade bra, digitala filter. Och Yamaha tänkte inte låta dem använda sina filter. På den vägen är det.
Korg borde verkligen göra en modern wågstation med rattar och riktigt bra filter. Mörkblå metallic och med röd display borde den ha. Den hade blivit en succe. Det är jag övertygad om. Om folk bara ville sluta gnälla över att wågsekvensiering är jobbigt...
"Men den där glädjekänslan från 1987 kan infinna sig igen, om man kommer över en D-50 i verkligt fint skick och fyller den med just de här fabriksljuden"
Haha! Oj, vad jag håller med den killen som skrev det här. Mitt i allt julstök så har jag ju lyft hem en Roland D-50. En ägare, varsamt körd. Originalkartongen medföljde (!) - inte illa efter 15 år. Dessutom en perfekt formanpassad Holmbergcase (Intresserad av den, Meckarn? Jag kommer inte turnera). Och så en massa kort med ljud på, Rolands originalkort. Och en editor för Atari.
Jo, det är den D-50 ni kanske såg, utannonserad på IOL för 3500:-. Men jag snackade med killen och erbjöd 2700:-, sade att han kunde höra av sig till mig om han inte fick något bra svar på IOL. Det fick han inte så han mailade mig och erbjöd mig köpa den för 2500:- (!). Jag slog till snabbare än en lax i forsar med fiskeförbjud.
Här står nu och tronar, en D-50 i garanterat mintskick. Syntkvoten är uppfylld för året...
Som extra kul bonus hade killen gjort egna ljud som - vilket är extremt ovanligt - var fantastiskt bra!
D-20, hur var det? 160kb på disketten?
En polare hade en D-10, ingen sequencer, MEN, om man ändrade trumsetten och lade ljud på ded tangenterna istället kunde man programmera slingor, för den hade någon trummaskin-funktion med 100 toner eller så.
Synt/sequencer-uppsättningen var då:
Yamaha PSS-680 (keyboard med minitangenter) med 5 monofona spårs sequencer utan redigering, ca 2500 toner.
Roland TR-707 som trummaskin OCH sync mot SH-101 med bas-sequnencer på 100toner ca.
Roland D-10 med hacket ovan.
Ensoniq Mirage med 500 toner sequncer...
Det var en riktig utmaning att göra något med den uppsättningen!
Fasen vad mycket enklare det var när vi kom över en sån där Kawai-sequencer, Q80? eller vad hette den?
D-50? Lyssna på Gary Numan vid 1987. En av låtarna börjar med DigitalNativeDance så ootroligt B...
PF : Akta dej PF! Nu har du så många balla syntar att du kommer att få skrivkramp! "Måste göra musik som lever upp till de här instrumenten.. gaah!!!" Fast det tror jag iofs inte... men tänk på det, du har många syntar som du bara kunde drömma om att äga för tio år sedan. Varje synt är speciell i sig så egentligen borde man lära sig alla ordentligt... Det ska bli spännande att höra nånting du gjort på hårdvara!
Hihi, laddade hem den där "italio", gud vad gullig! Är det en Juno106:a på de där stabbiga padsen?
// encore - som faktiskt börjat använda samplern, som ju ändå står här...
Tjo! Jag vet, "tänk för 10 år se´n". Men samtidigt är det kul, för studiofolk (som tror de har koll) skulle säkert fnysa och tycka att "de där gamla prylarna kan man ju inte använda idag!". Ska se om jag kan få fram nå´t kul.
Italio: Oj, gammal (1991). K4, DR-550, JX-8P, Juno-2 (inlånad - säkert den som du tror är 106´an, bas och ackord), TX81Z, Midiverb III, M-120 mixer. Atari.
Juno 106: Finns i låten "Düsseldorph" där den spelar ett par (bas-)sequencerslinga med 8 st Program Change-meddelanden i. Ypperlig MIDI-synt... hmmm... nostalgi... Juno...
PF : Å andra sidan hinner man skaffa sig en bunke erfarenhet på 10 år, som gör att man reagera annorlunda med instrument idag än då.. Jag har inte själv hållit på med musik i 10 år men man märker vilken skillnad det är på bara 3 år t.ex.
Italio - Jaså, jag trodde basen var en DX100, låter mycket "Solid Bass" över den... det måste ju va TX81Z, "Lately Bass" isf..
Düsseldorph... det här trodde jag faktiskt att du hade gjort med Reason.. oj vad man tar fel. Så det är hårdvara?
(btw, hoppas inte det låter som att det är en viktig grej för mig; att det måste vara hårdvara eller dylikt. Jag har absolut inget mot mjukvara, har som sagt suttit några är med trackers osv. Jag tycker bara det är kul med syntar och sen tyckte jag att det var så tight kvantisering på syntslingorna, så jag förmodade att det inte var gjort med hårdvara. Har lite dåliga vibbar av JX-10:ans osynk, du vet!)
...förresten, kan inte säga att jag har hört allt du har gjort, men 1982 är verkligen bra!! Diggar den stenhårt, kan inte säga att det händer så ofta, så det är ett stort plus i kanten!
Älskar när de samplade discolooparna kommer in och blandar sig. Gillar även alla element som dyker in och ut ur mixen, precis som när man sitter o laborerar i sequencern och mutar midikanalerna. Lite jamming-feeling över det... och de där klockljuden som börjar vid 01:07 är underbara! Gaah! Kempegreit med andra ord!
// encore - som snaaaart har en alldeles egen Juno-106:a!
Kan glädja(?) Encore med att jag precis implementerat Juno 106 i JSynthLib (http://www.overwhelmed.org/jsynthlib/)...
OK, kan låta som ett dåligt skämt att göra en datoreditor till en så busskön regelsynth, men jag ville få en känsla för programmet innan jag gav mej på mitt sisyfos-projekt: Alesis DM Pro.
Den behöver vekligen en editor, och jag lär inte ge Emagic mer pengar för PC-podukter (Har dessutom aldrig gillat Sounddiver).
Lär ta ett tag att få till, ett drumkit består av 560 packade bytes! Med packade menas i detta fall att en parameter kan sträcka sej från bit nr 5 i byte 443 till bit 4 i byte 444. Pust...
PF : Då får du fixa mixningen, mastra den på Polar Studios och testa om låten funkar på dansgolven, smyg över en kopia till DJ Håkan Eriksson och kolla om folk gillar det. hehe!
Peter H : Coolt, jag hade ingen aning om att det fanns en opensource syntredigerare, skriven i Java dessutom. Den får jag testa en dag. Såg att där inte var stöd för så många syntar ännu, men om folk hakar på så kan det nog bli något.
Är VS verkligen så dyr? Kommer ihåg att Uppsala Musikverkstad hade en VS i mint skick för 10000 och ingen ville väl ha den, den stod där rätt så länge. Väldigt stor var den och magnifika ljud den kunde hojta upp. Random ljud grejset som wavetablen gav ut var hur bra somhelst. Och så hade den väldigt många typiskt DX7 liknande preset ljud såsom klockor.. DX7 var väl i tiden då den kom ut hehe. Men vilka Pads den kunde få fram... Snabba och kraftulla.. mmmm..
Ja just det ja.. Jag är ny här
om nån vill tjacka den så gör det inte mig så mycket just nu om ni springer förbi.. håller på att mailförhandla till mig en modular key
Får jag den så blir det ingen VS för mig den här gången.. om inte folk helt plötsligt får för sig att tjacka mina andra syntar så att jag får råd till både modular och VS (skulle gärna vilja ha kvar dom iofs.. men man kan ju faktiskt inte få allt här i värden)